علی رهبری رسما از رهبری ارکستر سمفونیک تهران کناره گیری کرد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 546

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

علی رهبری رسما از رهبری ارکستر سمفونیک تهران کناره گیری کرد

علی رهبری رسما از رهبری ارکستر سمفونیک تهران کناره گیری کرد

علی رهبری رسما از رهبری ارکستر سمفونیک تهران کناره گیری کرد
علی رهبری رسما از رهبری ارکستر سمفونیک تهران کناره گیری کرد

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رهبری مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران که اسفندماه سال گذشته بعد از اظهارات رییس جمهوری در جمع هنرمندان مبنی بر بازگشایی مجدد ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران رسما به سمت مدیریت هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران منصوب شده بود، پس از مدت ها کشکمش رسانه ای و ماجراهای پرحاشیه با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیران جشنواره موسیقی فجر با ارسال نامه ای از سمت خود کناره گیری کرد.

 

این نامه ساعاتی پیش در حالی از سوی علی رهبری به نمایندگان برخی از رسانه ها از طریق پست الکترونیک ارسال شده که وی در این متن با اشاره به نام برخی از افراد حقیقی از آنها به عنوان مسببان اصلی بروز مشکلات و حاشیه های ارکستر نام برده است که گروه هنر خبرگزاری مهر به دلیل رعایت موارد حقوقی مندرج از ذکر نام این افراد خودداری کرده است.

 

گروه هنر خبرگزاری مهر بعد از انتشار این نامه آماده انتشار هرگونه پاسخ رسمی از سوی مجموعه ها و افراد حقوقی پیرامون موضوعات مطرح شده، است.

 

در متن نامه کناره گیری رهبر ارکستر سمفونیک تهران که با عنوان «خداحافظی علی رهبری» به رسانه ها ارسال شده، آمده است

هموطنان گرامی و هنردوست ایران ٬ دوستان عزیزم و نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران

برای اینجانب ،  بعد از ۴۰ سال  فعالیت هنری در کشورهای مختلف ٬ افتخار بزرگی بود تا در طول ۱۲ ماه  ٬ دوباره در مملکت خودم در خدمت شما باشم 

۱۲ ماهی که ما همگی موفق شدیم با وجود مشکلات فراوان مانند اغلب کشور های پیشرفته  دنیا برنامه ای سالانه چاپ کرده و آنرا عملی کنیم.

از نظر هنری ما در روی صحنه به همه ثابت کردیم که در ایران هم امکان کار حرفه ای با کیفیت بالا وجود دارد و شما عزیزان آنرا با نظمی بی نظیر تحسین برانگیز به اجرا درآوردید ولی متاسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش ٬ همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود ٬ بنیادی که مدیر عامل و همراهانش نه تنها کمترین تجربه ای در زمینه مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوء مدیریت و در نتیجه بی نظمی و بی بندوباری های فراوان اداری ٬ روزانه با ایجاد مشکلات متعدد ٬ آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به غیر از ایجاد تشویش هیچ زمینه ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردند.  

و هنوز با گذشت ۱۲ ماه  هیچ قدمی در مورد اداره یک ارکستر ۷۵ نفری  برنداشته اند.

همین باعث شد که بنده که فقط برای مدیریت هنری دعوت شده بودم بیشتر وقتم صرف مبارزه برای گرفتن حق قانونی نوازندگان شد ٬ کما اینکه هر روز با دغدغه ای تازه به سراغ نوازندگان رفتم.

 بالاخره  بعد از ماه ها به این نتیجه رسیدم که ادامه همکاری حرفه ای من با این بنیاد غیر حرفه ای اصلا هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمیتوانم بی تدبیری و بی مسولیتی های ماه های گذشته را تحمل کنم ٬ به همین دلیل هم ۲ ماه پیش با اعتراض مشکلات را به اطلاع عموم رساندم

این بنیاد میخواهد بنده فقط  بعنوان  رهبر میهمان کار بکنم که دیگر مزاحم اعمال غیر حرفه ای و غیر انسانیشان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد

 بنیاد رودکی که از ماه ها شورایی درست کرده بنام شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک  با حضور

۱.  مدیرعامل آقای بهرام جمالی نوازنده متوسط سه تار ولی  بدون داشتن هیچگونه فرهنگ موسیقی کلاسیک و عدم سابقه در مدیریت ارکستر سمفونیک 

۲. مشاور هنری و گرداننده تمام برنامه های  پشت پرده ٬ تهمورث پورناظری نوازنده  متوسط تنبور و کاملا ناآشنا و دور از فضای ارکستر سمفونیک ٬ شخصی که در تلاش برای به انحصار درآوردن ارکستر سمفونیک ٬ تحت سلطه شرکت هنری خودش است

۳. مشاور هنری و رابط اعظم در خانه موسیقی و شوراهای دیگر ٬ حمید رضا نوربخش خواننده متوسط آواز سنتی و دارای هیچگونه اطلاعاتی از ارکستر سمفونیک و موسیقی کلاسیک

۴. دلال ٬ مشاور هنری، اقتصادی ، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، استراتژی ، داری قدرت مطلق وتو و اختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف اخر به همه افراد ٬ جلال مشفق  که ایشان بطور کل دور از فضای موسیقی هستند.

 حال شما دوستان در هر مقامی که هستید خودتان قضاوت کنید که چطور میشود در کنار این افراد واقعا بی ربط به موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک ٬ چطور میتوان کارهای جهانی انجام داد. این افراد در ۶ ماه گذشته با بیسوادی و ندانم کاری و تصمیمات غیر حرفه ای تماما غلط و با سلب آرامش مدام ٬  فعالیت را برای ارکستر سمفونیک غیر ممکن ساختند.

 

وجود این چهار  نفر تنها دلیل اینجانب برای استعفا هستند

یکی از تلخ  ترین  روزهای کاری زندگی من امروز بود که خودم را ناچار دیدم کنسرتهای اختتامیه  فستیوال  بین المللی بهاری شانگهای در چین  و کنسرت افتتاحیه فستیوال بروکنر در اتریش را که از شخص بنده دعوت شده بود و همچنین دعوتنامه چندین سولیست و رهبر میهمان ایرانی و خارجی را لغو کنم. امیدوارم  روزی شرایط و زمینه مناسب بدون وجود چنین افراد ناکارآمد و کم سواد و به دور شخصیت هنری برای حضور مجدد اینجانب و همکاری حرفه ای با ارکستر سمفونیک فراهم شود.

 

با امید به روزهایی بهتر برای موسیقی ایران

 

علی رهبری

 وین اتریش

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131