هادی منتظری: حذف تکنوازی اعتبار جشنواره موسیقی را زیر سئوال می برد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 405

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هادی منتظری: حذف تکنوازی اعتبار جشنواره موسیقی را زیر سئوال می برد

موسیقی هنری ایران: عضو شورای نظارت ارشاد گفت : اعتبار هر جشنواره ای به حضور هنرمندان برجسته بستگی دارد و با حذف بخش تکنوازی که معمولا توسط استادان این هنر اجرا می شد اعتبار حرفه ای جشنواره موسیقی فجر را زیر سئوال می برد.

هادی منتظری نوازنده کمانچه که سال گذشته دربخش تکنوازی بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر اجرای برنامه داشته است با انتقاد از حذف این بخش در جشنواره بیست و ششم موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ،گفت: البفای موسیقی ایرانی از گذشته تا امروز بر پایه ساز و آواز استوار بوده است و آموزش این نوع موسیقی با هنر تکنوازی توسط اساتید انجام می شده است ولی امروز هنر تکنوازی در جشنواره ای که اصولا بر پایه موسیقی دستگاهی شکل گرفته حذف شده است .

این نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی در ادامه افزود: من از جمله هنرمندانی هستم که با نگاه قهری به رویدادهای موسیقایی به شدت مخالف هستم و همواره در دوره های مختلف در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم و معتقد هستم که یک هنرمند در هرشکلی باید در جشنواره ای که متعلق به هنرمند است شرکت کند و درست به همین منظور بود که امسال گروه تیام را تشکیل دادم تا در بخش گروه نوازی جشنواره حضور پیدا کند ؛ اما از هیچ مسئولی دعوت نامه و یا تماسی نداشتم؛ و به نظر می رسد برخی از افراد از طریق رابطه در این جشنواره شرکت می کنند و بهره موردنظر خود را نیز کسب می کنند ؛ این درحالی است حضور در یک جشنواره باید با ضابطه همراه باشد و شرایط به گونه ای باشد نگاه قهری و یک سویه نسبت به این رویداد فرهنگی از میان برداشته شود.

منتظری در پایان افزود: عدم اهمیت به هنر موسیقی اصیل بی توجهی به نسل جوان و علاقمند به این نوع موسیقی است که خوشبختانه تعداد آنها کم نیست این درحالی است که هر ساله شاهد هستیم که مسئولان برپایی جشنواره گروه های غیر حرفه ای را از کشورهای مختلف به عنوان مهمان بخش بین الملل دعوت و هزینه های هنگفتی را صرف هتل و پذیرایی این گروه ها می کنند این درحالی است که اگر بخش کوچکی را صرف اجراهای خوب ایرانی و با اساتید صاحب نام کنند سطح کیفی این جشنواره به مراتب افزایش پیدا می کند.

سیزدهم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131