برای پیر تنبورنوازی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 787

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برای پیر تنبورنوازی

برای پیر تنبورنوازی

برای پیر تنبورنوازی
برای پیر تنبورنوازی

موسیقی هنری ایران: حیدر کاکی: سیدخیال یادگاری به عنوان استاد و صاحب نظر در حوزه موسیقی تنبور شناخته شد و در مراسم و جمخانه ها با تنبور نوازی و کلامخوانی وظیفه خود مبنی بر حفظ و اشاعه موسیقی تنبور را در حد کمال به انجام رساند.

سیدخیال یادگاری یکی از مهمترین راویان موسیقی تنبور کرمانشاه 20 بهمن امسال در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت؛ به مناسبت درگذشت این پیر تنبورنوازی کشورمان حیدرکاکی آهنگساز و نوازنده تنبور یادداشتی برای تابناک فرهنگی ارسال کرده است که در ادامه می آید.

حیدر کاکی در این یادداشت آورده است:

ساز تنبور از دیرباز تاکنون روایت گر فرهنگی موسیقایی و کهن  در ایران زمین بوده است. و از روزگاران قدیم تا به امروز نوازندگان تنبور و کلامخوانان به رسم قدیم، این فرهنگ کهن را در قالب آیین موسیقایی خود در جمخانه ها و مراسم آیینی و مجالس و شب نشینی ها با ساز مقدس تنبور بازخوانی می کنند. و مردم با همراهی و همنوایی و هم آوایی و با ذکر و سرمستی نقش خود را به عنوان بخشی از این فرهنگ ایفا می کنند. و همواره نوازندگان تنبور نیز به واسطه این ساز مقدس و حفظ  و نشر این فرهنگ کهن از جایگاهی ویژه و ارزش والایی در میان اجتماع خود برخوردار بوده اند.

خانواده سادات یادگاری یکی از خانواده های تاثیر گذار در زمینه  تنبور نوازی و کلام خوانی در منطقه گوران طی یک قرن گذشته بوده اند. آنها در دِهی به نام سیمانی در نزدیکی گهواره و در دامنه کوهی به نام پنج سواره ساکن هستند. و مرحوم سید فتاح معروفترین تنبورنواز آنها بوده و ایشان نیز شاگرد بزرگترین استاد دوران خود استاد سرخاو بوده است. مرحوم سید خیال و مرحوم سید ناصر یادگاری که هر دو از تنبورنوازان صاحب نام بودند از برجسته ترین شاگران ایشان محسوب می شدند.

استاد سید خیال یادگاری فرزند مرحوم سید فتاح و متولد 1313 یکی از آن کلامخوانان و تنبور نوازان بزرگ معاصر بود. وی از کودکی نزد پدر با جدیت فراوان فراگیری تنبور را آغاز نمود.از آنجا که نوازندگان تنبور در میان مردم جایگاه والایی داشتند و با توجه به عشق و علاقه ایشان نسبت به تنبور و مقامهای باستانی آن، تمام مشکلات و سختی ها را به جان خرید و با تمرین و ممارست و شاگردی نزد پدر و حضور در مراسم و مجالس کلامخوانی تمام مقامهای تنبور را فرا گرفت. و به تدریج به عنوان استاد و صاحب نظر در حوزه موسیقی تنبور شناخته شد و در مراسمها و جمخانه ها با تنبور نوازی و کلامخوانی وظیفه خود مبنی بر حفظ و اشاعه موسیقی تنبور را در حد کمال به انجام رساند

دو فرزند ایشان به نام سید قباد وسیدجواد یادگاری موسیقی تنبور را از پدر آموخته اند و از دیگر شاگردان ایشان می توان سید سیاوش و سید سلیم یادگاری را نام برد. که در این میان سید سیاوش یادگاری بیشتر تحت تاثیر استادش بوده است. علیرغم عدم علاقه مرحوم سید خیال به حضور در جشنواره ها  و محافل رسمی اینچنین درهشتمین جشواره موسیقی نواحی با اسرارنزدیکانش تنبور نواخت و به عنوان یکی از پیشکسوتان موسیقی تنبور از او تجلیل به عمل آمد. وسرانجام پس از81سال زندگی پربرکت در روز سه شنبه بیستم بهمن ماه94در  زادگاهش دیده از جهان فرو بست. روحش شاد ویادش گرامی.

 در پایان متذکر می شوم هنرمندان و خنیگران زیادی تاکنون در حفظ  و نشر این فرهنگ موسیقایی رنج و زحمت کشیده اند و پیشینیان و پیشکسوتان ما خون دلها خورده اند تا موسیقی تنبور امروزه به عنوان یکی از مهمترین مجموعه های موسیقی این سرزمین و حتی در سطح جهانی معرفی شده است. امیدوارم تمامی هنرجویان تنبور با مشق و عشق و شاگردی راه آن مرحوم و دیگر پیشکسوتان را به درستی ادامه دهند.

نهم اسفند نود و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131