سینا سرلک : شجریان حق بزرگی بر گردن موسیقی ایران زمین دارد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 562

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سینا سرلک : شجریان حق بزرگی بر گردن موسیقی ایران زمین دارد

موسیقی هنری ایران: سینا سرلک در مراسم رونمایی آلبوم « فرزند ایران» که به استاد محمدرضا شجریان تقدیم کرده است،گفت: رنگ‌بندی و نوع تفکر در این آلبوم جایگاه ویژه‌ای دارد، به ویژه که در عصر حاضر هنرمند وظیفه دارد حرفش را با هنرش بزند و زبان حال مردمش باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در مراسمی که ـ ۱۴ دی‌ماه ـ در مرکز موسیقی «بتهوون» برپا شده بود،خواننده‌ی این آلبوم گفت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که باموضوعات متنوعی روبه‌رو هستیم و باید زندگی‌مان را به شکلی که برایمان مثبت باشد ،جلو ببریم. امروز زمانی است که باید تفکری در ذهن مردم ایجاد کرد تا بخشی از آن به سمت درست هدایت شود. همانطور که اشعار حافظ در هر مقطع زمانی به روز است، موسیقی نیز باید همین حالت را داشته باشد.

او خاطرنشان کرد: به شخصه با تکرار و یا مرور تصانیف قدیمی موافق نیستم اما بررسی شرایط زمانه، جغرافیای ایران و ... از جمله نکاتی است که در آن به سرافرازی ایران‌زمین با آن سابقه تمدنش اشاره شده واین تفکر در آلبوم « فرزند ایران» اهمیت ویژه‌ای دارد.

سرلک معتقد است: هنرمند باید حرفش را با هنرش بزند و زبان حال مردمش باشد، در حالی که عده‌ای متاسفانه از فضای هنر سوء استفاده می‌کنند و ذهن مردم را فریب می‌دهند. لذا باید در مسیر هنر با صداقت جلو رفت.

او در بخش دیگری از صحبتهایش به قطعات این آلبوم و دستگاه‌هایی که درآن اجرا شده اشاره کرد وافزود: دستگاه «چهارگاه» برای قطعات حماسی و دستگاه اصفهان درگام مینور برای قطعات احساسی کاملا اثرگذار و دلنشین انتخاب شده و اشعاری از مولانا و شعرای معاصر در روند آن تاثیر ویژه‌ای داشته است. ما وظیفه داریم به عنوان ایرانی در هر چه بیشتر شناساندن سرزمین خود تلاش کنیم و جای سوال دارد که این حجم از بودجه که در سرزمین ما صرف می‌شود، برای جاودانه کردن هنر ایران زمین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سرلک همچنین درباره گفته‌ی خود برای تقدیم این آلبوم به محمدرضا شجریان توضیح داد: در چند وقت گذشته کارهای زیادی را به ایشان تقدیم کردم، زیرامعتقدم استاد شجریان حق بزرگی بر گردن موسیقی ایران زمین دارد و با صدای آسمانی خود این موسیقی را زنده نگه داشته است. ایشان حضرت حافظ برای موسیقی ایران است و صدایش همیشه جاودانه خواهد ماند.

او درباره‌ی ادامه همکاری خود با ارکستر ملی ایران در ترکیب جدید آن نیز گفت: متاسفانه در جریان کار این ارکستر جدید نیستم و از آن دسته افرادی محسوب می‌شوم که همواره به هنرمندانی که با آنها کاری را شروع کرده‌ام وفادار خواهم ماند، لذا دوست ندارم بعد از همکاری با استاد فخرالدینی فعالیت دیگری در ارکستر ملی داشته باشم. باید دید این ارکستر چگونه حرکت می‌کند.

حمید بهروزی‌نیا ـ آهنگساز و نوازنده آلبوم « فرزند ایران» در جمع خبرنگاران توضیح داد: سه سال پیش ضبط این آلبوم را شروع کردم و در این مسیر مسلم علی‌پور برای تنظیم برخی قطعات کمک زیادی کرد. کار در استودیو دریا شروع شد ،اما بعد از ضبط چند قطعه اتفاقی برایم افتاد که باعث شد فاصله‌ای در ضبط آلبوم بیافتد. بعد از آن برای یازده ماه به کانادا سفر کردم و در ادامه ضبط مابقی آلبوم را پی گرفتم.

