مستند زندگی حسین علیزاده در نشست خبری کلید خورد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 793

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
حسین علیزاده

مستند زندگی حسین علیزاده در نشست خبری کلیدخورد

موسیقی هنری ایران: مستند زندگی «حسین علیزاده» آهنگساز همزمان با برگزاری نشست خبری امروز در تالار وحدت کلید خورد.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست خبری  «حسین علیزاده» آهنگساز پیشکسوت کشور، صبح امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد.

* خانه هنرمندان برای برگزاری نشست مطبوعاتی من در خواست مالی کرد

علیزاده در این نشست اظهار داشت: قرار بر این بود تا این نشست مطبوعاتی همانند سال‌های گذشته در خانه هنرمندان برگزار شود امابه دلیل درخواست مالی به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برگزاری این نشست در آنجا لغو شد.

وی با انتقاد از اینکه زمانی من جزءهیئت مؤسسه خانه هنرمندان بودم چرا درخواست هزینه کرده‌اند، گفت: خانه هنرمندان باشور و شوق گروهی از هنرمندان تأسیس شده است که من هم یکی از آن افرادم و برگزارنشدن نشست مطبوعاتی من در خانه هنرمندان برایم امری ناباورانه است.

این پژوهشگر و نوازنده تار کشورمان در خصوص برنامه‌های اجرایی خود تا تابستان سال جاری در شهرستان‌ها، تصریح کرد: اهواز، بهبهان، بوشهر، تبریز، ارومیه، ساری، آمل، نیشابور، رودسر، سیاهکل وتهران از جمله شهرهایی هستند که در اردیبهشت، خرداد و تیرماه امسال به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

* دریغ از یک سالن اجرای کنسرت در اصفهان

وی یادآور شد: قبل از انقلاب فقط در شهرهای تهران، شیراز و رشت اجرای برنامه داشته‌ام اما در حال حاضر اجرای برنامه‌هابا حداقل امکانات و تعداد افراد کمتر گروه گسترش یافته است.

وی افزود: در شهرستان‌ها شنوندگان خوبی داشتیم و با وجود سختی کار از اجرای برنامه در آن شهرها بسیار خوشحالم و تلاش می‌کنم تا از خوانندگان جوان برای اجرای برنامه‌های خودم استفاده کنم تا زمینه فعالیت آن‌هادر حوزه موسیقی بیشتر مطرح شود.

* در عرصه موسیقی حمایت بیشتری از جوانان صورت گیرد

سازنده موسیقی متن فیلم «آواز گنجشک‌ها» تصریح کرد: هفته جاری در دانشگاه هنر نشست خوبی درباره موسیقی داشتم که نتیجه آن تشویق و حمایت بیشتر از جوانان بود که این امر توجه مسئولان فرهنگی را در این زمینه طلب می‌کند، چرا که جوانان از نداشتن محل اجرا و حمایت نشدن انتقاد داشتند وجا دارد تا ما قدیمی‌تر‌های موسیقی از اجرای برنامه‌های جوانان موفق عرصه موسیقی در کنسرت‌های خود استفاده کنیم.

* زیباترین کنسرت‌های من در شهرستان‌ها برگزار می‌شود

دریافت‌کننده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: زیباترین کنسرت‌های من در شهرستان‌ها برگزار می‌شودو از اجرای آخرین کنسرت سال گذشته خود در بندرعباس که با همکاری خوب نیروی انتظامی برگزار شد بسیار خوشحالم، چرا که توانستم عطر و بوی خالص‌تری در این اجرا احساس کنم.

علیزاده در ادامه اظهار داشت: در شش ماه گذشته در شهر گرگان کلاس‌های آموزشی برگزار کردم که با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد و برگزاری این کلاس‌ها در شیراز، کرج و قزوین ادامه خواهد یافت.

*پایه‌های فرهنگی تمام شهرستان‌ها آینده ایران را می‌سازند

سازنده موسیقی فیلم «ملکه» گفت: معتقدم پایه‌های فرهنگی تمام شهرستان‌ها در آینده ایران را می‌سازند و چه بسا جوانان مستعد در این شهرستان‌ها کم نیستند و با فرصت دادن به آن‌ها می‌توان آینده بهتری را برای موسیقی رقم زد. نباید فعالیت‌های فرهنگی تنها در تهران انجام شود، تهران مانند یک پاساژ است و باید از آن گذشت. مهمان‌نوازی و رنگ و بوی فرهنگ غنی‌تر در شهرستان‌هابیشتر دیده می‌شود.

