جشنواره بدهکار موسیقی فجر

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 597

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جشنواره بدهکار موسیقی فجر

جشنواره بدهکار موسیقی فجر

جشنواره بدهکار موسیقی فجر
جشنواره بدهکار موسیقی فجر

از قرارداد 200 میلیونی کامکارها تا دستمزد 3 میلیونی گروه‌های تلفیقی/ چه اتفاقی برای «اتاق شیشه‌ای» آقای مدیر افتاد؟

 

نزدیک به دو ماه از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد و خبری از تحقق وعده مدیر جشنواره مبنی بر تشکیل «اتاق شیشه‌ای» و شفاف‌سازی مالی، نیست. این در حالی است که نوربخش طی روزهای پس از جشنواره دیگر پاسخگوی اهالی رسانه نبوده است.

 

گروه موسیقی و تجسمی: اوخر دی‌ماه سال گذشته بود که بعد از مراسم رونمایی جشنواره سی و یکم موسیقی فجر حمیررضا نوربخش که سمت مدیریت جشنواره را بر عهده داشت در نشست خبری قاطعانه اعلام کرد که: «ما از منظر مالی، این دوره جشنواره را در اتاق شیشه‌ای برای اصحاب رسانه قرار می‌دهیم و قول می‌دهیم جشنواره سی‌ و‌ یکم شفاف‌ترین دوره باشد

 

سوال قابل طرح این‌جاست که چه اتفاقی برای «اتاق شیشه‌ای» آقای مدیر افتاد؟ یا چه اتفاقاتی در جریان برگزاری جشنواره افتاد که حتی حمیدرضا نوربخش را بر آن داشته که دیگر پاسخ خبرنگاران را ندهد و تماس‌های مکرر برای پرسش هزار و یک سوال مبهم را بی‌جواب بگذارد؟ با توجه به این که برخلاف همیشه تکلیف دوره بعدی جشنواره هنوز مشخص نیست، بیان چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.

 

اول: حمیدرضا نوربخش در گفت‌وگویی که با فارس پیش از برگزاری جشنواره داشت، به این نکته اشاره کرد که «سازمان بازرسی کل کشور نهاد ناظر بر جشنواره است». حال باید پرسید که آیا با توجه به شرایط و ابهامات بوجود آمده در برخی از مراودات مالی و قراردادهای منعقده در جشنواره موسیقی فجر، سازمان بازرسی کل کشور بر ریز امور مالی جشنواره نظارت داشته است یا خیر؟ (خبرگزای فارس طی روزهای آینده این موضوع را از طریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیری، و گزارشی را در این زمینه منتشر خواهد کرد.)

 

دوم: هنوز مشخص نیست که گروه‌های حاضر در جشنواره بر چه اساسی دستمزد دریافت کرده‌اند؟ به عنوان نمونه برخی از شنیده‌ها حاکی از این است که رقم قرار داد گروه کامکارها برای اجرا در جشنواره 200 میلیون تومان بوده است و رقم قرارداد گروه‌های بخش تلفیقی 3 میلیون تومان!

 

سوم: بعد از برگزاری جشنواره موسیقی فجر و هنگام تسویه حساب با هنرمندان، موسسه توسعه هنرهای معاصر که وظیفه پرداخت به هنرمندان بر اساس تصمیمات حمیدرضا نوربخش و جلال مشفق را دارد، اقدام به کسر نامعقول از رقم قراردادهای گروه‌ها کرده و بر همین اساس موجبات نارضایتی برخی از هنرمندان را فراهم آورده است. برخی از هنرمندان و گروه‌ها در تماس با خبرگزاری فارس به این مهم اشاره کرده‌اند. به عنوان نمونه از قرارداهای سه میلیونی گروه‌های تلفیقی مبلغی نزدیک به چهارصد هزارتومان کسر شده است. کسر این رقم نامعمولِ به زعم هنرمندان، از تمامی گروه‌ها و قراردادهای جشنواره موسیقی فجر انجام شده است.

 

چهارم: مجموع رقم بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر مانند بسیاری از مباحث مالی مبهم جشنواره، هنوز اعلام رسمی نشده است. اما روز چهارشنبه 19 بهمن ماه روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر در حالی که 12 روز به پایان جشنواره مانده و بلیت فروشی ادامه داشت، اعلام کرد که جشنواره سی و یکم رکورد تمامی ادوار را شکسته و مجموع فروش از مرز 2 میلیارد تومان هم عبور کرده است. این آخرین آماری بود که از سوی ستاد برگزاری جشنواره درخصوص رقم دقیق بلیت فروشی اعلام شد. از طرفی بنابر اعلام خود حمیدرضا نوربخش جشنواره علاوه بر بلیت فروشی بالغ بر یک میلیارد تومان نیز بودجه داشته است. اما علی رغم رکوردشکنی در فروش، جشنواره موسیقی فجر تا به امروز بدهکار باقی مانده و تا لحظه درج این گزارش هنوز با بسیاری از هنرمندان حاضر در جشنواره تسویه حساب صورت نگرفته است! حال سوال قابل طرح این است که چه اتفاقی برای درآمدهای جشنواره‌ای افتاد؟ و درآمدهای جشنواره درکدام حساب‌های بانکی نگهداری می‌شوند و بر رقم سودشان افزوده می‌شود؟

 

پنجم: سه سامانه بلیت فروشی «84200»، «تیوال» و «می‌رسی» برای اولین بار به صورت مشترک بلیت‌های جشنواره سی و یکم را فروختند. اما نکته قابل تامل درباره این سامانه‌ها این است که بعد از برگزاری جشنواره موسیقی فجر تنها سامانه «تیوال» (با بلیت فروشی دو اجرا) اندکی فعال بوده است و دو سامانه دیگر هیچ فعالیتی در زمینه بلیت فروشی نداشته‌اند. با توجه به این نکته، موضوع قابل تامل این است که آیا برخی از این سامانه‌ها که حتی بعد از جشنواره به روز رسانی‌ هم نشدند، تنها برای بهره‌برداری در جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی شدند؟

 

ششم: برای اولین بار در تاریخ برگزاری جشنواره موسیقی جایزه‌ای تحت عنوان «باربد» معرفی شد و در مجموع 230 سکه بهار آزادی در اختتامیه جشنواره به برگزیدگان اهدا شد. اما از مجموع 230 سکه اهدایی با احتساب آلبوم برگزیده سال یعنی «نه فرشته‌ام نه شیطان»، 130سکه به هیات داوران و اعضای برگزاری جشنواره موسیقی فجر رسید!

 

هفتم: کارشکنی‌های موسسه توسعه هنرهای معاصر در زمینه پرداخت مبالغ به برخی هنرمندان حاضر در جشنواره تا لحظه درج این گزارش ادامه دارد و این موسسه کماکان وعده‌های امروز و فردا به هنرمندان می‌دهد. گفتنی است خبرنگار فارس با برخی از این هنرمندان برای روشن شدن تمام ابعاد این موضوع تماس گرفت اما هنرمندانی که از جشنواره طلبکار هستند علی‌رغم نارضایتی به خاطر بدقولی‌های مکرر مسولین جشنواره، حاضر به مصاحبه رسمی حداقل تا زمان پرداخت قرار دادها از سوی موسسه نشدند و عنوان کردند که انجام مصاحبه و بازگو کردن برخی مطالب و مباحث مالی، کارشکنی‌های موسسه توسعه هنرهای معاصر را بیشتر نیز خواهد کرد و احتمال وصول مطالبتشان کم خواهد شد.  

 

گزارش از حسین سلیمی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131