علی رهبری؛ بازیچه یا بازی‌گردان؟

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 642

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

علی رهبری؛ بازیچه یا بازی‌گردان؟

علی رهبری؛ بازیچه یا بازی‌گردان؟

علی رهبری؛ بازیچه یا بازی‌گردان؟
علی رهبری؛ بازیچه یا بازی‌گردان؟

 

در نخستین ماه‌های دولت نهم، علی رهبری پس از 30 سال به ایران دعوت شد تا وضعیت ارکستر سمفونیک را سروسامان دهد. اما او پس از چندماه با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به «صفارهرندی» وزیر وقت ارشاد با انتقادهایی تند ایران را ترک کرد.

 

گروه موسیقی و تجسمی: علی رهبری سال 1354 نیز دراعتراض به استفاده بی اندازه از نوازندگان خارجی در ارکستر سمفونیک تهران، این مجموعه را ترک کرد و به خارج از ایران رفت. در ادامه برخی از اظهارات علی رهبری از زمان بازگشت دوباره‌اش به ایران را در مقاطع زمانی مختلف می‌خوانید:

 

 

 

فصل اول: ارکستر سمفونیک و دوغ و باقلوا!

 

تاریخ: 20/4/89

 

علی رهبری: «ارکستر سمفونیک دقیقا با فرهنگ مرتبط است. موسیقی فیلم در اکستر سمفونیک مثل ترشی دوغ و باقلواست. موسیقی فیلم آهنگهای دست وپا شکسته آهنگسازان بزرگ است. در ارکستر سمفونیک تهران قطعاتی اجرا می‌شود که پایه واساسی ندارند سرو صدای زیادی دارند وشلوغ کن هستند. سابقا در خیابان سیروس بنگاه‌های شادمانی وجودداشتند که شغلشان شاد کردن مردم بود.» (1)

 

اشاره: ارکستر سمفونیک تهران آبان ماه سال 94 بنابه تصمیم مدیر هنری وقت ارکستر، تصمیم گرفت تا آثار برخی از آهنگسازان ایرانی را ضبط کند. در لیست آهنگسازانی که از سوی بنیاد رودکی منتشر شد، نام برخی از چهره‌های مطرح آهنگسازی موسیقی فیلم ایران چون حمیدرضا علیقلی، کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان، بهرام دهقانیار، کارن همایونفر، بابک بیات و مجید انتظامی برای اجرا و ضبط اثرشان توسط ارکستر سمفونیک تهران، به چشم می‌خورد. همچنین در این لیست نام چند آهنگساز حوزه موسیقی پاپ چون اسفندیار منفردزاده و هومن نامداری نیز درج شده بود

 

 

 

فصل دوم: آزمون نوازندگان

 

تاریخ: 17/2/93

 

علی رهبری: «معلوم نیست چه برنامه‌ای می‌خواهند سر بچه‌های ارکستر پیاده کنند؛ آزمون بگیرند و هزار بازی دیگر. اینها که موش آزمایشگاهی نیستند که دایم رویشان آزمایش و خطا می‌کنید.» (2)

 

اشاره: رهبر وقت ارکستر سمفونیک تهران در تاریخ 20/11/94 آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران را در تالار وحدت تهران برگزار کرد.

 

 

 

فصل سوم: ارکستر سمفونیک و شورای شهر

 

تاریخ:6/5/94

 

علی رهبری: «اینجا شهر فرنگ است. البته که هر کسی در این شهر فرنگ کار مثبتی انجام دهد، عیب ندارد، اما این غیرحرفه‌ای است که بدون هماهنگی مدیران ارکستر سمفونیک تهران چنین کاری انجام پذیرد. من آقای مختاباد را زیاد نمی‌شناسم، اما این را باید از ایشان بپرسید که سراغ ارکستر سمفونیک وین رفتن یعنی چه؟ به نظر من این کارها بیخود است و اصلاً سودی برای مجموعه‌های موسیقی ما ندارد. بهتر است آقایان چنین کارهایی را تعطیل کنند. بهتر است از این دوستان پرسید چه انگیزه‌ای از این کارها دارند که می‌خواهند بروند آنجا و گروهی را دعوت کنند.» (3)

 

اشاره: علی رهبری سیزدهم آبان 94 در جریان یک نشست خبری اعلام کرد که: «تصمیم گرفتم تماسی با آقای مختاباد داشته باشم و از وی خواستم تا درمورد پیشنهاد ادغام ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک شهرداری تهران فکر کند و خوشبختانه دیدم که وی با سرعت زیاد به این پیشنهاد من در یک ناهار کاری پاسخ مثبت داد به طوری که کاملا معلوم بود که ایشان نیز به وجود یک ارکستر درجه یک اعتقاد دارند و به نوعی هدف او با ما یکی است. به اعتقاد من آقای مختاباد با من رفتار حرفه‌ای کرد

 

 

 

فصل چهارم: نامه به رییس جمهور

 

تاریخ: 12/8/94

 

