درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

گزارشی از فعالیت های ایرج صهبایی

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گزارشی از فعالیت های ایرج صهبایی

خبر اختصاصی موسیقی هنری ایران: در مجموعه اجراهای فستیوال شهر گرونوبل Gronoble کنسرتی در تاریخ دهم آذر اجرا شد. در این کنسرت گروه آوازی تام رولاتیف و گروه همنوازان، تشکیل شده از استادان کنسرواتوار شهر گرونوبل برنامه هایی را به اجرا درآوردند. هدف از این کنسرت معرفی آثار ایرج صهبایی و همچنین معرفی موسیقی سنتی ایران بود که مورد توجه خاص آهنگساز بوده و در اغلب موارد الهام بخش آثار موسیقی معاصر او می باشد. در این برنامه اجراهای زیر به روس صحنه رفت:

تکنوازی تمبک توسط کیوان شمیرانی

شش آوای بومی برای آواز و هارپ از ایرج صهبایی

همنوازی کمانچه و تمبک توسط گگوییک مرادیان و کیوان شمیرانی

آوای پارسی برای تکنواز ویلن سل از ایرج صهبایی

هفت مینیاتور پارسی برای سوپرانو، متزوسوپرانو، فلوت کنترآلتو و سازهای کوبه ای از ایرج صهبایی

بداهه نوازی توسط نوازندگان تمبک، کمانچه، فلوت و سازهای کوبه ای

سایه و شب، برای شش خواننده و گروه همنواز، بر روی شعری از نیما یوشیج، آخرین اثر ایرج صهبایی و نخستین اجرای جهانی

کنسرت های آینده:

اجرای هفت آوای بومی، برای آواز و هارپ در شهر بل فور، فرانسه، سیزدهم اسفند هشتاد و چهار

تشکیل کارگاه آهنگسازی در تهران، مرداد هشتاد و پنج

اجرای اپرای سه حکایت پارسی، در شهر فرایبورگ آلمان، شهریور هشتاد و پنج به رهبری آهنگساز

در حال حاضر ایرج صهبایی در حال آماده ساختن دومین دفتر آواهای بومی می باشد که در تابستان هشتاد و پنج در تهران به چاپ خواهد رسید

قابل ذکر است که آثار ساخته شده ایرج صهبایی برای پیانو، در برنامه های آموزشی کنسرواتوار گرونوبل گنجانده شده است.

هفدهم بهمن هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131