سماجت جواد لشگری برای شاگردی نزد صبا

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 624

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سماجت جواد لشگری برای شاگردی نزد صبا

سماجت جواد لشگری برای شاگردی نزد صبا

سماجت جواد لشگری برای شاگردی نزد صبا
سماجت جواد لشگری برای شاگردی نزد صبا

 

جواد لشگری که صبح 17 فروردین‌ماه از دنیا رفت، فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌ی موسیقی ایرانی کرده و سماجت زیادی به خرج داده بود تا ابوالحسن‌خان صبا او را به شاگردی بپذیرد.

 

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا،‌ لشگری - ویلن‌نواز پیشکسوت - در سال 1302 در خانواده‌ای علاقه‌مند به موسیقی در تهران متولد شد و بعد از دریافت مدرک سیکل، بنا به تشویق پدرش، رضا لشگری که صدای خوشی داشت و برادرش، نصرت‌الله لشگری که از نوازندگان خوب ساز تار بود، پا به دنیای موسیقی گذاشت.

 

او اولین‌بار برای آموزش موسیقی نزد ابوالحسن‌خان صبا رفت و از آنجا که صبا با شاگردان مبتدی کار نمی‌کرد، لشگری با خواهش و سماجت زیاد موفق شد که نظر او را نسبت به خود جلب کند. صبا پس از امتحانی که از او گرفت، قبول کرد که شخصا به جواد لشگری آموزش دهد.

 

لشگری چندی بعد به‌دلیل دوری راه، نزد مهدی خالدی رفت و خالدی که خودش از شاگردان برجسته‌ی صبا بود، ردیف‌های صبا را به او آموخت. از همان زمان این هنرمند، سخت تحت تأثیر سبک و نوازندگی ویلن خالدی قرار گرفت.

 

او سپس نزد احمد فروتن‌راد که از بزرگان موسیقی ایران بود، رفت و یک‌بار دیگر ردیف‌های آواز ایرانی و چند کتاب فرنگی را نزد او کار کرد و آموخت. سال 1325 بود که همکاری خود را با بزرگ لشگری که از نوازندگان خوب و با استعداد بود، آغاز کرد. «جواد» که از ابتدای تعلیم موسیقی قدم به قدم با «بزرگ» بود، در این زمان هم با همکاری و همفکری یکدیگر، ارکستری تشکیل دادند که جمع نوازندگان آن از 10 نفر بیشتر نبود.

 

پس از تمرین‌های لازم، آن ارکستر برای اجرای برنامه در رادیو آماده شد. آن‌ها به مسؤولان رادیو مراجعه کردند و در آن زمان که ریاست بخش موسیقی رادیو با زنده‌یاد روح‌الله خالقی بود، پس از گرفتن آزمایشی از ارکستر، مورد تأیید خالقی قرار گرفتند.

 

حبیب‌الله نصیری‌فر در کتاب «مردان موسیقی سنتی و نوین ایران» نوشته است:‌ اولین آهنگی که جواد لشگری ساخت، «فتنه» نام داشت که شعر آن را رهی معیری سروده بود. او از سال 1326 تا 1328 به‌عنوان تک‌نواز در رادیو فعالیت داشت و در سال 1328 بنا به پیشنهاد محمود رجاء (رئیس وقت رادیو) نوارنده‌ی رسمی رادیو شد. سپس در سال 1332 به ریاست ارکستر بزرگ رادیو منصوب شد.

 

در دو ماه نخست، این ارکستر را به اتفاق بزرگ لشگری اداره کرد؛ ولی پس از چندی به‌دلیل اختلاف سلیقه که معمولا و همیشه بین آهنگسازان و نوازندگان بود، بروز کرد، همکاری این دو هنرمند قطع شد و بزرگ لشگری با خواننده‌ی دیگری همکاریش را آغاز کرد؛ اما جواد لشگری 30 سال همکاری خود را با رادیو ادامه داد.

 

او در سال 1347 طی دعوتنامه‌ای رسمی، همکاری خود را با برنامه‌ی «گل‌ها» آغاز کرد و سال‌ها با این برنامه کار کرد. جواد لشگری همواره ریاست ارکسترهای 5، 4، 3، 2 و ارکستر «رامتین» را برعهده داشت و حدود 350 آهنگ برای آن‌ها ساخت.

 

گفته شده که جواد لشگری برای شناساندن موسیقی اصیل ایران و در چارچوب روابط مبادلات فرهنگی و هنری چند مسافرت به کشورهای ایتالیا، آلمان، افغانستان و عمان داشته و کنسرت‌هایی را به نفع موسسات خیریه برگزار کرده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131