* ارتباط فرهنگی ما با سایر کشورها سایه سیاست به خود گرفتهاست

این آهنگساز پیشکسوت کشورمان عنوان داشت:ارتباط فرهنگی ما با سایر کشورها سایه سیاست به خود گرفته است و این سایه برروی آن سنگینی می‌کند. اکنون مدت یک سال است که برای اجرا در لندن در انتظار ویزاهستم ولی هنوز انجام نشده و ترجیح می‌دهم که با این تأخیرهای به وجودآمده کنسرتی در آنجا نداشته باشم.

* فیلم مستند «حسین علیزاده» در حال ساخت است

به گزارش فارس، اجرای برنامه‌های مشترک درکشورهای فارسی زبان از برنامه‌های سال آتی «حسین علیزاده» است. همچنین ساخت فیلم مستند این آهنگساز پیشکسوت کشورمان توسط «سعید ملکان» از امروز در این نشست خبری چهره عملی به خود گرفت.

مخاطبان تهرانی موسیقی خاص تر از شهرهای دیگرنیستند

حسین علیزاده گفت: مخاطب موسیقی اصیل ایرانی در تهران و شهرستان به یک اندازه از این نوع موسیقی سهم می برند و این تصور اشتباه است که مخاطب موسیقی در تهران انسان هایی خاص تر و یا برتر هستند.

حسین علیزاده نوازنده تار و آهنگساز موسیقی اصیل ایرانی ضمن بیان این مطلب در نشست خبری که به مناسبت برگزاری تور کنسرت بانام " آن و آن..." در تهران و شهرستان ها برگزار شد؛ در خصوص کم و کیف حضور شنونده های موسیقی ایرانی در شهرستان ها گفت: یکی از دلایل تمدید برگزاری کنسرت ها در شهرستان ها استقبال مخاطب به خصوص جوانان هر منطقه از موسیقی سازی ایرانی بود. پیش از سرگذراندن این تجربه شاید من هم در ناخودآگاه این تصور بود که شنونده موسیقی ایرانی در تهران متفاوت تر هستند اما از پساز برگزاری تور کنسرت ها در شهرستان ها متوجه استقبال و علاقه مردمبه موسیقی ایرانی شدیم به همین دلیل زیباترین تجربه های اجرای کنسرت را به معنای واقعی در شهرستان ها داشتم.

این نوزانده تار در پاسخ به این سئوال که مخاطب عام، موسیقی ایرانی را با آواز می شناسد و حال اینکه موسیقی که از حسین علیزاده شناخته شده است موسیقی سازی است چگونه با شنونده ارتباط برقرار می کندگفت: در طول سال ها فعالیت خود در عرصه موسیقی ایرانی نوع موسیقی که نوشتم و ارائه شده و در عین حال مورد استقبال مخاطب نیز قرار گرفته است موسیقی سازی بوده است . بنابراین این گونه نیست که موسیقی عام موسیقی سازی را نشنیده و یا به آن علاقه نشان ندادهباشد . به اعتقاد من سلیقه مخاطب موسیقی ایران تغییر کرده است و مخاطب عام به این نوع موسیقی علاقه نشان داده است بنابراین تجربه نشان داده است که موسیقی سازی نقش مهمی در شکل گیری و ارتقای سلیقه مخاطب دارد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که دراجراهای شهرستان تم های موسیقی که متعلق به هر منطقه بوده را نیز اجرا کرده است گفت : شهرهای مختلف ایران از جهت موسیقایی هویت مستقلی دارند از همین رو دراجراهای خود در شهرستان ها تم های موسیقی متعلق به هر منطقه را اجرا کردیم ؛ خوب یادم هست در کنسرتی که در بندرعباس برگزار شد تم موسیقی جنوب را در میانه بداهه نوازی گنجاندیم که مورد استقبال قرار گرفت .

