هوشنگ کامکار: آهنگسازان ایرانی سهم اندکی از ارکستر سمفونیک دارند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 306

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هوشنگ کامکار: آهنگسازان ایرانی سهم اندکی از ارکستر سمفونیک دارند

موسیقی هنری ایران: هوشنگ کامکار گفت : آهنگسازان معاصر ایرانی کمترین سهم را از اجرای آثار خود در ارکستر سفونیک تهران دارند .

هوشنگ کامکار ضمن بیان این مطلب در انتقاد به عملکرد مسئولان برنامه ریز ارکستر سمفونیک تهران به خبرنگار مهر گفت : برگزاری کنسرت های متعدد توسط ارکستر سمفونیک تهران با رهبر مختلف تجربه خوبی است اما نکته قابل توجه این است که ارکستر سمفونیک تهران نمادی از موسیقی کلاسیک در ایران است و باید آثار آهنگسازان معاصر ایرانی توسط رهبران مهمان اجرا شود؛ ولی متاسفانه چنین نیست.

وی در ادامه افزود : من به عنوان یک آهنگساز در شان خود نمی بینم که آثارم را دست بگیرم و به مسئولان برنامه ریز اثرم را نشان دهم چراکه معتقدم من یک آهنگسازم و مدیر و یا برنامه ریز یک مرکز موسیقی باید به فکر اجرای آثار ارزنده در ارکسترسمفونیک باشد؛ به عنوان مثال چندی پیش پوئم سمفونی با عنوان "حلبچه" برای ارکستر سمفونیک ساخته ام و در هیچ محفلی ارائه نداده بودم تا اینکه این پوئم سمفونی را در اجرای اخیری که در سلیمانیه عراق داشتیم به روی صحنه بردم که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و همانجا از من قول گرفتند که با ارکسترسمفونیک بغداد این اثر را اجرا کنیم؛ زمانی که این همه شوق برای اجرای مجدد این اثر را دیدم بسیار افسوس خوردم که چرا این قطعه توسط ارکسترسمفونیک تهران اجرا نمی شود.

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود به قسمت های مختلف این سمفونی اشاره کرد و گفت : این سمفونی بیان توصیفی دارد که در ۴ قسمت نوشته شده است بخش نخست پوئم سمفونی "حلبچه"توطئه نام دارد این بخش توصیف فضای جنگ و قبل از حمله را می کند بخش دوم "باران شیمیایی" است که به حمله و فجایع آن اختصاص دارد، بخش بعدی مرثیه نام دارد که عزاداری را در برمی گیرد در این قسمت از ریتم و آوازهای هوره و موره که ویژه مراسم سوگواری در کردستان عراق است و هنگام مرگ جوان می خوانند استفاده کرده ام؛ بخش پایانی این سمفونی" به سوی آزادی" نام دارد که نوید شادی و شعف رهایی از مصیبت را می دهد.

مدیرهنری گروه موسیقی کامکار در ادامه صحبت های خود به تازه ترین کنسرت این گروه موسیقی در سلیمانیه عراق اشاره کرد و گفت : اجرای این کنسرت با آواز عدنان کریم تجربه بسیار خوبی بود و خوشبختانه با استقبال بسیاری مواجه شد بخش نخست کنسرت به اجرای آثاری از عدنان اختصاص داشت و قسمت دوم از آثار گروه موسیقی کامکار اجرا شد .

وی در پایان افزود : برگزاری این کنسرت از جهات مختلفی اهمیت داشت به این معنا که با استقبال بی نظیر مخاطب مواجه شد و نکته دیگر اینکه سطح فرهنگ و توجه مردم نسبت به مقوله کنسرت دیدن نسبت به گذشته بسیار بالا رفته بود و درست مانند هنر دوستان و تماشاگران ایرانی به تماشای اجرا نشستند؛ نکته قابل توجه سالن برگزاری کنسرت نسبت به گذشته تجهیز شده بود به لحاظ آکوستیک، صدادهای سیستم ها به شکلی بود که به جرات می گویم که نمونه این سالن را در اروپا کمتر دیده بودم.

بیست و ششم مهر هشتاد و نه

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131