Persian Art Music...Click to New Window...

موسيقي هنري ايران

Persian Art Music

Click to Persian Version...

English Site

موسيقي شهرستان ها و استان ها

ستون آزاد     عكس،نوتاسيون، موسيقي، جدول

::

مركز آموزش موسيقي

فروشگاه هاي موسيقي سايت

 

تازه ها

 

فولكلور

 

تاريخچه

 

گفت و گو

 

زندگينامه

  تماس با ما


 

تئوري موسيقي

 

Music Theory


 

موسيقي كلاسيك

 

Classical Music


 

سخن سردبير سايت

 

Web Site Manager's Page


  جدول و سرگرمي
  Puzzle
  آگهي ها
 

Advertisement

First Women Folk (Regional) Music Festival

Update: Saturday January 24, 2004

نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي


صفحه اصلي نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي



سخنان درويشي در جشنواره زنان نواحي ايران

واحد مركزي خبر، همشهري: موسيقي نواحي ايران بخش زيربنايي موسيقي محسوب مي شود چون با جلوه هاي مختلف زندگي ارتباط مستقيم دارد و هيچ كدام از انواع موسيقي به اندازه اين موسيقي با تار و پود زندگي مردم عجين نيست. محمدرضا درويشي نويسنده و پژوهشگر حوزه موسيقي با اعلام اين مطلب در نخستين جشنواره موسيقي بانوان نواحي ايران گفت: اين آوازها از پيش از تولد تا مرگ جاري است. در مناطقي از ايران براي مادر پيش از تولد فرزندش ترانه هايي مي خوانند و سپس لالايي هايي كه براي كودكان مي خوانند. به گزارش ستاد خبري نخستين جشنواره موسيقي بانوان نواحي درويشي در ادامه سخنانش به برگزاري جشني در بلوچستان با عنوان شش گاني براي ششمين روز تولد كودكان اشاره كرد و گفت: بنابراين موسيقي از بدو تولد آغاز مي شود. وي افزود: بخش ديگر اين موسيقي ها در مجالس شادي و عروسي اجرا مي شود با اين تفاوت كه در گذشته مانند تمام تمدن هاي بزرگ دنيا اين مراسم تنها يك جشن كوچك نبود و همراه با آئين خاصي اجرا مي شده است. در واقع عروسي در مناطق ايران يك آيين سنتي است كه موسيقي آن نيز به عنوان قديمي ترين موسيقي ها محسوب مي شود. درويشي ضمن اشاره به آوازهاي كار و تلاش افزود: بخش ديگر، آوازهاي كار و تلاش است كه هنگام كارهايي مثل كشاورزي، دامداري، قالي بافي، نخ ريسي و شيردوشي تا كارهايي مثل ماهيگيري، تورانداختن به آب، تور كشيدن از آب و لنگر انداختن به آب آوازهاي به خصوصي خوانده مي شود. علاوه بر اين آيين هاي سوگواري و عزا همه جاي ايران همراه آواز است. بنابراين هيچ آئين و فعاليتي در نواحي ايران بدون موسيقي امكان تجلي ندارد و هيچ فعل و انفعالي در حوزه زندگي مادي و معنوي نبوده است كه بي ارتباط با موسيقي باشد.