علی رهبری: «امروز نوازندگان ارکستر سمفونیک باعث افتخار من شده‌اند. من متوجه شدم که فقط به قوای اداری نباید اکتفا کرد و امروز همین نوازندگان باعث می‌شوند تا ارکستر سمفونیک تهران سرپا بماند. من از ابتدا گفتم که برای اشغال پستی به ایران نیامده‌ام، بلکه صرفا آمده‌ام تا شرایط را درست کنم. شاید از اول فکر نمی‌کردم که اتفاقات این‌قدر درست پیش برود و به اینجا برسیم.» (4)

 

اشاره: علی رهبری یک روز پس از این اظهارات امیدوار کننده، طی یک نامه سرگشاده که خطاب به دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشورمان نوشته شد،‌ از وضعیت ارکستر سمفونیک اظهار نگرانی کرد و از رییس جمهور خواست تا راهکار و چاره‌ای اندیشیده و در اسرع وقت از فروپاشی مجدد تلاش‌های بی‌دریغ و شبانه‌روزی این مجموعه 130 نفره دولتی جلوگیری کند.

 

 

 

فصل پنجم: سوتفاهمات

 

تاریخ: 9/10/94

 

علی رهبری: «من آقای پورناظری را نمی‌شناسم و واقعا نمی‌دانم در بنیاد رودکی، جشنواره یا بخش‌های دیگر چه کار می‌کنند. فقط می‌دانم موسیقی ایرانی کار می‌کنند. حقیقتا فکر می‌کنم اگر آقای پورناظری می‌خواهند کاری کنند؛ به بی‌نظمی‌های جشنواره موسیقی فجر بپردازند نه به اجراهای ارکستر سمفونیک.» (5)

 

اشاره: سه روز پس از این اظهارات، علی رهبری در مصاحبه‌ای دیگر گفت: «من با آقای تهمورس پورناظری هیچ مشکلی ندارم و آنچه میان ما طی مصاحبه‌های مطبوعاتی پیش آمد، سوء تفاهم بود. ایشان اتفاقا در بیشتر اجراهای ارکستر هم حضور پیدا می‌کنند که این برای یک رهبر خوشایند است. ارکستر سمفونیک تهران علاوه‌ بر اجرایی که در جدول برایش در نظر گرفته شده است، جشنواره‌ سی و یکم را افتتاح نیز خواهد کرد

 

 

 

فصل ششم: خانه موسیقی

 

تاریخ: 19/12/93

 

علی رهبری پس از عضویت رسمی در خانه موسیقی ایران: «من از قدیم با خودمی گفتم که می توانیم در ایران کاری جهانی انجام دهیم. محیطی که رئیس جمهور، وزیر، مسئولین و مردم همه با هم بخواهند کار بزرگی را انجام دهند، هیچ جایی دنیا وجود ندارد. وقتی به ایران آمدم دیدم که در اینجا همه چیز فرق دارد.» (6)

 

اشاره: علی رهبری قرار بود تا در فستیوال موسیقی تهران که توسط خانه موسیقی برگزار می‌شد، نیز روی صحنه برود. اما این فستیوال به دلیل حادثه تلخ منا لغو شد. رهبر مستعفی ارکستر سمفونیک تهران در تاریخ 18 بهمن 94 یعنی چند روز قبل از برگزاری جشنواره موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) انصراف خود را از عضویت در خانه موسیقی رسما اعلام کرد.

 

 

 

فصل هفتم: قرارداد نوازندگان

 

تاریخ: 5/2/94

 

علی رهبری: «طبق صحبت و مشورتی که با ارسلان کامکار داشتم پایین‌تر دستمزد فرد در ارکستر با توجه به میزان تمرینات و برنامه‌های موجود «دو میلیون و پانصد هزار تومان» خواهد بود، و همانطور که گفتم این مبلغ با توجه به درجه و رتبه بندی اشخاص در ارکستر 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.» (7)

 

اشاره: حقوق برخی از نوزاندگان ارکستر که هنوز هم در این مجموعه فعالیت می‌کنند به کمتر از 800 هزار تومان، رسیده است. همچنین چندی پیش بنیاد رودکی اعلام کرد که مجموع هزینه‌ها و دستمزد علی رهبری برای مدیریت و رهبری ارکستر سمفونیک تهران طی یک سال گذشته «436 میلیون تومان» بوده است.

 

 

 

فصل هشتم: اجرای سمفونی تختی در ورزشگاه آزادی

 

تاریخ: 13/12/93

 

علی رهبری: «من با هرگونه کار نمایشی و پوپولیستی و عوام‌فریبانه صد درصد مخالف هستم و ارکستر سمفونیک جای اینگونه کارها نیست و برای اینگونه کارهای پوپولیستی نیز به حضور وزارت فرهنگ احتیاجی نیست. باید مخاطبان بدانند که ما می‌خواهیم به آنها چیزهای خوب یاد بدهیم.» (8)

 

اشاره: دی ماه سال 1394 ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری علی رهبری در سـالن دوازده هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی با خوانندگی سالار عقیلی روی صحنه رفت. سالار عقیلی در این اجرای ارکستر سمفونیک 80 ساله تهران، سـرود خاک مهرآیین را اجرا کرد. در ادامه نیز دو موومان از سمفونی تختی اثر پوریا خادم فرزند 16 ساله رسول خادم را هم اجرا شد.

