راجع به مطلب چگونگي خلق سرود اي ايران

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 644

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

راجع به مطلب چگونگي خلق سرود اي ايران در دوره اشغال ايران توسط متفقين

راجع به مطلب چگونگي خلق سرود اي ايران در دوره اشغال ايران توسط متفقين

راجع به مطلب چگونگي خلق سرود اي ايران در دوره اشغال ايران توسط متفقين
راجع به مطلب چگونگي خلق سرود اي ايران در دوره اشغال ايران توسط متفقين

واقعیت اینست که نمیدانیم این داستان زاییده تخیلات چه کسی است و چرا داستان سرایی غیرواقع و کاملا تخیلی، برای این آهنگ صورت گرفته

به خلاصه داستان توجه کنید:

 

ﺣﺴﯿﻦ ﮔﻞ ﮔﻼ‌ب تصنیف ﺳﺮﺍﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ، ﺍﺯ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺷﻬﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺭﺩ.

ﺍﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﯾﮏ ﺳﺮﺑﺎﺯ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻣﺤﮑﻤﯽ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﺍﻓﺴﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﻧﻮﺍﺯﺩ.

ﮔﻞ ﮔﻼ‌ﺏ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﻥِ ﺍﯾﻦ ﺻﺤﻨﻪ، ﺑﺎ ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺍﺷﮏ ﺁﻟﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻮﺩﯾﻮﯼ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﺎﻟﻘﯽ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﻏﻼ‌ﻣﺤﺴﯿﻦ ﺑﻨﺎن می ﭘﺮﺳﺪ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﺍﻭ ﻣﺎﺟﺮﺍ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﮐﺎﻏﺬ ﻭ ﻗﻠﻢ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﯽ ﺳﺮﺍﯾﺪ، ﺧﺎﻟﻘﯽ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﺪ ﻭ ﺑﻨﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻇﺮﻑ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ، ﺗﺼﻨﯿﻒ "ﺍﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ" ﺩﺭ ﯾﮏ ﺍﺭﮐﺴﺘﺮ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

 

داستان به قدری جذاب نوشته شده که ما از خواندنش لذت هم میبریم که چه خوب شد سرباز وطن سیلی خورد که همان موقع فلان شاعر در خیابان شاهد ماجرا باشد، به استودیویی برود که از قضا یک آهنگساز و یک خواننده حضور دارند و پس از آنکه شاعر اشکی ریخت و ماجرا را بیان کرد، بلافاصله دست به قلم شده و طی یک حرکت کاملا بی بدیل شعری را که زیاد هم ربطی به جریان سیلی و.... ندارد را میسراید، آهنگساز همان موقع آهنگی برایش می سازد و خواننده مورد نظر هم آن را میخواند و یکی از مهمترین تصنیف های موسیقی ایران در کمتر از نصف روز  سروده و ساخته و اجرا می شود.

برای کسانی که دستی در موسیقی دارند، ناگفته پیداست که ساخت اینچنینی یک تصنیف، داستانی بیش نیست و داستانی شبیه داستان های تخیلی و زیباییست که ما در ادبیات محاوره خود برای بزرگتر نشان دادن وقایع و همینطور اشخاص، نمونه های بسیار داریم.

و حال ماجرای واقعی چگونگی ساخته شدن تصنیف ای ایران:

طبق گفت و گویی که سرکار خانم گلنوش خالقی، دختر روح الله خالقی، با سایت موسیقی هنری ایران http://www.persianartmusic.com در سال 1382 داشتند، ماجرای ساخته شدن این تصنیف را این چنین بیان کردند که بنا به گفته ایشان، در زمان صحبت های رد و بدل شده پدر و لطف الله مفخم پایان، ایشان نیز حضور داشتند:

در طی گفت و گویی که پدر (روح الله خالقی) و لطف الله مفخم پایان، راجع به دستگاه های موسیقی ایرانی داشتند، بحث به حس و حال و آهنگسازی رسید که آقای مفخم پایان تاکید داشتند که در هر دستگاهی نمیشود، هر نوع آهنگی و هر نوع موسیقی ساخت.

مثلا آواز دشتی مناسب ساخت آهنگ غمناک است.

پدر به ایشان گفتند می شود در هر دستگاهی، هر آهنگی با هر حسی ساخت.

پس از آن روز، و طی روزهای بعد، پدر روی یک ملودی کار میکردند، و پس از اتمام، در دیداری که با لطف الله مفخم پایان داشتند، این ملودی را برایشان اجرا کردند و گفتند، در آواز دشتی هم میشود آهنگی ساخت که غمناک نیست و حتی حالتی حماسی هم دارد.

موضوع در همینجا به پایان رسید.

بعدها حسین گل گلاب بر روی این ملودی شعری سرود و شد تصنیف ای ایران.

مانند بخشی از آهنگ رنگارنگ شماره یک، ساخته روح الله خالقی که ابتدا برای ارکستر و فقط سازی نوشته و اجرا شد، و بعدها بر روی قسمتی از آن شعر گذاشته شد، و شد تصنیف تا بهار دلنشین.

در تاریخ کشورمان، موسیقی و موسیقی دانان به قدری برای ایران عزیز افتخار آفریده اند که نیازی نیست، بدین شکل داستان های خیالی برای بزرگ جلوه دادن موسیقی و موسیقی دانان ایران، ساخته شود.

هرچند کاملا واضح است که این داستان، نوشته شخصی است که از فضای موسیقی آگاهی  ندارد و حداقل های ساخت یک قطعه موسیقی را نیز نمیداند.

نکته: گفت و گو با سرکار خانم گلنوش خالقی، با حضور دوستانم سروش قهرمانلو و پژمان اکبرزاده بود و صدای ضبط شده این گفت و گو نیز موجود است.

رضا کلانتری، ششم آبان ماه نود و پنج

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131