بکان: ایجاد رقابت در رشته آهنگسازی به تنهایی کافی نیست

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 396

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بکان: ایجاد رقابت در رشته آهنگسازی به تنهایی کافی نیست

موسیقی هنری ایران: رقابت در رشته آهنگسازی اتفاق نیکویی در جشنواره موسیقی فجر است اما ایجاد این رقابت به تنهایی کافی نیست و باید شرایط ساخت آثار به بهترین شکل ممکن برای برگزیدگان فراهم شود.

امیر بکان آهنگساز ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف حمایت از برگزیدگان در رشته آهنگسازی در بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر به خبرنگار مهر گفت : به اعتقاد من استعدادهای شناخته شده درعرصه آهنگسازی علاوه بر حمایت های مادی و معنوی به حمایت های دیگر که به نوعی آینده ساز باشد احتیاج دارند به عنوان مثال باید شرایط ادامه تحصیل آهنگسازان برگزیده در جشنواره موسیقی فجر در کشورهای اروپایی فراهم شود و اگر این امکان ایجاد شود می توان گفت که جشنواره ای هدفمند برگزار شده است.

وی در ادامه افزود : تجربه چندین سال برگزاری جشنواره موسیقی فجر حکایت از آن دارد که برخی از گروه های موسیقی جوان شرکت می کنند و در ادامه برگزیده می شوند اما درنهایت به دست فراموشی سپرده می شوند و این نوع برگزیده شدن به هیچ عنوان کافی نیست.

امیر بکان که پیش از این قصد برگزاری جشنواره مستقل در عرصه آهنگسازی را داشت و قرار بود این جشنواره در حوزه هنری برگزار شود در ادامه صحبت های خود رویکرد جشنواره موسیقی فجر به فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی از موسیقی را مثبت ارزیابی کرد و گفت : ایده برگزاری جشنواره مستقل ویژه آهنگسازی برای نخستین بار دو سال گذشته در زمان مدیریت من در مرکز موسیقی حوزه هنری مطرح شد اما در آن زمان مدیریت وقت آقای بنیانیان به دلیل محدودیت های فراوان همکاری لازم را به عمل نیاورد و این ایده اجرایی نشد؛ اما خوشحال هستم که امسال در جشنواره موسیقی فجر این اجرای این ایده به واقعیت پیوست و با شناختی که از آقای ریاحی دارم اطمینان دارم که جشنواره خوبی را به خصوص در حوزه آهنگسازی پیش خواهیم داشت.

این آهنگساز در ادامه افزود : اطمینان خاطرمن از خوب برگزار شدن این جشنواره در نگاه ویژه ای است که آقای ریاحی به عنوان دبیر جشنواره موسیقی فجر نسبت به این رویداد دارد چراکه اعتقاد راسخ دارم بحث جوانان و موسیقی آکادمیک در نوع تفکر ریاحی بیش از هر عنوانی اهمیت دارد از همین رو انتظار مخاطب و هنرمندان از این دوره از جشنواره بیش از دوره های گذشته است که امیدوارم مسئولان برگزاری این جشنواره هماهنگ و همراه با تفکر و دیدگاه ریاحی باشند؛ البته ناگفته نماند که شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر از هنرمندان صاحب تجربه ای چون شاهین فرهت، محمد سریر، داود گنجه ای، مسعود شعاری و فرید عمران تشکیل شده است البته خودم من هم در کنار این اساتید هستم.

وی در پایان صحبت های خود وجود دبیر خانه دائمی جشنواره موسیقی فجر را ضروری دانست و گفت : تشکیل دبیرخانه موسیقی فجر امری ضروری است چراکه اگر این دبیرخانه دایر شود گروه های جوان موسیقی می توانند در طول سال با ستاد برگزاری جشنواره در ارتباط باشند و در راستای این ارتباط است که می توان به بخش های داخلی این جشنواره سامان بخشید و آثار خوبی را از دل این رویداد بیرون آورد و در عین حال با تشکیل این دبیرخانه بخش بین الملل هم فعال تر می شود و با جدیت به کار خود می پردازد.

نوزدهم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131