رضا مهدوی: اثر ماندگاری در زمینه‌ی موسیقی «کار» تولید نشده است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 320

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رضا مهدوی: اثر ماندگاری در زمینه‌ی موسیقی «کار» تولید نشده است

موسیقی هنری ایران: رضا مهدوی گفت: در عرصه‌ی موسیقی کار، ما متهم هستیم، چون نسبت به پیشینه‌ی عظیم تاریخی، فرهنگی و هنری کشور اثری ماندگار در این زمینه تولید نشده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رضا مهدوی ـ رییس مرکز موسیقی حوزه هنری و دبیر اجرایی همایش  علمی ـ فرهنگی کارآواها و آیین‌های موسیقایی کار در ایران عنوان کرد: پژوهش پیرامون موسیقی کار در ایران به همت هوشنگ جاوید ـ پژوهشگرـ کلید خورد تا به موسیقی کار که در ایران مغفول مانده است توجه بیشتری شود.

مهدوی توضیح داد: پیشه‌وران، کشاورزان، کارگران و ... همیشه در هنگام کار ترانه‌هایی را زمزمه می‌کردند و ملودی‌هایی را برای خود داشته‌اند که این بحث در جهان به عنوان یک ژانر دیده می‌شود.

او با تاکید بر کوتاهی در زمینه‌ی انتشار آثارثی در این حوزه گفت: در عرصه‌ی موسیقی کار، ما متهم هستیم، چون نسبت به پیشینه‌ی عظیم تاریخی، فرهنگی و هنری کشور اثری ماندگار در این زمینه تولید نشده است.

رییس مرکز موسیقی حوزه هنری بیان کرد: در موسیقی ایران نسبت به موسیقی مغرب‌زمین، کم کاری شده است و آوازه‌ی موسیقی محلی و کار منطق ایران، حتی از سطح منطقه و استان به استان بالاتر نرفته است. امیدوارم این نوع جشنواره‌ها، زمینه‌ی پژوهش‌های بعدی در این نوع موسیقی شود و به عنوان بهترین پیام‌دهنده‌ی مفاهیم دینی به توسعه باشد.

مهدوی تاکید کرد: برگزاری این همایش از سوی حوزه‌ی هنری در جهت شناسایی چهره‌های جدید در موسیقی و همچنین انجام یک اثر نو در میان کارهای مرتبط با موسیقی است و امیدواریم در این حوزه موازی‌کاری نکنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست خبری هوشنگ جاوید ـ دبیر علمی همایش موسیقی کارآواها ـ بیان کرد: چهارسال و نیم پیش به این ژانر خاص در موسیقی ایرانی رسیدم و متوجه شدم که در زمینه‌ی موسیقی «کار» چه گنج بزرگی در ایران داریم که از آن غافل هستیم.

او به موسیقی «نمدمالی» اشاره کرد و افزود: نمدبافی قبل از قالیبافی بوده است و این آواز، شاید آوازی از دل تاریخ باشد که آن را می‌شنویم.

این پژوهشگر عرصه‌ی موسیقی ادامه داد: موسیقی کار را در «برداشت گندم»، «چوپانی»، «کارگری»، «ساربانی»، «میرآبی» و ... می‌شنویم که هر کدام نیز با آیین‌هایی همراه بوده‌اند و برای مثال کشاورزان ۹ آیین کشاورزی دارند که در این همایش‌ درباره‌ی آنها صحبت خواهد شد.

جاوید تصریح کرد: این همایش یک تماشاخانه و جُنگی از تمام آوازهای کار در ایران است؛ البته اطلاعات بعضی مناطق را نتوانستیم به صحنه بیاوریم، چون بسیاری از افرادی که این هنر را نزد خود دارند از صدا افتاده‌اند، بنابراین تعدادی فیلم تهیه کرده‌ام که در این همایش‌ برای اولین بار نمایش داده خواهد شد.

جاوید درباره‌ی انتشار مقالات علمی این همایش نیز توضیح داد: سه ماه پیش از پژوهشگران عرصه موسیقی درخواست کردم مقالات خود را به جشنواره ارسال کنند و ۴۵۰ صفحه مطلب جمع‌آوری شده است که تا یک و نیم ماه پس از برگزاری همایش، منتشر خواهد شد و لوح فشرده مربوط به فیلم‌های این همایش نیز در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر ادامه داد: یک ضبط تلویزیونی و یک ضبط استودیویی صوتی و تصویری از این همایش که با اجراهای موسیقی همراه است، انجام خواهد شد.

جاوید درباره ثبت کارآواها در میراث معنوی کشور، بیان کرد: تلاش می‌کنیم که این کار، توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انجام شود.

به گزارش ایسنا، در پوستری که در این نشست خبری نصب شده بود، آمده است که این همایش نخستین دوره برگزاری خود را سپری می‌کند و برگزاری این همایش در دوره‌های بعدی ادامه خواهد داشت، اما هوشنگ جاوید در این باره توضیح داد که قرار نیست تمام دوره‌ها از طرف حوزه هنری برگزار شود. گرچه این موضوع، پتانسیل آن را برای برگزاری در پنج دوره دیگر هم دارد.

گفتنی است، در این همایش که از روز ۱۹ تا ۲۲ مهرماه برگزار خواهد شد، اساتیدی همچون «محمدرضا درویشی»، «شاهین فرهت»، «ایرج افشار سیستانی»، «محمد میرشکرایی»، «دلشاد رحیمف» و... حضور دارند و به موسیقی استان‌های گلستان، چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی، مرکزی، خراسان رضوی، فارس، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، یزد، بوشهر، لرستان، خوزستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان پرداخته خواهد شد.

نوزدهم مهر هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131