درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

یادی از سعدی حسنی

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یادی از سعدی حسنی

بیست و ششم آذر ماه امسال، نوزدهمین سالروز درگذشت سعدى حسنى (هزار و سیصد و دو تا هزار و سیصد و شصت و پنج)، پژوهشگر موسیقى و از چهره هاى موثر براى شناساندن موسیقى هنرى غرب به ایرانیان است. وى حدود نیم قرن پیش، در زمانى که هیچ کتابى در زمینه شناخت موسیقى هنرى غرب (براى عموم) در ایران وجود نداشت و صفحه هاى موسیقى کلاسیک نیز کمتر در دسترس بود سال ها از طریق رادیو تهران به تفسیر آثار آهنگسازان بزرگ جهان و ارائه نمونه هایى از آثار آنان (با صفحه) مى پرداخت. در همان دوران دست به کار تالیف کتاب هاى تاریخ موسیقى (از رمانتیسم تا دوره معاصر) و تفسیر موسیقى شد که هر دو در نخستین سال هاى دهه هزار و سیصد و سی خورشیدى به وسیله بنگاه مطبوعاتى صفى علیشاه در تهران به چاپ رسیدند. سعدى حسنى در پیشگفتار کتاب تفسیر موسیقى چنین نوشت: یقین است در زمانى که هر مطلب نویى بعد از سه چهار سال کهنه مى شود به زودى کتاب هاى مهم ترى در این زمینه انتشار خواهد یافت و کتاب تفسیر موسیقى در کنج کتابخانه از نظر پنهان خواهد شد... . ولى با این همه این کتاب تا چند دهه پس از انتشار، همچنان از مهم ترین نوشته ها و مراجع موجود درباره موسیقى هنرى غرب به زبان پارسى به شمار مى رفت و از سوى علاقه مندان و پژوهشگران به کار برده مى شد. سعدى حسنى از سال هزار و سیصد و بیست و نه با دوره دوم مجله موسیقى که با نام نامه موسیقى انتشار مى یافت و انجمن هنرى جوانان همکارى نزدیک داشت و در سال هزار و سیصد و سی و سه براى ادامه تحصیل در رشته حقوق راهى اتریش شد. در وین در رشته حقوق سیاسى دکترا گرفت و به موازات آن در چندین دوره به تحصیل موسیقى پرداخت. در سال چهل و شش با بنیان گرفتن تالار رودکى در تهران وى به عنوان نخستین مدیر عامل این مرکز هنرى برگزیده شد. او ضمن اداره تالار، متن اپراى دلاور سهند (ساخته احمد پژمان) را همراه با منوچهر شیبانى به رشته تحریر درآورد. اپراى آتوسا (اثر توماس کریستین داوید) نیز براساس نمایشنامه اى از وى آفریده شد. سعدى حسنى در سال پنجاه و یک انجمن ژونس موزیکال ایران (جوانان دوستدار موسیقى) را تشکیل داد. این انجمن با همکارى بسیارى از نوازندگان، کنسرت هاى موسیقى کلاسیک ایران و غرب را در شهرهاى مختلف برگزار کرد که از این راه بسیارى از جوانان شهرستانى که به نسبت ساکنان تهران به چنین برنامه هایى کمتر دسترسى داشتند با موسیقى جدى و دیگر هنرهاى نمایشى از نزدیک آشنا شدند. سعدى حسنى همچنین از سال پنجاه و دو چهارمین دوره مجله موسیقى را با نام نشریه انجمن ژونس موزیکال ایران با مدیریت خود منتشر ساخت. سعدى حسنى چندى پس از انقلاب راهى آلمان شد و در نهایت پس از یک بیمارى طولانى در بیست و ششم آذر شصت و پنج در هامبورگ چشم از دنیا فرو بست. از آثار وى به جز کتاب هایى که از آنها نام برده شد باید از کتاب هفت نغمه چنگ (چاپ سال هزار و سیصد و سی و یک) و مقاله هایى در مجله موزیک ایران، مجله موسیقى و مجله سخن نام برد. یادش گرامى.

منابع:

آریان پور، امیر اشرف، سعدى حسنى، مجله کلک، شماره ،۲۱ آذر ۱۳۷۰.

اکبرزاده، پژمان، موسیقیدانان ایرانى (جلد ۳)، نشر روشنک/ انجمن میراث ایران، تهران، ۱۳۸۴.

شکرایى، ناصر، به یاد سعدى حسنى، مجله کلک، شماره ۲۱ ، آذر ۱۳۷۰. (با سپاس از گیتى خسروى، هنرمند اپرا، براى ارسال عکس شادروان سعدى حسنى)

پژمان اکبرزاده

بیست و پنجم آذر هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131