هوشنگ جاوید: گوش شنوا نیست

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 596

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هوشنگ جاوید: گوش شنوا نیست

موسیقی هنری ایران: مهمترین مشکلی که موسیقی ایران دریک سال اخیر با آن روبرو بوده، مشخص نشدن وضیعت مدیریت دفترموسیقی وزارت ارشاد است.

خبر آنلاین: هوشنگ جاوید گفت: با گذشت یک سال، معاونت هنری هنوز تصمیم نگرفته که فردی را برای قرارگرفتن درسمت مدیریت دفترموسیقی و سر و سامان دادن به وضیعت موسیقی کشورمنصوب کند. به همین خاطر دفتر موسیقی همچنان با سرپرستی آقای ترابی اداره می شود که در دوره مدیریت قبلی معاون او بود.

وی با بیان اینکه وقتی این بی سروسامانی دربالاترین شکل ممکن خودش را نشان می دهد، چه انتظاری می توان داشت ادامه داد: عملا هیچ گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات و رسیدگی به آنها وجود ندارد و همین موجب می شود که موزیسن ها قید همه چیز را بزنند و درگوشه انزوای خود تنها به کارپژوهش ویا ساخت قطعه بپردازند و یا همچون هنرمندان موسیقی نواحی به فراموشی سپرده شوند.

جاوید تاکید کرد: متاسفانه مدیران عرصه موسیقی درسال های گذشته بیشتر به فکر آمار کاری خود بوده اند و برای بالا بردن آمارفعالیت های خود جشنواره های متعددی را دراین عرصه ایجاد کرده اند، جشنواره هایی که عملا هیچ یک نقشی دراعتلای هنرموسیقی ما ندارند و صرفا برای بالا بردن آماربرگزار می شوند.این نگاه مدیران موسیقی بنای بدی را می گذارد ؛ وقتی برای جشنواره ای دستاورد و هدفی تعریف نمی شود، هر کسی می تواند وارد عمل شود و جشنواره برگزار کند، حالا فرقی نمی کند دبیرجشنواره دلسوز موسیقی باشد یا نه؟.

وی می‌گوید: وقتی جشنواره ها بدون هدف و انگیزه برگزار می شوند، بودجه ای که می تواند در بخش دیگری سودمند باشد هدر می رود . همین موضوع باعث می شود تا دربخش هایی که موسیقی نیازمند حمایت های دولتی است و دولت باید وارد عمل شود، کار بی نتیجه بماند. با اینکه در ایران جشنواره های متعددی در عرصه موسیقی برگزار می شود، اما درجشنواره ها هیچ توجه ای به موسیقی نوجوانان و موسیقی نواحی نمی شود وحذف موسیقی نواحی ازجشنواره موسیقی فجرکه مهمترین برنامه بخش دولتی درعرصه موسیقی است، نشان ازبی اعتنایی مدیران فرهنگی به موسیقی ایران به ویژه موسیقی نواحی ایران دارد.

من سال گذشته جز ۲۵ نفری بودم که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشکلات موسیقی دیدارو گفت وگو کردیم. اگرچه در آن جلسه تنها فرصت وامکان مطرح کردن برخی ازمشکلات این عرصه بوجود آمد، اما وقتی نگاه می کنم، می بینم حتی این دیدارهای حضوری هم نتیجه ای نداشته است.

پنجم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131