رنگ آمیزی «کاسته» در گذر از آوای‌های بدوی تا موسیقی آوانگارد

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 633

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

رنگ آمیزی «کاسته» در گذر از آوای‌های بدوی تا موسیقی آوانگارد

رنگ آمیزی «کاسته» در گذر از آوای‌های بدوی تا موسیقی آوانگارد

رنگ آمیزی «کاسته» در گذر از آوای‌های بدوی تا موسیقی آوانگارد
رنگ آمیزی «کاسته» در گذر از آوای‌های بدوی تا موسیقی آوانگارد

کوارتت کاسته شب گذشته (جمعه 10 اردیبهشت) به مناسبت روزجهانی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفت. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اجرای شب گذشته این گروه با اجرای قطعاتی از آلبوم منتشر شده‌اش «ایستگاه یک» و آلبوم آینده‌اش همراه بود که با استقبال مخاطبان همراه شد.

کوارتت کاسته را احسان صدیق، پیتر سلیمانی پور، مازیار یونستی و روزبه فدوی تشکیل می‌دهند. این گروه تاکنون اجراهای موفق متعددی در ایران، ایتالیا، اتریش، هلند، فرانسه، اسلوونی، مجارستان و ترکیه داشته است. هرچند این کوارتت به مناسبت روز جهانی جَز روی صحنه رفت اما اجرای آن‌ها را نمی‌توان منحصرا موسیقی جَز دانست. آنچه کاسته در شب گذشته اجرا کرد؛ سفری بین جزیره‌های موسیقی بود، جزیره‌هایی با رنگ و سبک و صداهای مختلف.

کنسرت این گروه با اجرای قطعه‌ای از آلبوم «ایستگاه یک» شروع شد. آغازی که مشخص می‌کرد تمرینات گروه و همراهی‌شان با یکدیگر؛ باعث شده به صدایی واحد برسند و کاملا هماهنگ با یکدیگر قطعات را پیش ببرند.

تجربیات مدرن نوازندگان این کوارتت در اجرای موسیقی در کنار الهاماتی که از موسیقی قرن بیستم گرفته بودند؛ اجرایی منحصر به فرد را شکل داد. از سوی دیگر فضای موسیقی محلی ایران در اجرایی که گاها به تنظیمات پراگرسیو نزدیک می‌شد؛ کوارتت کاسته را به یک صدای مستقل و شنیده نشده؛ رساند.

بداهه‌نوازی می‌تواند حضور در اجرای موسیقی یا در فرآیند ساختن قطعات داشته باشد اما در آثار کوارتت کاسته؛ بداهه‌نوازی حضوری پررنگ‌تری در فرآیند ساختن قطعات دارد. آلبوم "ایستگاه یک" تلاش شده تمام سازها با صدای طبیعی خود به مخاطبان ارایه شود و حتی درباره گیتار الکتریک نیز سعی شده کمترین آرایش مدنظر گرفته شود. اما برخی قطعات که از آلبوم آینده‌ی این گروه اجرا شد؛ نوید انتشار اثری در پیوست کار قبلی را می‌داد با این تفاوت که آثار جدید کوارتت کاسته بسیار جسورانه‌تر و بی‌پروا تر اجرا شد.

کوارتت کاسته پیش از پایان کنسرت خود با تبریک روز کارگر؛ آخرین قطعه کنسرت را اجرا کرد و مخاطبان پس از آن دقایقی ایستاده به تشویق گروه پرداختند. پس از تشویق ممتد مخاطبان؛ گروه روی صحنه آمد تا قطعه‌ای را به عنوان «بیز» اجرا کند.

اجرای شب گذشته این کوارتت که به مناسبت روز جهانی جز توسط نشر موسیقی هرمس برگزار شد؛ با صدابرداری حرفه‌ای رضا عسگرزاده ماندگار شد. یکی از ویژگی‌های آلبوم «ایستگاه یک» ضبط قطعات به‌صورت گروهی و زنده بود. این اثر در کشورهای مختلف جهان اجرا شد و استقبال مخاطبان را به همراه داشت چراکه اثری با صدا دهی خاص خودش بود. این گروه آلبوم دوم خود با عنوان «ایستگاه دو» را زمستان امسال توسط نشر هرمس منتشر می‌کند

شب گذشته پیتر سلیمانی‌پور کلارینت باس و سکسفون نواخت، مازیار یونستی اجرای آواها و پیانو را برعهده داشت و احسان صدیق با گیتار الکتریک و روزبه فدوی با درامز کوارتت را تکمیل کردند.

این کوارتت که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال 91 تشکیل شد. موسیقی آنها مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته‌های آزاد را شامل می‌شود. آنها تمایل به خلق آثاری دارند که بازتابنده نگاه امروزی‌شان به موسیقی جهان باشد. کوارتت کاسته گذر خود از میان موسیقیِ دهه 70 میلادی تا آواهای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه‌نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131