گنجینه زنده بشری را دریابید

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 588

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گنجینه زنده بشری را دریابید

گنجینه زنده بشری را دریابید

گنجینه زنده بشری را دریابید
گنجینه زنده بشری را دریابید

فقط می‌توانند نامِ "شیرمحمد اسپندار" را در فهرست «گنجینه زنده بشری» در یونسکو ثبت کنند، اقدامی که هر چند از نظر جهانی بسیار ارزنده است اما باید دید چه قدر به تنها «دونلی‌نواز» جهانی در راستای اشاعه‌ی هنرش کمک می‌کند؟

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «شیرمحمد اسپندار» که در نوجوانی به کراچی پاکستان رفت و در سال ۱۳۳۷ شمسی پس از کسب تجربه در زمینه‌ی موسیقی به ایران بازگشت، تا سال ۱۳۶۲ برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی هم استفاده می‌کرد. وی نواختن دونلی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که همزمان دو نی می‌نواخت، فراگرفت.

او در سال‌های بعد موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شد و حتی تندیس او و نخستین دونلی در موزه موسیقی تهران به یادگار گذاشته شد.

شیرمحمد اسپندار که چند سال پیش با وقوع سیل در منطقه «بمپور» خانه‌اش با آب تخریب شد، به اجبار دو سالی را در چادر سر کرد تا خانه‌ای برایش دست‌وپا کنند. کشاورزی و گله‌داری هم تنها راه امرار معاش او بود. او هنوز ماهانه 180 هزار تومان از وزارت ارشاد حقوق می‌گیرد! و میراث فرهنگی می‌تواند او را به عنوان یک «گنجینه زنده بشری» بار دیگر جهانی کند!

فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا گفت: «گنجینه زنده بشری» به عنوان یکی از فهرست‌های میراث ناملموس یونسکو که در آن کشورهای مختلف، استادکاران و هنرمندانی که میراث‌دار یک هنر خاص هستند و هیچ‌کس دیگر از آن بهره‌مند نیست را در این فهرست به ثبت می‌رساند.

او با بیان این‌که ایران هنوز از این فهرست برای ثبت هنرمندان ایرانی استفاده نکرده است، افزود:‌ در حال حاضر فهرست‌نویسی این لیست، را در دستور کار داریم تا پس از آموزش کامل، بتوانیم هنرمندان ایرانی را به این لیست اضافه کنیم و دانش و علم آن‌ها را مستند سازی و منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اگر نام شخص در این فهرست به ثبت برسد، می‌توان اقداماتی برای آن انجام داد، هر چند برای ترویج هنر تسهیلاتی ندارند اما می‌توان هنر را مستندسازی کرد تا یاد و نام هنرمند برای همیشه زنده بماند.

فرش عمو اوغلی در فهرستی جدید از یونسکو

نظری با بیان این که افراد زیادی مانند «شیرمحمد اسپندار» هستند که می‌توانند هنرشان را احیا کنند، افزود: دفتر ثبت آثار تاریخی، ایجاد یک فهرست دیگر به نام «فهرست میراث فرهنگی ناملموس نیازمند احیا» را نیز در دستور کار داریم. قصد داریم در این فهرست نخست «فرش عمو اوغلی» به ثبت برسانیم.

به گفته‌ی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی؛ این اقدام تلاشی است تا مصادیق میراث فرهنگی ناملموس در معرض فراموشی نجات پیدا کنند.

او ادامه داد: یونسکو می‌گوید با توجه به این‌که هر کشوری بنا به مقتضیات خود میراث فرهنگی ناملموس دارد، اگر یک اثر نابود شده را احیا کند و قصد ثبت آن را داشته باشد، می‌تواند آن را در فهرست«اقدامات موفق پاسدارانه» قرار دهد.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش و در روز جهانی موزه، «شیرمحمد اسپندار» از سوی کمیته ملی موزه‌های ایران، یک سوپرایز برای موزه‌داران ایرانی بود، سوپرایزی که به بالای سن موزه ملی ایران دعوت شد تا برای موزه‌داران دونلی بنوازد اما به دلیل کهولت سن چند بار مجبور به نفس‌گیری درمیانه‌ی نواختن نی‌ها شد.

این بار ایکوم ایران او را پس از مدت‌ها به ذهن‌ها برگرداند اما مشخص نیست دفعه‌ی بعدی که یک نهاد فرهنگی قصد معرفی چند باره‌ی این موسیقیدان جهانی از بمپور بلوچستان را می‌کند، می‌تواند او را دست‌کم در همین وضعیت به روی سن اجرا ببرد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131