دخت پری وار، تلاشی برای تلفیق صحیح شعر و موسیقی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 633

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دخت پری وار، تلاشی برای تلفیق صحیح شعر و موسیقی

دخت پری وار، تلاشی برای تلفیق صحیح شعر و موسیقی

وقتی آهنگسازی جایش را به فضاسازی می‌دهد

دخت پری وار، تلاشی برای تلفیق صحیح شعر و موسیقی
دخت پری وار، تلاشی برای تلفیق صحیح شعر و موسیقی

 

مهیار علیزاده در این آلبوم بیشتر به دنبال فضاسازی برای کلام بوده و حتی قطعات بی‌کلام و نوع چینش آنها نیز مبین این رویکرد و در این جهت نگاشته شده‌اند.

 

سیری که پیکره موسیقی سنتی امروز در پیش گرفته، به‌تدریج از ساختارها و فرم موسیقی اصیل ایرانی، فاصله می‌گیرد. در آثار امروزی کم‌تر از «رِنگ»، «پیش‌درآمد» و «چهارمضراب» اثری به چشم می‌خورد و غالب آثار به سمت تصنیف‌گرایی و گه‌گاه موسیقی آوازی گرویده می‌شوند. به یقین باید گردی از غبار تاریخ بر این دست آثار بنشیند و آیندگان، سیر امروز موسیقی را به قضاوت بنشینند.

 

آلبوم «دخت پری‌وار» در مجموع اثری شنیدنی است و ترکیبی از موسیقی و آواز ایرانی با ارکستراسیون و تنظیم موسیقی کلاسیک غربی است. کلیت اثر درخورتوجه است و تنظیم در هارمونی با صدای خواننده، پیش می‌رود و بیش‌ترین حسی که از شنیدن این آلبوم برانگیخته می‌شود، تغزلی و نوستالژیک است.

 

قطعه آوازی «عتاب یار» با شعری از عراقی و «صبح آزادی» با شعر هوشنگ ابتهاج، از ارزشمندترین و تأثیرگذارترین قطعات این آلبوم هستند و نشان می‌دهد که چقدر آواز ایرانی، می‌تواند جای کار داشته باشد و بر دل و جان مخاطب بنشیند. به ویژه در قطعه آوازی «عتاب یار» در بیات ترک که بلادرنگ احساسات مخاطب را برمی‌انگیزد. علیرضا قربانی این آواز را به بهترین نحو ممکن خوانده است و به‌خصوص در اجرای تحریرهای درست، دقیق و به‌جا که در تلفیق مناسب با شعر، شنونده را از احساس و تعمق سیراب می‌سازد.

 

البته در تصانیف این اثر، خطی گیرا و ماندگار و جلوه‌گر در بین این قطعات که شنونده را به تکرار شنیدن ترغیب کند، دیده نمی‌شود. هرچند دارای ساختار و تلفیق قابل قبول هستند و آهنگ‌ساز و خواننده تمام دارایی خود را بر این کار نهاده‌اند.

 

از دیگر ویژگی‌های مثبت این اثر بهره از اشعار شعرای کهن و معاصر از سعدی و عراقی و عطار تا محمدعلی بهمنی و قیصر امین‌پور و سایر با مضامین و مفاهیمی از عشق و انتظار و هجران همراه است.

 

علیرضا قربانی با توانایی و قابلیت‌هایی که دارد می‌تواند مخاطبان را با انتخاب‌هایی که بیشترین نزدیکی را با حال و هوا و توانایی‌ها و ویژگی‌های درونی خود همراه کند و باید نقطه قوت خود و قطعاتی را که علاوه بر داشتن ویژگی موسیقی فاخر، نظر عموم مخاطبین را جلب کرده و بر سطح شنیداری مخاطب بیافزاید، اهتمام ورزد و همیشه همچون این آلبوم جایگاهی ویژه برای آواز قائل باشد.

 

مهیار علیزاده آهنگسازی تواناست که آثاری تاثیرگذار خلق کرده است که در این آلبوم بیشتر به نظر می‌رسد به دنبال فضاسازی برای کلام بوده و حتی قطعات بی‌کلام و نوع چینش آنها نیز مبین این رویکرد و در این جهت نگاشته شده‌اند که اگر در بخش تصانیف بیشتر به سمت لایت‌موتیف‌هایی گیراتر می‌رفت به موفقیتی بیشتر نائل می‌شد.

 

یادداشت از علیرضا سپهوند

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131