علیزاده در ادامه افزود : امیدوارم فرصتی ایجاد شود تا در آینده در اجراهای شهرستانی خود هنرمندان برجسته هر منطقه را چه دربخش سازی و چه در حوزه آواز در کنار خود روی صحنه داشته باشیم.

این نوازنده برجسته تار و آهنگساز "نینوا" در ادامه صحبت های خود با اشاره به تغییراتی در اجرای قطعات به شکل بداهه نوازی در اجراهای خود گفت : بداهه نوازی درموسیقی ایران به معنای موسیقی لحظه است به همین دلیل کم و کیف برگزاری کنسرت های بداهه نوازی به حال و هوای لحظه نوازنده روی صحنه برمی گردد . از همین رو مطمئن باشید نوع بداهه نوازی در اجراهای تازه تغییر خواهد کرد چراکه نه من آدم سال گذشته هستم و نه مخاطب . چراکه اتفاق و حوادثی که بر من و مخاطب گذشته نسبت به گذشته متفاوت است .عنوان "آن و آن ..." تنها یک اسم است و هنرمند در بداهه نوازی روایت احساسی خود رامطرح می کند.

در ادامه این نشست کیوان فرزین برگزار کننده های کنسرت با اشاره به کم و کیف برگزاری دو نوازی تار و تنبک حسین علیزاده و پژمان حدادی گفت: تجربه برگزاری کنسرت در شهرستان نشان از علاقه بالای مخاطبان موسیقی ایرانی بود به این معنا که سال گذشته در شش شهر کنسرت برگزار کردیم اما به دلیل علاقه بسیار مخاطب در شهرستان ها تور کنسرت این دو استاد بزرگوار در سال جاری در شش شهر به روی صحنه می رود .

وی در ادامه با اشاره به جزئیات برگزاری این کنسرت گفت : تور کنسرت استاد حسین علیزاده و پژمان حدادی از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه در اهواز آغاز می شود پس از آن در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه در بهبهان کنسرت برگزارمی کنیم و در ادامه از تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت در بوشهر، ۲۸ تا ۳۰ همین ماه درتبریز، ۶ و ۷ خرداد در ساری، ۸ و ۹ همین ماه در آمل، ۲۸ و ۲۹ در رودسر، ۳۰ خرداد در سیاهکل و در نهایت در تاریخ ۴ ،۵ ،۶ ،۸  و ۹ تیرماه در تهران اجرای برنامه داریم.

فرزین در پایان این نشست گفت : طبق برنامه ریزی انجام شده این کنسرت در دو شهر ارومیه و نیشابور به ترتیب در تاریخ ۱ و ۲خرداماه و ۲۳ ، ۲۴ و ۲۵ همین ماه برگزار می شود. منتها هنوز قطعی نشده ومراحل اداری کسب مجوز برای برگزاری این دو کنسرت در شهرستان ها در حال طی شدن است.

در حاشیه

- در ابتدای این کنسرت بهرنگ تنکابنی یکی دیگر از برگزار کننده های این تور کنسرت در جمع خبرنگاران از مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان گله کرد به این ترتیب که قرار بوده است نشست خبری این کنسرت روز گذشته در خانه هنرمندان برگزار شود و قرار قبلی از تاریخ ۲۴فروردین ماه هماهنگ شده بود اما روز پنجشنبه از خانه هنرمندان تماس گرفتند و گفتند در این تاریخ جلسه شورای مدیران برگزار می شود ضمن اینکه بایدطبق قرار داد مبلغ ۵۰۰ هزارتومان بابت برگزاری نشست خبری این کنسرت پرداخت شود .

- در ادامه این گلایه حسین علیزاده متذکرشد که وقتی نام یک مکان خانه هنرمندان است نباید با هنرمندان برخورد نادرست شودضمن اینکه خود من از ابتدای تاسیس این خانه جز هیات موسس آن بوده ام و با ذوق وشوق این خانه را تشکیل دادیم به همین دلیل انتظار نداریم که چنین برخوردهایی باهنرمندان شود. در واقع چنین برخوردی باورکردنی نیست البته گمان می کنم که اینجا تنها جایی است که باید همه پدیده های عجیب و غریب را باور کرد.

پنجم اردیبهشت نود و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131