سپیده (ایران ای سرای امید)، یک تصنیف جاودانه

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 2627

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

سپیده (ایران ای سرای امید)، یک تصنیف جاودانه

سپیده (ایران ای سرای امید)، یک تصنیف جاودانه

سپیده (ایران ای سرای امید)، یک تصنیف جاودانه
سپیده (ایران ای سرای امید)، یک تصنیف جاودانه

ایران، ای سرای امید، از تصنیف‌های جاودانه در تاریخ موسیقی ایران است که بسیاری از خوانندگان آن‌ را بازخوانی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، «سپیده» که معمولا به نام «ایران، ای سرای امید» شناخته می‌شود، عنوان یکی از تصنیف‌های ساخته‌شده توسط محمدرضا لطفی است. شعر این اثر توسط هوشنگ ابتهاج سروده شده و محمدرضا شجریان نیز آن را خوانده است.

این تصنیف در همان روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب در ایران ساخته شد و بنا به گفته‌ی لطفی، او خودش آن را در شب پیروزی انقلاب ایران به رادیو برد و آن را پخش کرد. این تصنیف که در دستگاه ماهور ساخته شده، در آلبوم «چاووش 6» منتشر شد و آن آلبوم اکنون با نام «سپیده» در دسترس است.

این قطعه از جمله آثار به‌یادماندنی گروه «چاووش» است که از ترکیب گروه «عارف» به سرپرستی پرویز مشکاتیان و گروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی و چند هنرمند دیگر شکل گرفت.

ماندگار‌ترین اجرای این تصنیف با صدای محمدرضا شجریان در آلبوم «سپیده» در خاطر بسیاری به ثبت رسیده است و در آن، محمدرضا لطفی (تار و سرپرست گروه)، زیدالله طلوعی (تار)، مجید درخشانی (بم‌تار)، پشنگ کامکار (سنتور)، اسماعیل صدقی‌آسا (بربط)، عبدالنقی افشارنیا (نی)، هادی منتظری (کمانچه)، بیژن کامکار (رباب) و ارژنگ کامکار (تنبک) هنرنمایی می‌کنند.

لطفی درباره‌ی ساخت این قطعه گفته است: تصنیف "سپیده" دیرتر از مقدمه‌ی آن ساخته شده است. چندماه پیش از نخستین کنسرت این اثر، وقتی به منزل "سایه" رفتم و با سه‌تار، آهنگ تصنیف را برای او نواختم علاقه‌مند شد که شعر آن را بسراید. خواهش کردم هرچه زودتر اقدام کند، چون کنسرت در راه بود و بدون این تصنیف، کارمان ناقص می‌ماند. کار سرودن شعر طولانی شد و من نگران بودم، تا این‌که یک هفته مانده به اجرای کنسرت شعر آماده شد و من آن را نزد شجریان بردم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131