هوشنگ ظریف: «پایور» هنر سنتورنوازی را آکادمیک کرد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 558

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هوشنگ ظریف: «پایور» هنر سنتورنوازی را آکادمیک کرد

هوشنگ ظریف گفت: من هرگز «پایور» این بزرگ‌مرد تاریخ موسیقی ایران را فراموش نمی‌کنم. او خدمت بزرگی به موسیقی کرد و هنر سنتورنوازی را به شیوه آکادمیک و اصولی در آورد.به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، مراسم یادمان فرامرز پایور شب گذشته با حضور بزرگان موسیقی و علاقمندان استاد پایور در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم گروه‌هایی چون گروه‌نوازی تنبک پسران به سرپرستی و ریتم محمد اسماعیلی و گروه‌نوازی تنبک دختران با ریتم حسین تهرانی به اجرا پرداختند و سپس سعید ثابت نوازنده سنتور و محمد اسماعیلی نوازنده تنبک قطعاتی بر اساس ساخته‌های فرامرز پایوردر دستگاه همایون نواختند و در انتها و گروه پایور به سرپرستی (سعید ثابت) و متشکل از آواز: حمیدرضا نور بخش و تنبک‌(محمد اسماعیلی)، عود‌(محمد دلنوازی)، سنتور‌(سعید ثابت)، فیچک‌(رضا آبایی)، نی‌(زمان خیری)، تار( سحاب علم)، تار‌(سینا علم)، کمانچه‌(بهنوش بهنام‌نیا) و قیچک( سمانه باروتی) به روی صحنه رفتند.
در ادامه این مراسم هوشنگ ظریف گفت: سابقه آشنایی من با استاد پایور به سال ۳۳ - ۳۴ باز می‌گردد. آن زمان دانش‌‌آموز هنرستان موسیقی بودم و با بچه‌ها از مدرسه که باز می‌گشتیم. راه برگشت از خانه از مقابل کلاس درس استاد حسین ملک می‌گذشت.
وی افزود: پایور که از ما بزرگتر بود را آنجا دیده بودم. یک روز وقتی از مدرسه باز می‌گشتیم دیدم که او با دوستانش مقابل کلاس حسین ملک ایستاده است. سلام و احوالپرسی کردیم، گرم صحبت شدیم و معلوم شد که حسن ملک به سفر رفته و در این مدت آقای پایور را جایگزین خودش کرده بود تا کلاس را اداره کند.
ظریف ادامه داد: در این مدت بود که مثل همیشه در راه بازگشت از مدرسه با ایشان صحبت می‌کردیم و روز به روز آشنایی‌مان بیشتر می‌شد. روزی پایور برای‌مان یکی از قطعات استاد وزیری را که برای تار نوشته شده بود با سنتور زد. یادم می‌آید این اجرای با سنتور برایم خیلی جالب بود و بعدها هم اجراهای بسیار جالب و متفاوتی از ایشان شنیدم و به هر حال این آشنایی‌ها در نهایت به همکاری با هم در یک گروه انجامید.
وی گفت: چند سال بعد آقای پایور گروهی را تشکیل دادند که شامل من، رحمت‌الله بدیعی، همسرم خانم پروین صالح، حسن ناهید و ... حسن منوچهری می‌شود و چند نفر دیگر جمع شده بودند. البته هسته اصلی را پنج نفر تشکیل می‌دادند که در آن زمان سفرهای خارجی و غیره را همین گروه می‌رفتند نخستین قطعه‌ای که این گروه اجرا کرد رنگ شهر آشوب بود که در دستگاه شور اجرا شد.
ظریف ادامه داد: به نظر من تمام موفقیت آن سال‌های گروه و کارنامه موفق کاری استاد به دلیل نظم و انضباطی بود که در زندگی داشتند. اصول و قوانینی که ایشان در کار دنبال می‌کردند تمرین‌ها و کار گروه نمی‌توانست آنقدر درخشان باشد. هیچ چیز به اندازه کار جدی نبود. گاهی اوقات شب‌ها تا دیروقت در خانه ایشان مهمان بودیم. اگر فردای مهمانی کسی دیر سر تمرین حاضر می‌شد ایشان انگار که از شب نشینی دیشب بی‌خبر باشد با جدیت می‌پرسید چرا دیر سر تمرین آمدید؟
وی افزود: نکته با اهمیت دیگر اینکه در گروه پایور همه اعضای گروه همدیگر را قبول داشتند، به یکدیگر احترام می‌گذاشتند و هیچ غرض‌ورزی و کینه‌ای در کار نبود و این دقیقاً همان چیزی است که می‌بایست گروه‌های جوان از آن درس بگیرند و سرمشق فعالیت‌های خود قرار دهند تا مدارج ترقی و موفقیت را به خوبی طی کنند.
این مدرس موسیقی افزود: انگار کار کردن با پایور به معنای منظم شدن بود. از زمان تمرین که چه ساعتی باید آغاز شود تا قطعاتی که می‌زدیم و خلاصه همه چیز را نظم می‌داد
ظریف در پایان خاطرنشان کرد: یک بار برای کنسرتی به هند رفته بودیم. اجرا که شروع شد دو نفر از آقایانی که به نظر می‌آمد از طرف سفارت ایران در هند مهمان برنامه هستند. در ردیف اول نشسته بودند و مدام با هم حرف می‌زدند. بعد از اتمام برنامه آن دو نفر پشت صحنه آمدند که به ما تبریک بگویند آقای پایور هم در جواب تعارفان آنها که اجرا خیلی زیبا بود و چنین و چنان، گفت: شما که گوش نمی‌کردید مدام حرف می‌زدید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131