مجید درخشانی: در موسیقی آوازی احتیاط نکنیم؛ شنوندگان را ازدست می‌دهیم

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 491

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مجید درخشانی: در موسیقی آوازی احتیاط نکنیم؛ شنوندگان را ازدست می‌دهیم

موسیقی هنری ایران: درخشانی که پس از عزیمت به ایران؛ گروه خورشید را تاسیس کرده و خود عضو گروه موسیقی شهناز به خوانندگی محمدرضا شجریان است، می گوید به موسیقی آوازی اعتقادی ندارد.

ایلنا: کلاس‌های آواز چیز تازه‌ای برای گفتن ندارند. در این کلاس‌ها؛ خوانندگان جدید فقط ردیف را حفظ می‌کنند ؛این درحالی است که می‌توان با گوش دادن به چند سی دی ردیف را نیز یاد گرفت.
مجیددرخشانی(آهنگساز و نوازنده تار) در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: شخصا موسیقی بی‌کلام و تصنیف را خیلی دوست دارم، اما برای موسیقی آوازی خوب باید با احتیاط پیش برویم؛ چراکه اگر این ویژگی را رعایت نکنیم، کم‌کم شنوندگان آواز را از دست می‌دهیم.
وی افزود: من به موسیقی آوازی اعتقاد ندارم و به نظرم کسی که می‌خواهد آواز بخواند؛ در ابتدا باید ریتم بداند، ‌تمیز بخواند، ‌تلفیق شعر موسیقی بداند.
خالق اثر "درخیال" خاطرنشان کرد: درحال حاضر شاهدیم که کلاس‌های آواز و فارغ‌التحصیلان آن، چیز تازه‌ای برای گفتن ندارند. در این کلاس‌ها خوانندگان جدید فقط ردیف را حفظ می‌کنند و بس؛ این درحالی است که می‌توان با گوش دادن چند سی دی نیز ردیف را یاد گرفت!
این نوازنده تار با اشاره به اینکه نوع آوازی که در برهه‌ی کنونی مطرح می‌شود، خسته کننده است، تصریح کرد: اگر قرار است خوانندگان، آواز را با آن کیفیت ارائه بدهند، همان بهتر که نخوانند.
این هنرمند با تاکید بر این موضوع که ضدیتی با آواز ندارد، افزود: در سال‌های اخیر شاهدیم که جایگاه موسیقی آوازی ما تنزل پیدا کرده است؛ چراکه آواز با روضه‌خوانی فرق می‌کند.
عضو گروه موسیقی شهناز ادامه داد: در قدیم آواز به‌صورت باشکوه ارائه می‌شد و همچنین لحن خواندن بسیاری از خوانندگان حماسی و ریتمیک بود. اما آوازهای اخیر بی‌حرکت و تخت و همسان اجرا می‌شود که مناسب جامعه امروز نیست.
درخشانی در توضیح صحبت‌های خود به موسیقی آذری اشاره کرده و یادآور شد: بغل گوش‌مان موسیقی آذری است که از تحرک برخوردار است؛ مثلا یک قطعه آذری حدود یک تا دو دقیقه آواز دارد و جواب آن با یک ملودی ضربی داده می‌شود و این تضادها از همسانی و بی‌حرکتی در آواز و نیز از خستگی مخاطبان جلوگیری می‌کند. یعنی همان کاری که من در آلبوم درخیال با صدای شجریان انجام داده‌ام.
درخشانی در توضیح این موضوع که موسیقی ما با روضه‌خوانی فرق دارد، گفت: روضه برای بیان وقایع و رویدادهایی است که گریه‌آور است. اما کجای شعر فارسی ما گریه‌آور است؟ از زمانی که ساز و آواز ما به محافل خصوصی و طرب و دود کشیده شد، حالتش عوض شد و این موسیقی نابود شد.
وی به بعضی از برنامه‌های گل‌ها که با یک ساز و آواز اجرا شده و تا یک ساعت ادامه دارد؛ اشاره کرد و افزود: اغلب این قطعات از غم و اندوه، ناامیدی و بی‌انگیزگی صحبت می‌کند،اما آیا همه موسیقی جامعه ما اندوه و زاری است؟
مجیددرخشانی گفت: محافل خصوصی و موسیقی‌های مربوط به آن در سال‌های ۵۲ تا۵۴ با حضور هنرمندانی چون پایور، حضور گروه عارف و شیدا تا حدودی برطرف شد. اما در سال‌های اخیر این نوع موسیقی دوباره برگشته است.
وی در ادامه به زمان دوران کلنل‌خان وزیری اشاره کرده و دوران وی را دوران مثبت موسیقی ایران از همه لحاظ ارزیابی کرد و گفت: در زمان کلنل‌خان وزیری خیلی با این مسائل برخورد شد؛ به گونه‌ای که وزیری در زمان کوتاهی که در رادیو ارکستر نوین را راه‌اندازی کرد، با سخت‌گیری خواستار تصحیح رفتار هنرمندان بود یا از آنها می‌خواست عرصه موسیقی را ترک کنند.
درخشانی اضاه کرد: زمانی که رضاشاه از وی خواست که برای مجالس‌ خود؛ گروه بفرستند و موسیقی اجرا کنند؛ ایشان گفتند که شما مهمان‌های خارجی را به مدرسه موسیقی دعوت کنید و ما با کمال میل برای آنها اجرا می‌کنیم اما کسی را برای اجرای موسیقی در مراسم‌های شام و این‌چنین نمی‌فرستیم!
مجید درخشانی به موسیقی در روزگار معاصر اشاره و درباره وضعیت سازهای ایرانی در سال‌های اخیر گفت: سازهای ایرانی برای ارکستر مشکل دارند و ازنظر کوک ضعف دارند اما متاسفانه سازنده‌های ساز در کشور ما زیر بار نمی‌روند. آنها می‌گویند؛ اگر به شکل قدیمی ساز دست بزنیم؛ اصالت خود را از دست می‌دهد و دیگر آن روح آسمانی از آن خارج نمی‌شود. این درحالی است که در کشورهای اروپایی ساز‌ها به مرور تکمیل شده‌اند. اما در ایران خوب شدن صدای یکساز در ارکستر کاملا شانسی است و بستگی به شرایط آب و هوا دارد .
البته درخشانی این نکته را هم گفت که: سازهای ایرانی در تکنوازی و بداهه‌نوازی بهترین هستند اما برای همراهی با ارکستر به ویژه ارکستر کوچک بسیار مشکل دارند.
آهنگساز آثاری چون فصل باران، من طربم و یبدار دلان، درباره سطح نوازنده‌های کشور در برهه‌ی کنونی گفت: نوازنده‌های ما ازنظر تکنیک کم ندارند اما انگار همه آنها مکانیکی شده‌اند و با حس و حال ساز نمی‌زنند. دایم به فکر این هستند که تکنیک خوب بزنند. اما باید یاد بگیرند که هنرمندانی چون حسین علیزاده یا محمدرضا لطفی ازنظر تکنیک بسیاری بالا هستند اما درعین حال با احساس و لطیف ساز می‌زنند.

پنجم تیرماه نود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131