شکست پاپ‌خوان‌ها در جشنواره فجر

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 737

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شکست پاپ‌خوان‌ها در جشنواره فجر!

شکست پاپ‌خوان‌ها در جشنواره فجر!

شکست پاپ‌خوان‌ها در جشنواره فجر!
شکست پاپ‌خوان‌ها در جشنواره فجر!

موسیقی هنری ایران: تقریبا همه‌ می‌دانند که هدف اصلی دعوت از خوانندگان پاپ در جشنواره‌ی موسیقی فجر درآمدزایی است؛ اما جزییات آمار فروش بلیت‌ها در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر نشان داد که دیگر چندان نمی‌شود روی سودآوری این خوانندگان جوان در جشنواره‌ها حساب کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، به هیچ‌وجه نمی‌توان سودآوری خوانندگان پاپ را در جشنواره‌های دولتی منکر شد. این خوانندگان جوان و اغلب نوپا مخاطبان زیادی دارند که از سوی همین مخاطبان در فضای کنسرت حمایت می‌شوند. بدیهی است که جشنواره‌ها هم بتوانند روی این موضوع حساب کنند و از طریق شهرت و محبوبیت این خوانندگان، پای مخاطبان را به سالن‌های اجرا در جشنواره باز کنند.

درست است که بخش موسیقی پاپ چند سالی است در جشنواره‌ی موسیقی فجر در بخش جنبی قرار گرفته و به حاشیه رانده شده، اما مسؤولان این جشنواره هنوز نتوانسته‌اند، به‌طور کامل قید این ژانر موسیقی را بزنند و همیشه یک ستون از جدول جشنواره فجر را به آن‌ها اختصاص می‌دهند. هرچند خیلی از خوانندگان پاپ به‌دلیل مبلغ دستمزد و مسائل دیگر، تمایل چندانی برای حضور در این جشنواره ندارند، اما بنا به دلایلی، این کار را یک امر واجب بر خود می‌دانند که مبادا در طول سال، مجوز کنسرت‌های‌شان به مشکل بر خورد.

اما آمار فروش بلیت‌ها در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر و همین‌طور سالن‌های میزبان نشان داد که این بخش مثل سابق و به‌صورت مطلق پررونق نیست، به‌طوری که هیچ‌یک از خوانندگان پاپ، به‌جز «احسان خواجه‌امیری» نتوانستند به‌طور کامل بلیت‌هایشان را به فروش برسانند یا به قول معروف «sold out» کنند. وب‌سایت‌ بلیت‌فروش بخش موسیقی پاپ جشنواره تا آخرین لحظات باز و مشغول بلیت‌فروشی بود و مخاطبان این بخش، تا آخرین لحظات امکان خریدن بلیت کنسرت‌های پاپ را داشتند.

این در حالی بود که در یک اتفاق نادر، یک گروه موسیقی نواحی از بوشهر با عنوان «آوای موج» اولین گروهی بود که در مدت چند ساعت به‌طور کامل بلیت‌هایش را فروخت. البته شایعه‌ای هم در این راستا مطرح شد که یک نفر تمام بلیت‌های گروه «آوای موج» را خریده، اما این موضوع در نهایت، مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفت و سالن اجرای این گروه هم کاملا پر بود.

گروه موسیقی «چارتار» نیز در برج میلاد روی صحنه رفت و توانست تمام بلیت‌هایش را که برای دو سانس در نظر گرفته شده بود، به‌طور کامل بفروشد.

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری لوریس چکناواریان، اجرای کیوان ساکت و سالار عقیلی، گروه‌های «داماهی» و «کامنت»، «انزو فاواتا» هنرمند ایتالیایی، گروه‌های «بارتولومی بیتمن» از اتریش و «کوارتت زهی لایپزیگ» از آلمان و همچنین اجرای مسعود شعاری و کریستف رضاعی، گروه‌ها و هنرمندانی بودند که از همان ساعت‌های ابتدایی فروش بلیت‌ها، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند. این در حالی است که در میان گروه‌های موسیقی پاپ، فقط کنسرت احسان خواجه‌امیری به میزبانی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، از فروش کامل بلیت‌ها برخوردار شد.

حال با توجه به این‌که جزییات فروش بلیت‌ها نشان می‌دهد که حتی موسیقی بی‌کلام هم بیشتر از موسیقی پاپ در جشنواره‌ی امسال مورد استقبال قرار گرفت، شاید در سال‌های بعد، مدیران جشنواره‌ی موسیقی فجر به این موضوع فکر کنند که به جای حمایت از خوانندگان پاپ که تمایل چندانی هم به حضور در صحنه‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر ندارند، به حمایت از موسیقی‌های مهجور بپردازند که در روزهای عادی سال، توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود.

چهارم اسفند نود و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131