مدیران هیچ صنفی نباید عضو شورای ممیزی دستگاه بالاسری آن صنف باشند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 491

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مدیران هیچ صنفی نباید عضو شورای ممیزی دستگاه بالاسری آن صنف باشند

بدیهی است که اعضای مدیریت هیچ صنفی در طول تصدی پست سازمانی صنف خود نمی‌بایست عضو شورای ممیزی دستگاه بالاسری آن صنف باشند

به گزارش خبرنگار موسیقی تابناک فرهنگی، روز گذشته(دوشنبه 19 بهمن) داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی، در گفتگو با سایت خانه مطالبی را درباره سخنان اخیر علی رهبری درباره استعفا از خانه موسیقی عنوان کرد که در تابناک فرهنگی نیز با عنوان«مسئله علی رهبری با نوربخش ربطی به خانه موسیقی ندارد/ برداشت علی رهبری از صنف اشتباه است» منتشر شد.

 

سیدمحمد مهدی قادری یکی از منتقدان خانه موسیقی در پاسخ به سخنان روز گذشته داریوش پیرنیاکان مطلبی را برای سرویس موسیقی تابناک فرهنگی ارسال کرده است که در ادامه می آید.

 

قادری در این متن آورده است

 

     جناب استاد پیرنیاکان

     اگرچه من به دلیل مشغله کاری و نیز به دلیل آن‌که نویسندة خوبی نیستم معمولاً از نگارش متن رسانه‌ای پرهیز می‌کنم، اما با خواندن مطالبی که به نقل از شما در سایت خانة موسیقی منعکس شده است بر آن شدم تا این مقال را بگویم.

 

     فرموده‌اید: «مطالب آقای رهبری اصولا هیچ ربطی به خانه موسیقی نداشت و در اینجا یادآور می شوم که هیئت مدیره خانه موسیقی با اجرای جشنواره فجر توسط این نهاد موافق نبود لذا آقای نوربخش به عنوان یک شخص حقیقی مدیریت جشنواره موسیقی فجر را برعهده گرفت و بدون هیچ قضاوتی در خصوص مقصر علل و عوامل عدم تبلیغات مناسب برای ارکستر سمفونیک و آقای رهبری باید عرض کنم که ما مسئول عملکرد اشخاص حقیقی در بیرون از خانه موسیقی نیستیم. این مساله از طرف برخی از هنرمندان اشتباه برداشت شده که خانه موسیقی در جشنواره دخیل است

 

     اگر مطالب منتشر شده در خصوص مدیریت جشنواره موسیقی فجر در چند ماه گذشته را مرور کرده باشید، در یافته‌اید که ماجرای انتصاب آقای نوربخش به مدیریت جشنواره سی و یکم موسیقی فجر به این ترتیب بود که؛ ابتدا آقای مرادخانی در حاشیه یک نشست مطبوعاتی اظهار داشتند که «معاونت هنری ارشاد تصمیم گرفته است امسال مدیریت جشنواره را به خانه موسیقی بسپارد (نقل به مضمون)».  پس از مدتی با توجه به انتقادهایی که پیش از آن از سوی منتقدین خانه موسیقی نسبت به عملکرد خانه رخ داده بود و با اعلام مطلب ذکر شده مجدداً مطرح گردید، در گفتگوی دیگری که در حاشیه تمرین ارکستر فیلارمونیک چین انجام شد، فرمودند: «برای این امر (واگذاری جشنواره) باید شبهاتی که در مورد خانه موسیقی وجود دارد برطرف شود (نقل به مضمون)». مدتی بعد هم ایشان به طور رسمی آقای نوربخش را به مدیریت جشنواره موسیقی فجر گمارد و تاکید نمود که ایشان را به عنوان شخص حقیقی و نه حقوقی (مدیر عامل خانه موسیقی) به این سمت منصوب کرده است

 

