محمدرضا درویشی: در ۳۰ سال گذشته کاری برای هنرمندان محلی انجام نشده است

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 598

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

محمدرضا درویشی: در ۳۰ سال گذشته کاری برای هنرمندان محلی انجام نشده است

موسیقی هنری ایران: آهنگساز و محقق موسیقی محلی گفت: اگر غلامعلی نی‌نواز در اثر حادثه رانندگی جان به ابدیت تسلیم نمی‌کرد؛ به یقین تا چند صباح دیگر بر اثر بیمار قلبی از میان ما می‌رفت؛ درصورتیکه من برای معالجه وی نامه‌نگاری‌های زیادی کرده بودم اما دریغ از پاسخ!

محمدرضا درویشی(آهنگساز و محقق موسیقی محلی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: غلامعلی نی‌نواز یکی از مهم‌ترین سرنا نوازان شرق خراسان (تایباد – تربت جام) و یکی از عجایب موسیقی محلی ما بود که با دنیایی از میراث معنوی الان زیر خاک خوابیده است.

وی افزود: این هنرمند هشت سال از بیماری قلبی رنج می‌برد؛ اما باوجود نامه‌نگاری‌های من به وزارت ارشاد و حوزه هنری نتوانستم یک هزینه بسیار کم(یک میلیون) برای مداوای قلب وی بگیرم.

درویشی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: غلامعلی نی‌نواز می‌توانست با این هزینه اندک به تهران بیاید و مداوا شود اما متاسفانه وی به‌دلیل بی‌توجهی از میان ما رفت و بخش مهمی از موسیقی شرق خراسان با رفتن وی به زیر خاک مدفون شد.

درویشی افزود: اگر غلامعلی نی‌نواز تصادف هم نمی‌کرد در همین روزها در اثر بیماری قلبی به دیار باقی می‌شتافت.

وی افزود: شاید کسی از مسئولان درحال حاضر نامه‌نگاری‌های من را یادشان نیاید، اما من در آن زمان حتی با پزشک بیمارستان دی صحبت کردم که وی در این بیمارستان معالجه شود و او هم پذیرفت که به رایگان این کار را انجام بدهد؛ اما هزینه‌ی بیمارستان را باید می‌پرداختیم که کسی کمک‌مان نکرد.

وی با تاکید بر این موضوع که صدای سرنای این هنرمند محلی آسمانی بود؛ اظهار داشت: نی‌نواز بعداز ۲ الی ۳ دقیقه ساز زدن به خواب می‌رفت و در حالت خواب تا ۴ ساعت سرنا می‌نواخت.

این محقق و پژوهشگر موسیقی محلی ادامه داد: مگر ما در جمعیت ۷۵ میلیونی کشورمان چند نفر را می‌توانیم پیدا کنیم که مانند غلامعلی نی‌نواز شود؟!

درویشی اظهار داشت: از این هنرمند در خراسان و مشهد چند عدد کاست‌ محلی وجود دارد اما آنچه که می‌توان به‌عنوان یک اثر کلاسیک ضبط شده باشد، از وی وجود ندارد.

محمدرضا درویشی سابقه آشنایی خود را با غلامعلی نی‌نواز اینگونه بیان کرد: این هنرمند در افتتاحیه‌ی جشنواره موسیقی حماسی سرنای نی‌نواز آغازگر برنامه‌های ما بود و هم اکنون قطعات اجرایی این هنرمند بزرگ در آرشیو این جشنواره موسیقی موجود است.

این آهنگساز با تاکید بر این موضوع که انتظار ما از وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی «تداوم فرهنگ» نیست، خاطرنشان کرد: آنچه ما از مسئولان انتظار داریم این است که آثار و میراث گذشتگان ما را که در سینه هنرمندان محلی روایت می‌شود را بتوانیم ثبت و ضبط کنیم. میراث این هنرمندان باید برای نسل‌های آینده باقی بماند؛ چراکه جامعه‌ای که بر دانش گذشتگان خود تکیه نکند از درون تهی می‌شود.

درویشی با تاکید بر این موضوع که در ۳۰ سال گذشته کاری برای هنرمندان محلی انجام نشده است، تصریح کرد: متاسفانه طی سه دهه گذشته میراث پدرانمان که در سینه موزیسین‌های محلی است به زیر خاک رفت و ما نتوانستیم حتی اقدام کوچک برای نگهداری این ملودی‌های ناب و دست نخورده انجام دهیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131