حسین علیزاده: موسیقى ایرانى را نمى‌شود با قواعد هارمونى غربى چندصدایى کرد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 527

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حسین علیزاده: موسیقى ایرانى را نمى‌شود با قواعد هارمونى غربى چندصدایى کرد

موسیقی هنری ایران: حسین علیزاده گفت: موسیقى ایرانى را نمى‌شود با قواعد هارمونى غربى چندصدایى کرد، چون فرهنگش فرق مى‌کند. شما اگر به موسیقى آفریقا دقت کنید مى‌بینید که پلى‌فونى‌ها و پلى‌ریتم‌هاى مختص به خود را دارد و فرهنگ موسیقى آنها این چندصدایى را به وجود آورده است.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومى تورکنسرت، حسین علیزاده در ادامه برنامه‌هاى خود به همراه مجید خلج در شهرهای مختلف ایران روز پنجشنبه وارد شهر شیراز شد و جمعه ظهر در جمع هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقى این شهر حاضر شد و در نشستى صمیمى به سوالات آنان پاسخ داد.

بنا بر این گزارش، نشست حسین علیزاده و هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقى شیراز ساعت ۱۱ روز جمعه ۱۳ اسفند در تالار غزل مجموعه فرهنگى هنرى حافظ در حالی برگزار شد که بیش از ۲۵۰ تن در آن حضور داشتند و محدودیت جا در این سالن موجب شده بود که افراد در راهروها و حتى سن تالار نیز ایستاده و نشسته تا پایان در کنار هنرمند محبوب خود باشند.

حسین علیزاده در این نشست با ابراز علاقه بسیار به شهر شیراز گفت: "در این سال‌ها بارها براى مسافرت به شیراز آمدم ولى هیچ‌گاه فرصت نشد که در جمع شما یاران حاضر باشم و اکنون بسیار خوشحالم که این فرصت به دست آمده. این کنسرت‌ها که در شهرهاى مختلف برنامه‌ریزى شده حس تنهایى و افسردگى را از من زدوده و اکنون سرشار از انرژى هستم. "

خالق آثار نینوا و ترکمن در ادامه این نشست در پاسخ به سوالات متعددى در رابطه با برخورد سنت و نوآورى و بایدها و نباید‌هاى آن گفت: "تا وقتى درگیر این بایدها و نبایدها و خط‌‌کشى‌ها هستیم نمى‌توانیم آزادانه به خلق موسیقى بپردازیم. هنر وقتى به تبلور مى‌رسد که با آگاهى باشد و آزادانه به آن فکر شود. "

نوازنده برجسته تار و سه‌تار در پاسخ به پرسشى پیرامون موسیقى چندصدایى ایرانى گفت: "موسیقى ایرانى را نمى‌شود با قواعد هارمونى غربى چندصدایى کرد، چون فرهنگش فرق مى‌کند. شما اگر به موسیقى آفریقا دقت کنید مى‌بینید که پلى‌فونى‌ها و پلى‌ریتم‌هاى مختص به خود را دارد و فرهنگ موسیقى آنها این چندصدایى را به وجود آورده. یک موسیقیدان مانند یک هنرمند نقاش در هنگام خلق اثر رنگ‌ها را مخلوط مى‌کند تا یک رنگ جدید بسازد، به هارمونى رنگ‌ها در هنگام خلق اثرش فکر مى‌کند، این طور نیست که ابتدا اثر خود را سیاه و سفید بکشد بعد رنگش کند. براى موسیقى چندصدایى باید از ابتدا چندصدایى فکر کرد.

در بخشی از این نشست علیزاده در پاسخ به انتقاد تند یکى از حاضران درباره محمدرضا لطفى، ضمن بى‌انصافى خواندن این رفتار نسبت به هنرمندان کشور گفت: "استاد لطفى یکى از هنرمندان بزرگ کشور هستند که بیش از چهل سال است که به موسیقى این کشور خدمت مى‌کنند و اکنون نیز با انرژى بسیار آموزش موسیقى ایرانى را پیگیر هستند. ایشان دوست و همکار قدیمى من هستند و هرچند که در بسیارى از موضوعات با هم اختلاف نظر داریم ولى من همواره براى هنر ایشان احترام قائلم. ". صحبت‌هاى حسین علیزاده با تشویق فراوان حاضران در سالن مواجه شد و ایشان در ادامه تاکید کرد: "هیچ‌گاه نباید درباره هنرمندان بزرگ کشور و مخصوصا در غیابشان سخن ناروایى گفته شود. "

علیزاده درپایان این نشست ضمن تقدیر از هنرمندان موسیقى شهر شیراز این شهر را بهترین مکان براى رسیدن به آرامش عنوان کرد و به شوخى گفت: "آدم هر وقت بخواهد کمى آرام‌تر زندگى کند باید به شیراز سفر کند! ". وى همانند دیگر برنامه‌هاى خود در شهرهاى قزوین و رشت و گرگان در بین علاقه‌مندان حاضر شد و با آنان عکس یادگارى گرفت و به درخواست‌هاى متعدد آنها پاسخ داد.

کنسرت حسین علیزاده و مجید خلج در روزهاى ۱۴ و ۱۵ اسفند در تالار حافظ شهر شیراز برگزار مى‌شود و پس از آن این دو هنرمند به بندرعباس سفر مى‌کنند تا در روزهاى ۱۸ و ۱۹ اسفند در تالار شهید آوینى این شهر به روى صحنه بروند.

بیست و یکم اسفند هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131