     جناب استاد، بد نیست بدانید که آقای نوربخش پس از رسمی شدن انتصابشان ـ به عنوان فرد حقیقی ـ نیز در گفتگویی که در 7 آذر 94 با خبرنگار خبرگزاری مهر انجام دادند چنین اظهار نظر کردند: « آنچه در این دوره از جشنواره مورد توجه ویژه قرار گرفته این است که از همه ظرفیت های مجموعه ها و نهادهای زیرمجموعه موسیقی در وزارت ارشاد استفاده کنیم، یعنی اینکه دفتر موسیقی به عنوان متولی اصلی موسیقی در حوزه مجوزها و مسائل اداری و انجمن موسیقی هم در حوزه مسائل مالی و قراردادها  یاریگر جشنواره باشند. خانه موسیقی نیز در بخش پشتیبانی نرم افزاری جشنواره از جمله مباحث کیفی و یا هیات داوران و انتخاب حضور داشته باشند.» و عجیب این که در تمام طول این مدت ـ تا به امروز ـ هیچ خبری از مخالفت هیئت مدیره خانه موسیقی با برگزاری جشنواره از سوی آن نهاد نبوده است و البته در صورت حقیقت داشتن چنین مخالفتی، شایسته بود که این هیئت از آقای نوربخش بخواهد که یا این سمت را نپذیرد و یا از مدیر عاملی خانه موسیقی استعفا دهد.

 

     در ادامه فرموده‌اید: «ایشان (آقای رهبری) عنوان کرده اند که "هیچ کجای دنیا مسئولان نهاد صنفی در هیچ بخش نظارتی و مسئولیتی وارد نمی شوند" اگر اینطور باشد ما باید به پانزده هزار عضو خانه موسیقی باید بگوییم هیچ کجا نباید حضور داشته و مسئولیتی به عهده بگیرند! صنف چنین نظارتی بر اعضای خودش ندارد و نمی تواند به اعضای خود چنین چیزی را بگوید. این هم برداشت اشتباه آقای رهبری از عملکرد و کارکرد صنف است.»............«مگر ما می توانیم به اعضای هیئت مدیره حکم کنیم که در شورای ارزشیابی حضور نداشته باشند؟ اساسا ما در اینجا چنین مکانیزمی نداریم. در اینجا انتخاباتی وجود دارد بر اساس آن در هیئت مدیره ها شکل می گیرد. همین افراد می توانند در شوراهای نظارتی هم باشند. ما می توانیم نقد کنیم ولی نمی توانیم به کسی حکم کنیم که در جایی حضور نداشته باشد

 

     جناب استاد، پاسخ روشن است. بله می‌توانید حکم کنید و بلکه لازم است چنین حکمی کنید. بدیهی است که اعضای مدیریت هیچ صنفی در طول تصدی پست سازمانی صنف خود نمی‌بایست عضو شورای ممیزی دستگاه بالاسری آن صنف باشند چرا که اولین شبهه‌ای که ـ به درست ـ به آن‌ها وارد می شود این است که در ممیزی محصولات خود و منتسبانشان نمی‌توانند نظر انتقادی داشته باشند و کار خودشان را رد کنند! بگذریم از اصل موضوع شوراهای ممیزی ارشاد که پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد. و البته شما را توجه می دهم به آن که فرق زیادی است میان اعضای سادة صنف و مدیرانی که ـ قاعدتاً ـ  با رأی همان اعضا برای صیانت از حقوق عمومی و خصوصی اعضا برای مدتی محدود به سمتی گمارده شده‌اند.

 

     در مورد بقیه چیز هایی که به آقای رهبری نسبت داده‌اید نمی‌توانم چیزی بگویم چرا که از آن ها بی خبرم و در مطلب اخیر منعکس شده در سایت تابناک ـ به نقل از آقای علی رهبری ـ نیز هیچ اشاره‌ای به آن نشده و البته به نظرم آقای رهبری این هوش و فراست را دارند که اگر در مواردی با مدیران بالادستی خودشان اختلافاتی دارند، آن ها را با موضوع خانه موسیقی و کناره گیری از آن در هم نیامیزند.

 

     جناب استاد، کلام را با این جمله از مرحوم شریعتی پایان می‌دهم: «پیش از آن که بیندیشی که چه بگویی، بیندیش که چه می گویم

 

والسلام

یکی از منتقدین به وضعیت خانة موسیقی

سید محمد مهدی قادری

 

بیستم بهمن نود و چهار

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131