واژه‌نامه ادبی ردیف موسیقی تدوین شد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 448

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

واژه‌نامه ادبی ردیف موسیقی تدوین شد

موسیقی هنری ایران: "نغمه چکاوک" واژه‌نامه ادبی ردیف موسیقی سازی و آوازی ایران تدوین آرزو سادات موسوی در انتشارات سوره مهر مراحل فنی چاپ را پشت سر می‌گذارد.

آرزوسادات موسوی پژوهشگر و مدرس موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کتابی که در این حوزه نوشته است به خبرنگار مهر گفت: در تدوین "نغمه چکاوک" آخرین واژه‌نامه‌های ادبی با آخرین چاپ‌هایش مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و دلیل شکل‌گیری آن هم این بود که از زمانی که درباره موسیقی کار کرده‌ام معنی واژگانی که در گوشه‌ها آمده است و یافتن ریشه‌های لغات برایم جالب بوده است.

این پژوهشگر موسیقی با تاکید بر اینکه ادبیات و موسیقی نزدیکی‌های زیادی با یکدیگر دارند، بیان کرد: نمی‌توان موسیقی و ادبیات را از هم جدا کرد. موسیقی وقتی که با کلام همراه می‌شود برای عموم قابل درک‌تر می‌شود و به همین دلیل سعی کردم واژه‌نامه‌ای از لغاتی که به نوعی با موسیقی در ارتباط هستند تدوین کنم.

موسوی با اشاره به اینکه این کتاب پانصد صفحه‌ای، ۲۷۲ واژه دارد، افزود: "نغمه چکاوک" همچنین شامل بیت‌هایی به عنوان شاهد مثال است که در آنها واژه‌های موسیقایی به کار رفته است.

وی زمانی که برای پژوهش و نگارش "نغمه چکاوک" صرف کرده ۶ سال برآورد کرده و گفت: ابتدا هدفم این بود که درباره تئوری موسیقی کار کنم و الگوهایی برای گوشه‌ها معرفی کنم ولی در مسیر پژوهش به این نتیجه رسیدم بهتر است ابتدا کتابی درباره ادبیات و موسیقی تدوین کنم.

این نویسنده در پایان خبر داد: در نظر دارم پس از چاپ "نغمه چکاوک" جلد دوم آن را بنویسم که فقط موسیقایی است و الگویی برای گوشه‌ها معرفی می‌کند.

نهم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131