گفت و گو با محمد رضا لطفی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in گفت و گو بازدید: 621

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گفت و گو با محمد رضالطفی

موسیقی هنری ایران: کسائیبداهه نواز خوبی بود اصفهان - خبرگزاری مهر: نوازنده شهیر تار و سه تار با اشارهبه ذوق هنری بالایی که در اصفهان وجود دارد، گفت: این شهر باید به عنوان مرکز هنرایران به جهان معرفی شود.

به گزارش خبرنگارمهر، محمد‌رضا لطفی ظهر شنبه در نشست خبری خود که به مناسبت کنسرت اصفهان خودکه ۱۵ و ۱۶ تیر ماه در اصفهان برگزار می‌شود با اشاره به اینکه مکتب اصفهان مغایربا موسیقی دستگاهی ایرانی نیست، ادامه داد: نباید فراموش کرد که اصفهانی‌ها دارایذوق بالای هنری هستند و در همین خصوص است که اعتقاد دارم این شهر باید به به عنوانمرکز  هنر ایران به جهانیان معرفی شود.

اصفهان می‌تواند درزمینه معرفی هنر جشنواره‌های سالیانه داشته باشد

وی در ادامه سخنانخود به تعدد هنرهای موجود در اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: این شهر از بزرگترینمراکز و شهرهای تولیدکننده فرهنگ به شمار می‌رود که دارای سابقه‌ای چهارصد سالهاست و در این شهر هنرمندان بزرگی در عرصه مینیاتور، معماری، خوشنویسی و ... ازبزرگترین تولید کنندگان هنر ایران به شمار می‌روند.

لطفی اصفهان را درعرصه شعر نیز دارای یدی طولانی دانست و گفت: در موسیقی دستگاهی نیز مکتب اصفهاننیز سابقه‌ای طولانی دارد.

این هنرمند و پیشکسوتدر عرصه هنر ایران ادامه داد: هنرمندان اصفهانی باید جشنواره های سالیانه داشتهباشد تا از همه جای دنیا با هنرهای اصفهان آشنا شوند و آن را بشناسند که متاسفانهتا کنون در این زمینه کم کاری شده است.

موسیقی اصفهان مکتبخود را از دست داده است

لطفی در ادامه سخنانخود با اشاره به اهمیتی که به مکتب اصفهان می‌دهد و اینکه این مکتب مورد توجهاوست، اظهار داشت: موسیقی اصفهان تا دوره‌ای ادامه کارهای استادان تاج، کسایی وشهناز بود که از یک دوره‌ای به بعد متاسفانه حوادثی در اصفهان رخ داد که نگاهتهرانی ها را وارد اصفهان کرد و آموزشگاه ها از سنت قبلی بیرون آمد و موسیقیاصفهان وحدت خود را از دست داد.

این هنرمند با اشارهبه اینکه اکنون در اصفهان زاینده رود خشک شده و خبری از درشکه‌های شهری نیست وماشین جایگزین آن شده، ادامه داد: دیگر آن حال و هوای قدیم در اصفهان وجودندارد و وقتی مشاهده می‌کنم اصفهان ویژگی‌های تهران را پیدا کرده غصه دار می‌شوم.

موسیقی غربی به لحاظتفاوت در اندیشه با موسیقی شرقی تفاوت دارد

لطفی ویزگی‌هایموسیقی ایرانی و را بالا دانست و ادامه داد: تفاوت میان موسیقی غربی و شرقی تابعیاز ساختارهای فرهنگی، نژاد، زبان،اقلیم و حوادث و اتفاقات است چنانچه در موسیقیغربی به دلیل تفاوت در اندیشه، زبان و فرهنگ با موسیقی ما تفاوت دارد.

بداهه نوازی در فرهنگایرانی و کارهای ارکستری در غرب

این نوازنده تار و سهتار در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ایرانیان در فرهنگ خود توجه بیشتری به بداههنوازی دارند این در حالی است که در غرب بیشتر به کارهای ارکستری توجه می شود.

لطفی تصریح کرد: لذاباید با همین نگاه در موسیقی شرقی هنرمند خلاقانه در لحظه موسیقی خوب تولید کند.

وی ادامه داد: برایهمین است که وقتی گفته می‌شود کسائی بزرگترین نی نواز بداهه نواز است چون ارزش اینهنرمند در در بداهه نوازی وخلاقیت او نهفته بود.

باید از کودکی درعرصه موسیقی درک داشته باشیم

لطفی در ادامه سخنانخود تصریح کرد: باید درک ما در عرصه موسیقی از کودکی موسیقی بالا برود و نبایدفراموش کرد که هر موسیقی برای انسان مضرر نیست و موسیقی خوب در نهایت هوش و ذکاوتدر ریاضی و علم و فراگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: مبانیموسیقی باید از دوره کودکی آموزش داده شود.

لطفی همچنین در بخشدیگری از سخنان خود با اشاره به استاد کسائی اظهار داشت: پیش از فوت استاد قراربود کنسرتم در  اصفهان را به استادان کسائی و شهناز تقدیم کنم و اکنون نیز بهیاد آنها ساز خواهم زد.

این هنرمند همچنین درخصوص راه اندازی گروه شیدا نیز اظهار داشت: در آینده نزدیک نیز گروه موسیقی را کههمه نوازندگان آن متعلق به اصفهان باشند را با همان نام گروه شیدا تاسیس خواهم کرد.

بیست و هشتم خرداد نود و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131