 

 

 

فصل نهم: استعفا یا پایان قرار داد

 

تاریخ: 6/5/94

 

علی رهبری: «در ارکستر سمفونیک تهران، اول و دوم نداریم و همه چیز براساس توانایی‌های افراد انجام می‌شود. به همه قول دادم ارکسترهای ایران را دست کنم و تا وقتی هم از ایران من را بیرون نکنند، مجدانه فعالیتم را ادامه خواهم داد.» (9)

 

اشاره: علی رهبری در حالی که مهلت قرارداش پایان اسفند 94 به اتمام می‌رسید، تاریخ یازدهم اسفند 94 با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به علی جنتی، استعفایش را رسما تقدیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کرد. فردای انتشار این نامه علی رهبری با ارسال ایمیلی به خبرنگاران مطلبی با تیتر «آقای مرادخانی استعفای من را قبول نکردند»، نوشت: «دیشب به دعوت آقای علی مرادخانی در حضور آقای پیروزپی جلسه‌ای  در موزه موسیقی داشتیم که از ساعت 21 تا یک بامداد بطول انجامید. اقای مرادخانی ضمن تایید بر پیشرفت‌های بی‌نظیر در نظم و کیفیت هنری ارکستر سمفونیک تهران در 12ماه گذشته بارها اشاره کردند که  ما به هیچ و جه نمی‌خواهیم شما ارکستر و راهی را که پیش گرفته‌اید ترک کنید»

 

 

 

فصل دهم: یک استعفای دیگر

 

تاریخ: 16/12/94

 

علی رهبری: «بالاخره  بعد از ماه‌ها به این نتیجه رسیدم که ادامه همکاری حرفه‌ای من با این بنیاد غیرحرفه‌ای اصلا هیچ وجه امکان پذیر نیست و نمی توانم بی تدبیری و بی مسئولیتی های ماه های گذشته را تحمل کنم به همین دلیل هم 2 ماه پیش با اعتراض مشکلات را به اطلاع عموم رساندم. این بنیاد می خواهد بنده فقط بعنوان رهبر میهمان کار بکنم که دیگر مزاحم اعمال غیر حرفه ای و غیر انسانیشان نشوم بنده هم قبول نکرده و نخواهم کرد.» (10)

 

اشاره: این دومین نامه استعفای علی رهبری در فاصله 5 روز بود که در رسانه‌ها منتشر شد. علی جنتی تا به امروز هیچ اظهار نظر مستقیم و رسمی درباره این اتفاق‌ها نداشته است.  

 

 

 

فصل یازدهم: فاز بعدی پروژه استعفا

 

تاریخ: 9/1/95

 

علی رهبری: «از صمیم قلب خوشحالم که بعد از دو هفته که مشغول رهبری ارکستر در چند کشور خارجی بودم در بهترین ایام نوروز دوباره به مجموعه ارکستر سمفونیک تهران باز می‌گردم. طی ساعت‌های گذشته دیداری با آقای مرادخانی معاون هنری داشتم بنا بر این شد که مشکلات حاشیه‌ای ارکستر در همه جوانب مرتفع شود چرا که هدف وزیر ارشاد نیز بر این مبناست که مجموعه ارکستر سمفونیک تهران با قدرت در ایران و کشورهایی نظیر اتریش و چبن نماینده شایسته ای برای ایران باشد.» (11)

 

اشاره: دقایقی بعد از انتشار این گفته‌ها علی مرادخانی گفت: «گزینه اول ما اداره ارکستر سمفونیک به صورت شورایی است. در جلسه ای که با جناب وزیر برای دیدار سال نو داشتیم به این موضوع اشاره شد ولی اصولا باید مورد مطالعه قرار بگیرد؛ چرا که اجماع لازم در حوزه موسیقی و همکاری اهالی موسیقی بسیار مهم است

 

 

 

فصل دوازدهم: آینده نزدیک

 

تاریخ: 1/94/....

 

علی رهبری: «.......»

 

اشاره: .......

 

 

 

*پی نوشت: (1) گفتگو با شرق 20/4/89، (2) گفتگو با شرق 17/2/93، (3) نشست خبری در تالار وحدت 6/5/94، (4) نشست خبری در تالار وحدت 12/8/94، (5) گفتگو با ایلنا 9/10/94، (6) گفتگو با سایت خانه موسیقی 19/12/93، (7) نشست خبری راه اندازه ارکستر سمفونیک ملی ایران 5/2/94، (8) نشست خبری در تالار وحدت 13/12/93، (9) نشست خبری در تالار وحدت 6/5/94، (10) نامه سرگشاده ای خطاب به مردم 16/12/94، (11): گفتگو با مهر 9/1/95.

 

گزارش از حسین سلیمی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131