او اضافه کرد: دوست داشتم در این آلبوم کار ویژه‌ای درباره ایران داشته باشم تا دین خود را نسبت به کشورم ادا کنم. به همین دلیل هم دنبال شعر ویژه‌ای بودم و بعد از گشت وگذار بسیار، گذرم به دفتر آقای دانش‌طلب در مرکز موسیقی افتاد و ایشان شعری سرودند که مناسب این آلبوم بود.

بهروزی‌نیا در ادامه سخنان خود به همکاری‌اش با سینا سرلک اشاره کرد و افزود: بعد از اینکه سراغ سینا سرلک آمدم به قدری ارتباط خوبی با هم برقرار کردیم که این دوستی بهترین نکته در این همکاری مشترک بود و باعث شد کار کردن با او برای من راحت شود.

این آهنگساز و نوازنده جوان در عین حال معتقد است: ریتم همواره میان موسیقی و زندگی مردم مشترک است و اگر به شرایط زندگی هر فردی نگاه کنیم تاثیر ریتم را در آن مشاهده خواهیم کرد. زندگی امروز به لحاظ فرهنگی،‌اقتصادی و اجتماعی پر از تنش است و مردم دیگر طاقت آوازهای طولانی را ندارند و باید روی آوازهایی کار کرد که نوعی ریتم را در خود لحاظ می کنند تا مخاطبان خسته نشوند.

او سپس به موسیقی دهه ۶۰ و نزدیکی فضای آلبوم خود به این نوع از موسیقی اشاره و بیان کرد: موسیقی دهه ۶۰ و کارهای گروه «چاووش» متناسب با فضایی دهه جنگ بود. امروز هم زندگی مردم به نوعی دیگر تنش و استرس دارد. به همین دلیل به عنوان آهنگساز تلاش کردم تا ریتم را در اثر حفظ کنم.

بهروزنیا اضافه کرد:۸۰ درصد از مخاطبان این آلبوم را مردم عادی تصور کردم و به همین دلیل تکیه‌ام در آهنگسازی برای این دسته از شنوندگان بود. بخش دوم از مخاطبان من هنرمندان حرفه‌ای هستند ،لذا ریتم کار در این آلبوم بالاست. من تلاش کردم با توجه به شرایط امروز این موسیقی را کار کنم و آنچه در ذهنم جریان دارد، کار کردن برای جوانان این نسل است.

او همچنین درباره برنامه‌های خود برای اجرای این آلبوم در ایران و یا سایر کشورها توضیح داد: احتمالا با همراهی گروه «آونگ» در آینده کنسرت‌هایی از این آلبوم خواهیم داشت و شاید تور کانادا و آمریکایی برای این قطعات ترتیب دهیم. هر چند که قبل از آن ترجیح می‌دهم در ایران هم کنسرتی داشته باشم.

به گزارش ایسنا، بابک چمن‌آرا مدیر انتشارات «بتهوون» نیز در ادامه‌ی این نشست درباره‌ی این آلبوم و ضرورت‌های انتشار آن توضیح داد: هر سلیقه‌ای با خوش‌بینی و بدبینی اگر این آلبوم را گوش کند بی‌شک به آن نمره خوبی می‌دهد و به شخصه معتقدم که یکی از آلبوم‌های ماندگار خواهد شد. زیرا ترکیبی از تجربه و جوانی در آن وجود دارد و همه چیز در آن نو است. امیدوارم این تفکر ادامه پیدا کند تا شاهد کارهای بیشتری در این عرصه باشیم.

او همچنین از فروش آنلاین این آلبوم از روز پنج‌شنبه در سایت‌های خارجی و برای مخاطبانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند نیز خبر داد و گفت: چند ماهی است که موسسه فرهنگی هنری «آوا خورشید» فروش آنلاین در سایتهای خارجی را برای مخاطبانی که خارج از مرزهای ایران زندگی می‌کنند آغاز کرده و تلاش داریم تا هر روز خدمات خود را به روز کنیم.

به گزارش ایسنا، این آلبوم روز پنج‌شنبه ـ ۱۶ دی‌ماه ـ به‌طور رسمی در مرکز موسیقی «بتهوون» واقع در خیابان سنایی رونمایی می‌شود.

در این آلبوم قطعاتی همچون «طلوع»،«آواز»،«فرزند ایران»،«غروب»،«سرگشته»،«احسان»،«شیدا»،«تکنوازی تار حمید بهروز‌نیا»،«وصال» و «مرغ لاهوتی» شنیده می‌شود.

شانزدهم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131