بيست و هشتم مرداد هشتاد و دو


گزارش خبرنگاران سايت از حاشيه نخستين روز جشنواره

واحد مركزي خبر، خبرنگاران سايت: نخستين روز جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران، در حالي آغاز شد كه هم زماني اين جشنواره و جشنواره گل ياس، بسياري از بينندگان و شنوندگان موسيقي را سردرگم كرده است. هر چند خواستاران موسيقي محلي و مناطق ايران، آنقدر هستند كه سالن حوزه هنري كه گنجايش حدود هزار نفر را دارد، پر شود. استقبال خوبي كه از اين جشنواره شد، نشان دهنده آنست كه نياز به سالن هاي بيشتر، كنسرت هاي بيشتر و جشنواره هاي بيشتر شديدا احساس مي شود. سخنرانان اين روز آقايان محمد رضا درويشي و رضا مهدوي و همچنين خانم زهرا شجاعي بودند. درويشي در سخناني به توضيح و تشريح خلاصه موسيقي فولكلور ايران و همچنين نقش موسيقي زنان در اين موسيقي پرداخت. رضا مهدوي رييس مركز موسيقي حوزه هنري نيز به اهداف برگزاري جشنواره، چگونگي و همچنين نياز به استمرار آن اشاره كرد و خانم زهرا شجاعي هم به نقش زن در جامعه، زندگي، و در نهايت به لزوم برگزاري چنين جشنواره هايي اشاره داشتند. نكاتي كوچك ولي قابل توجه در اين روز به چشم خورد كه لازم است تا بدان توجه شود. اين جشنواره با نام جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران برگزار مي گردد. پس لازم است تا اصالتي كه به دنبالش هستيم در آن حفظ شود. تعدادي از گروه ها، از جواناني تشكيل شده بودند كه اجراي خوب ولي شهري داشتند! و آنچه ما به دنبالش بوديم اجراهايي توسط زناني با سن و سال بالاتر و پير زناني كه از جواني با اين نغمه ها زندگي كرده اند، بود. نكته ديگر عدم هماهنگي در همين گروه هاي جوان بود كه لازم است تا در برگزاري جشنواره هاي بعدي به اين مورد دقت بيشتري صورت گيرد. گرماي سالن نيز طاقت فرسا بود! آوردن كودكان به داخل سالن نيز مشكل ساز شد كه در يك مورد يكي از اين كودكان در حال بالا رفتن از سن شد كه موجب خنده حاضرين گرديد. طراحي دفترچه اي كه خلاصه اي از فعاليت ها، ريز برنامه هاي جشنواره، گفت و گو ها و... در آن درج شده است نيز بسيار جالب توجه بود كه در قطعي مناسب و با طراحي خوب و مطلوب به حاضران در سالن داده شد. اين دفترچه توسط هوشنگ جاويد، ذبير جشنواره طراحي و تنظيم شده است.

بيست و هفتم مرداد هشتاد و دو


از جشنواره زنان نواحي ايران

واحد مركزي خبر، ايسنا: رضا مهدوي، رييس مركز موسيقي حوزه هنري، با اين اشاره كه مركز موسيقي در راستاي فعاليت هاي خود در دهه هفتاد به تدارك جشنواره هايي پرداخت كه خاص موسيقي مقامي و محلي ايران و ارتباط بين موسيقي ملل بود، افزود: نخستين جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران نيز در همين راستا برگزار شده است. وي اختصاص يافتن اين جشنواره به موسيقي زنان را يكي از ويژگي هاي مهم اين جشنواره نسبت به ساير جشنواره هاي موسيقي دانست و تاكيد كرد: زنان در جامعه ما بخش اعظم فرايند موسيقي سازي را بعهده داشته اند، اما متاسفانه كمتر به موسيقي آنها توجه شده است. وي با اشاره به هفته بزرگداشت مقام زن گفت: ما نبايد زنان را از زاويه مردان ببينيم و اين هفته فرصت مناسبي است تا فرهنگ و خود را در معرض ديد ديگر زنان كشورمان قرار دهند. مهدوي هدف از برگزاري اين جشنواره را پژوهش در زمينه موسيقي زنان نواحي ايران دانست و ادامه داد: برگزاري اين جشنواره نشان مي دهد كه زنان با توجه به محدوديت هاي موجود، چگونه آيين ها و سنت هاي خود را حفظ كرده و به دخترانشان منتقل كرده اند. به گفته وي، از نوعي ديگر اجراي اين آيين ها در پايتخت به آنها وجه ملي مي دهد، چرا كه به اين گونه موسيقي ها به دليل سو مديريت هاي موجود چندان بهايي داده نشده است و به نوعي مي توان گفت برگزاري اين جشنواره در صد سال اخير بي سابقه است. وي با اشاره به حضور بانوان نواحي مختلف با پوشش هاي خاص مناطق خود در جشنواره خاطر نشان ساخت: اين موضوع مي تواند در جامعه ما كه يكي از مشكلات آن نوع پوشش بانوان است تاثيرگذار باشد. به گفته وي، در حال حاضر نوع پوشش بانوان جنبه سياسي نيز پيدا كرده است و با توجه به حضور نمايندگان تشكل هاي مختلف زنان در اين جشنواره پوشش هاي محلي بانوان كه ريشه در فرهنگ و اعتقادات مردم ما دارد مي تواند تبديل به الگو شود. مهدوي توجه به فرهنگ هاي بومي را يكي از راههاي مقابله با تهاجم فرهنگي است دانست و افزود: موسيقي به عنوان هنري كه دربرگيرنده بسياري از ويژگيهاي يك فرهنگ است مي تواند در اين راه نقش مهمي ايفا كند. به گفته وي، با استفاده از ويژگي هاي مختلف فرهنگ نواحي ايران و تلفيق آن با جنبه هاي مدرن فضاي فرهنگي بسيار مناسبي براي نسل جوان بوجود مي آيد. وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد بحث پژوهشي اين جشنواره گفت: تيمي از دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه سوره زير نظر محمدرضا درويشي و هوشنگ جاويد با استفاده از امكانات اتنوموزيكولوژي به نغمه نگاري موسيقي هاي اجرا شده مي پردازند.

