«شجریان» پیشرو در «سعدی‌خوانی»

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 473

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

«شجریان» پیشرو در «سعدی‌خوانی»

واحد مرکزی خبر، فارس: اول اردیبهشت با نام سعدی پیوند خورده است و جایگاه اشعار او در موسیقی سنتی ایران به گونه‌ای است که خوانندگان بزرگ موسیقی ایرانی چون تاج اصفهانی، بنان، محمدرضا شجریان، سیدجواد بدیع‌زاده و ... آثاری را از مجموعه اشعار سعدی خوانده‌اند. اما بدون شک شجریان درخواندن اشعار سعدی پیشروست. توجه به این شاعر جهانی در آخرین آلبوم او نیز نمایان است. شجریان در آلبوم «سرود مهر»، غزل «دوچشم مست میگونت ببرد آرام جان از دل» و «دلم تا عشقباز آمد در او جز غم نمی‌بینم» را از سعدی در بیات‌ترک خوانده است. اما توجه او به سعدی دیرین‌تر است. «پیوند مهر» در زمره نخستین آلبوم‌های پس از انقلاب شجریان است که با آهنگسازی «فرهنگ شریف» تماما به سعدی اختصاص یافته است. غزل‌های معروف «هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی»، «ای ساربان آهسته رو کآرام جانم می‌رود» و «بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران» به همراه «خفته خبر ندارد سر بر کنار جانان» با صدای شجریان همراه شده‌اند.

«نوا» نقطه عطف سعدی‌خوانی شجریان

اما آلبوم «نوا» که به صورت مرکب‌خوانی عرضه شده یقینا نقطه عطف سعدی خوانی استاد آواز ایرانی است. شجریان در این آلبوم غزل «بگذار تا نقابل روی تو بگذریم» و «ما گدایان خیل سلطانیم» را در دستگاه «نوا» چنان با استادی اجرا کرده که هنوز پس از سال‌ها طنین عارفانه این اشعار در گوش علاقه‌مندان موسیقی ایرانی است. او در ادامه غزل «غم زمانه خورم یا فراق یار کشم» را نیز از سعدی در بیات ترک اجرا کرده است. آهنگسازی پرویز مشکاتیان نیز در این مرکب خوانی که از نوا به بیات ترک و سه‌گاه سرک می‌کشد همراه شجریان است. با وجود موفقیت بی‌نظیر شجریان در اجرای آوازی اشعار سعدی در آلبوم «نوا» آنچه او به همراه جواب آواز مشکاتیان در آلبوم «دستان» بر روی غزل «از در درآمدی و من از خود بدر شدم..» در «چهارگاه» به نمایش گذاشت اوج تلفیق شعر سعدی و موسیقی ایرانی است. غزل «ای پیک پی خجسته که داری نشان دوست» در بیات زند در آلبوم «دل مجنون»،‌ «برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را» در بیات زند در آلبوم «در خیال» و غزل «شبی یاد دارم که چشمم نخفت» درشور و در آلبوم «بهاردلکش» و غزل «تو را سریست که با ما فرو نمی‌آید» از آلبوم «فریاد» از جمله دیگر اشعار سعدی با اجرای شجریان است. شجریان سعدی خوانی خود را همچنان در کنسرت‌ها و آلبوم‌هایش ادمه می‌دهد به طوری که دو سال پیش اولین کنسرت خود را با گروه آوا با عنوان «استاد سخن سعدی» برگزار کرد و چندی بعد نیز قسمت دوم این کنسرت را در قالب آلبوم موسیقی با عنوان «غوغای عشق بازان» منتشر کرد. بهترین وصف درباره سعدی خوانی شجریان را خود او در تصنیف «اگر دستم رسد روزی که انصاف از تو بستانم» از زبان سعدی و با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی در چهارگاه بیان کرده است: «من آن مرغ سخندانم که در خاکم رود صورت / هنوز آواز می‌آید به معنی از گلستانم». شجریان همچنان این سعدی‌خوانی را در کارهایشان ادامه می‌دهد که البته ناگفته نماند که در کنار این خواننده بزرگ کشورمان هستند خوانندگان دیگری که اشعار سعدی را پایه تصانیف خود قرار می‌دهند و با خواندن شعرهای این شاعر بزرگ آواز خود را در دستگاه‌های مختلف سر می‌دهند.

سی و یکم فروردین هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131