نقش چوب در رهبری ارکستر موسیقی ملی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 368

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نقش چوب در رهبری ارکستر موسیقی ملی

موسیقی هنری ایران:  یادم هست چند سال پیش یکی از خوانندگان قدیمی طی یادداشتی با طعنه به جایگاه رهبر ارکستر موسیقی ملی سوال کرده بود که مگر نقش رهبر ارکستر چیست و حالا اگر این جناب رهبر چوبش را تکان ندهد آیا ارکستر  از هم می پاشد ویا نوازندگان دیگرنمی نوازند!؟

خبرآنلاین: این خواننده موی سپید در ادامه گفته بود : جلوی تمامی نوازندگان نت نوشته هایی هست و سرعت و تم قطعات هم معلوم !  پس دیگر چه نیازی به چوب و حرکات دست رهبر است؟

در آن زمان خیلی ها به این گفته انتقاد کردند و با آوردن مثال هایی از ارکسترهای غربی و نقش رهبران معروفی چون«فون کارایان» و.... آن سخن را مضحک دانستند ؛ حتی رهبر ارکستر موسیقی ملی از دادن پاسخ به این کنایه سر باز زد و گفت آنقدر این گفته بی اهمیت است که نیازی به پاسخ ندارد.

اینک بعد از سال های سال که از آن ماجرا می گذرد با اتفاقاتی که برای ارکستر موسیقی ملی افتاده، اگر چه ظاهر قضیه (توجه به نقش فیزیکی رهبر) حفظ شده است اما گویی در عمل همان گفته خواننده پیشکسوت به مرحله اجرا درآمده است .

بعد از کناره گیری رهبر ارکستر موسیقی ملی که متعاقب اتفاقات سال گذشته و در اوج بحران ارکستر صورت گرفت این ارکستر به تعطیلی کشیده شد و با گذشت بیش از ۲۰ماه هیچ خبری از احیای آن به گوش نرسید ولی اخیرا و بدون هیچ مقدمه ای خبرهایی از فعالیت مجدد این ارکستر منتشر و اعلام شد که شورایی با حضور هوشنگ ظریف، حسن علیزاده، ارسلان کامکار و فردین خلعتبری برای این ارکستر تشکیل شده و بردیا کیارس هم به عنوان جایگزین فرهاد فخرالدینی برای رهبری ارکستر موسیقی ملی انتخاب شده است.

جدای از جایگاه والایی که هریک از این حضرات دارند و گذشته از اینکه این آقایان همگی از هنرمندان خوشنام و متخصص عرصه موسیقی به شمار می روند، اما به نظر می رسد نکات و ظرایفی در این بازسازی و راه اندازی مجدد مغفول واقع شده است.

نخست آنکه اصل احترام به پیشکسوت وقواعد همکاری و تعهد صنفی اقتضا می کرد که این آقایان با رخصت از فرهاد فخرالدینی دست به این کار بزنند و یا دست کم در این راه و برای پرهیز از در افتادن به ورطه خبط و خطا و به لحاظ اینکه استاد فخرالدینی تجربه کار با ارکستر موسیقی ملی را دارند با ایشان مشورت کنند .

نکته دوم آنکه انتخاب جوانی سی ساله برای رهبری ارکسترموسیقی ملی در حقیقت اعتقاد داشتن به نقش رهبر به عنوان فرد تکان دهنده چوب است وگرنه چگونه می توان انتظار داشت نوازندگانی که عمری را در ارکستر خاک صحنه خورده اند و بعضی از آنها بیش از سن رهبر ارکسترسابقه نوازندگی دارند با دل و جان در پیشبرد اهداف ارکستر همکاری کنند؟

اگر بپذیریم که رهبر ارکستر به عنوان هادی، سکاندار و مدیر ارکستر از نقش و جایگاه والایی برخوردار است در نتیجه باید این نکته را نیز بپذیریم که این شخص باید ازسابقه، نفوذ و کاریزمای لازم برخوردار باشد در این صورت است که حرکات چوب در دست رهبر در درجه آخر اهمیت قرار می گیرد.

توضیح موسیقی هنری ایران: در کنفرانس خبری که به منظور معرفی رهبر جدید ارکستر برگزار شد، از سوی آقای حسین علیزاده گفته شد که با آقای فخرالدینی مشورت شده و همچنین در انتخاب رهبر جدید نظرات ایشان مد نظر قرار گرفته است. و نکته بعد این که بردیا کیارس سابقه رهبری ارکستر را داراست و همینطور در مستر کلاس های رهبری ارکستر نیز شرکت کرده و رتبه های خوبی نیز به دست آورده است. در صحبتی که با چند نوازنده ارکسترهایی که کیارس رهبری آن ها را به عهده داشته، انجام شده، بنا به گفته نوازنده ها، کیارس رهبر خوبی است و ایده های بسیار جالب و خوبی دارد.

بیست و پنجم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131