حركت جشنواره موسيقي زنان نواحي ايران اگر بتواند در حفظ و احياي موسيقي زنان نواحي ايران كه تا به حال مورد بي توجهي ها و بي مهري هاي بسياري واقع شده قرار بگيرد، حركت بسيار مثمر ثمري خواهد بود. طهماسب پورناظري در گفت و گو با ستاد خبري جشنواره موسيقي زنان نواحي ضمن بيان مطلب فوق افزود: امروز حضور وسايل ارتباط جمعي در روستاها و نقاط دور افتاده كشور ما باعث شده كه فرهنگ محلي و بومي اين نقاط دستخوش تغييرات و تحولاتي شود كه تلويزيون با برنامه هاي خود اعمال مي كند اين مسئله باعث از بين رفتن اصالت فرهنگ بومي و موسيقي محلي شده است. وي با اشاره به موسيقي نواحي كردستان گفت: موسيقي نواحي كردستان ايران به خاطر وجود موزيسين هاي بزرگي كه از بطن آن برخاسته و اين موسيقي را به همه جا معرفي كرده اند تا حدودي از اين قاعده مستثني است ولي اين وضعيت در مورد باقي نقاط ايران صدق نمي كند. پورناظري درباره وضعيت موسيقي زنان نواحي اظهار داشت: صداي زن در موسيقي نيمه اي از كل موسيقي است و چرخ اين هنر بدون آواز زن واقعا نمي چرخد هر چند حركت هايي در جهت احيا و حفظ موسيقي بانوان مي شود كه در نوع خود جاي تقدير دارد ولي در اين ميان برخي سو استفاده ها توسط افراد سودجو، باعث شده كه محدوديت ها بيشتر شود و اين به ضرر كل موسيقي، تمام مي شود.

داريوش پيرنياكان، سخنگوي خانه موسيقي ايران: نشان دادن اهميت موسيقي نواحي وظيفه همه ماست موسيقي بانوان به دليل محدوديت هايش بسيار مهجور واقع شده و به دليل اين ممنوعيت ها معلوم نيست كه الان در چه وضعيتي قرار دارد. داريوش پيرنياكان در گفت و گو با ستاد خبري جشنواره موسيقي بانوان نواحي ايران ضمن بيان مطلب فوق افزود: اگر موسيقي بانوان به خصوص در بخش آواز مجال بروز پيدا مي كرد رقابتي بوجود مي آمد كه به بهبود وضعيت كمك مي كرد اگر كارها ارايه مي شد در فضاي نقد و بررسي قرار مي گرفت و اين بسيار مهم و تاثيرگذار بود. وي ادامه اين وضعيت را خطرناك دانست و گفت: موسيقي بانوان اگر با همين روند ادامه بيابد باعث مي شود استعدادهاي درخشاني كه در اين زمينه وجود دارند مهجور و نابود گردند و فرصت هاي بسيار خوبي براي پديد آمدن هنرمندان بزرگ از موسيقي كشور، دريغ شود. پيرنياكان همچنين در خصوص موسيقي بانوان نواحي كشور اظهار داشت: اگرچه اين ترانه ها و آوازها در حال نابودي است ولي هنوز هم مي توان براي ماندگاري آنان كاري كرد. او گفت: براي حفظ هر هنر و هويتي بايد اصالت و اهميت آن فرهنگ براي دارندگان و صاحبانش مشخص شود با ديده احترام نگاه كردن به فرهنگ هاي بومي و به خصوص موسيقي مي‌ تواند در رشد و اعتلاي آن كمك شاياني كند.

بيست و هفتم مرداد هشتاد و دو


 

Top

Click to Top Page...

Contact Us

Home English News Biography Folk Music History Interview

info@persianartmusic.com

with questions or comments about this web site.

Copyright 2000-2008 Persian Art Music Org All Rights Reserved.

برداشت از مطالب، با ذكر نام كامل سايت، جايز است

POSTAL Address: Reza Kalantari 1484963613 Tehran - Iran