محمد علی کیانی نژاد در دانشگاه شیراز

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in مقالات بازدید: 436

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

محمد علی کیانی نژاد در دانشگاه شیراز

واحد مرکزی خبر، موسیقی هنری ایران، شیراز، ایاز رزمجویی: دوشنبه هفدهم اسفند هشتاد و سه در تالار فجر دانشگاه شیراز، محمد علی کیانی نژاد مهمان کانون موسیقی دانشگاه شیراز بودند تا تحت عنوان پژوهشی بر آهنگسازی و تنظیم آهنگ سخنرانی کنند. سالن فجر صندلی خالی نداشت و شنوندگان با صبر و علاقه سه ساعت و نیم از سخنان کیانی نژاد بهره بردند. در ابتدا زندگی نامه و معرفی آثار کیانی نژاد با استفاده از ویدیو پروژکتور و با استفاده از برنامه فلش به همراه تصنیفی از ایشان به نمایش در آمد، سپس در جایگاه قرار گرفتند. کیانی نژاد در ابتدا ابراز ارادت خود به خواجه اهل راز را بیان کرده و یکی از موفقیت های آهنگسازی را درک درست شعر دانست و بیان کرد که حافظ به علت خصایصی که دارد تا قبل از چهل سالگی به درستی قابل شناخته شدن نیست و چه بهتر که آهنگسازان جوان احتیاط بیشتری نسبت به شعر حافظ به خرج دهند و از پهلوانان شعر و ادب مدد جویند تا خدای ناکرده به حافظ جفا نشود. وی سپس با ذکر چند بیت از حافظ، غیر مستقیم از تصانیف تعدادی از آهنگسازان انتقاد کرد و گفت ما در شورای نظارت از بعضی تصانیفی که ساخته شده پی می بریم که آهنگساز مفهوم شعر را درک نکرده است. کیانی نژاد سپس در نکوهش تقلید در هنر سخن گفت و افزود جای تاسف است که بعضی افراد تلاش می کنند که آهنگ هایی شبیه به فلان آهنگساز معروف بسازند. وی عشق را منشا تمام آثار جاویدان ذکر کرد و گفت من می دانم که پشت کارهایی مثل بیداد یا آثار علیزاده و لطفی چه زحمتهایی کشیده شده و این فقط و فقط عشق در کار بود. کیانی نژاد افزود شنوندگان به خوبی قضاوت می کنند و می دانند که آن کارها با عشق ساخته شده اما اگر کاری پاپ سنتی شد و... مردم به راحتی می فهمند که این کارها بوی پول می دهد. کیانی نژاد در پاسخ سوالی که چرا نام نوازندگان مهرورزان را در بروشور نمی نویسید، پاسخ داد: عده ای سعی در کمرنگ جلوه دادن و فراموش شدن مرکز حفظ و اشاعه موسیقی می کردند من هم عمدا در بروشور مهرورزان ذکر می کنم که نوازندگان اعضای مرکز حفظ و اشاعه بودند. سپس از ایشان در مورد خاطراتشان با گروه های عارف و دستان و ایرج بسطامی سوال شد که ایشان با بغضی در گلو گفتند: مرحوم بسطامی صدای گرم و پر سوزی داشت او هم مانند فرهنگفر عاشق بود و عاشقان سرانجامی بهتر از این ندارند. چرا باید بسطامی در بم زندگی کند؟ چرا من باید ده سال یک نت هم ننویسم؟ چرا شرایط اینگونه است؟ قدر بسطامی را ما هم ندانستیم و من از خودم می گویم. در ادامه به کیانی نژاد فرصتی جهت استراحت داده شد و همزمان کاری از ایشان که منتشر نشده و ایشان با خود آورده بودند از سالن پخش شد کاری ارکسترال و بسیار زیبا بود (تا کنون کاری از کیانی نژاد که در آن از سازهای غربی استفاده شده باشد، شنیده نشده بود. اما این تصنیف با یک ارکستر کامل اجرا شده بود) تصنیفی بود با شعر پادشه خوبان و با صدای ملک محمد مسعودی. ادامه برنامه کارگاه موسیقی بود. از ایشان در مورد کنترل نفس و چگونگی آن سوال شد که گفتند هم در آواز و هم در نی نوازی دو شیوه داریم یکی اینکه نفس را با شکم کنترل کنیم که در این حالت نوازنده یا خواننده زودتر خسته می شود در پایان نفس کم می آورند و عضلات گردن منقبض و پرشهای لب بیشتر می شود اما روش دوم این است که نفس را با لب کنترل کنیم. استاد کسایی سی سال زحمت کشید تا دریافت این روش مناسب تر است و من پانزده سال تحقیق کردم تا فهمیدم این روش مناسب استاد کسایی در واقع همان استفاده از لب در کنترل نفس است. کیانی نژاد افزود استفاده از زبان در نی نوازی مردود است و این کار باعث ایجاد پارازیت می شود. وی در مورد شیوه انگشت گذاری هم مطالب مفصلی بیان کرد. کیانی نژاد در جواب یکی از پرسشگران مخالفت خود را در ایجاد سوراخ اضافی در نی اعلام کرد و گفت من با پیشرفت شرایط ساخت ساز و جنس بهتر و حمایت و نظارت بیشتر موافقم اما اصولا با تغییرات اساسی سازهای ملی که هویت ما هستند مخالفم و اگر سوراخ دیگری در نی ایجاد کنیم دیگر این ساز ایرانی نیست و شبیه سازهای عربی می شود. کیانی نژاد در پاسخ یکی دیگر از دانشجویان گفت با استفاده از سازهای غربی مخالفتی ندارد به شرطی که حسن انتخاب صورت گرفته باشد چون خنیاگر هستی خداوند است، بنابراین موسیقی همه جای دنیا زیباست. سپس کیانی نژاد با خواهش و تشویق دانشجویان بالاخره حدود ده دقیقه دشتی نواختند و مهارت خود را در بداهه نوازی حتی با وجود مشکلات متعدد نشان دادند. در پایان از ایشان سوال شد که با استاد شجریان چه همکاری مشترکی داشته اید؟ گفتند: کاری که هنوز منتشر نشده به نام انتظار که قرار است توسط شرکت دل آواز به صورت سی دی منتشر شود.

هجدهم اسفند هشتاد و سه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131