درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

و آن روز فرا رسید... برای استاد پرویز مشکاتیان

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

و آن روز فرا رسید... برای استاد پرویز مشکاتیان

گاهی اوقات فکر می کردم، شاید روزی مجبور شوم خبری نه چندان خوب را بر روی سایت قرار دهم و اینکه چگونه باید آن را کار کرد و...

تصور اینکه خبر ناگوار باید چگونه منتقل شود، برایم دشوار بود ولی خبر داریم تا خبر.

ولی احساسی که پس از رسیدن آن روز داشتم و دارم، به هیچ شکل قابل قیاس با آنچه فکر می کردم نیست.

و خبر رسید و...

آری...

 

و آن روز فرا رسید...

یکی از روزهایی که هیچگاه تصورش را هم نمی کردم.

باید خبر درگذشت کسی را کار می کردم و برای سایت آماده می کردم که هنوز از درستی خبر مطمئن نیستم. با دوستی تماس می گیرم که ارتباط بسیار نزدیکی با استاد دارد. آری... خبر درست است و باید آن را قبول کرد.

کلاس را تعطیل می کنم و به سوی خانه روان می شوم.

چه سخت است زمانی که مجبوری کاری را خلاف میل باطنی انجام دهی. ولی گریزی نیست.

باید بدترین خبر سایت در این نه سال را کار کنم...

 

و آن روز فرا رسید...

نوشتن متن برای استاد پرویز مشکاتیان، که با کارهایش زندگی می کردم، بسیار دشوار و ناشدنی بود، چه رسد به نوشتن متن خبر درگذشت استاد...

متن بیش از شش، هفت خط نصفه و نیمه نشد، ولی سنگینی اش بیش از هفتاد خط بود.

پس از پایان نوشتن متن، آن را چند بار خواندم، غیر قابل باور بود، نوعی ترس و اضطراب را در خودم احساس می کردم و بدتر از آن احساس بدی که مجبور بودم خبری دردناک را بر روی سایت قرار دهم.

چند عکس از استاد دارم، یکی یکی آن ها را امتحان می کنم، یکی از عکس ها را بسیار می پسندم، همیشه این عکس مشکاتیان را به عنوان تصویری تمام از وی می دانم، که وقار و ایستایی تمام کارهایش را می شود در او حس کرد.

خبر را با عکس می بینم، خبر را می فرستم، ولی هنوز کسی نمی تواند آن را ببیند.

آن را با ترکیب کلی سایت و تصویر استاد سبک و سنگین می کنم. زمینه مشکی و متن باید آن قدر بزرگ باشد که بقیه خبرهای سایت را له کند.

پس از کمی اصلاح، آن را برای دیدن منتشر می کنم و...

 

و اکنون پس از سه روز و پس از پایان مراسمی که امروز در تالار، دیدم، باور کردم که دیگر نمی شود استاد را دید...

روزی در دوران دانشجویی به همراه همکلاسی ها، کلاس سلفژ و دیکته را پیچاندیم و برای خرید بلیتی که از چهار صبح جلوی در تالار اسم نوشتیم، به سمت تالار وحدت رفتیم، در صف ایستادیم و هر کدام فقط دو عدد بلیت نصیبمان شد و عصر همان روز، پرویز مشکاتیان و گروه عارف را بر روی سن تالار، به همراه ایرج بسطامی و کیوان ساکت و... در حال اجرای مخالف سه گاه معروفش دیدیم و شنیدیم، همان سه گاهی که از روی ذوق بلافاصله آن را تمرین کردیم و چند جا اجرا کردیم.... و امروز باز هم در صف و در انبوه جمعیت جلوی در تالار، ایستادیم و با استاد خداحافظی کردیم...

ای کاش دوشنبه نمی آمد...

ای کاش...

ولی می شد امروز هم برای خرید بلیت کنسرت استاد پرویز مشکاتیان به گیشه تالار رفت، اگر...

ولی نشد...

 

رضا کلانتری

مدیر سایت موسیقی هنری ایران

دوم مهرماه هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131