درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

وقتی موسیقی را می‌دزدند

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

وقتی موسیقی را می‌دزدند

موسیقی هنری ایران: سرقت چیست؟ آیا سرقت باید از کیف، ماشین، خانه، مغازه، و یا اقلام مادی صورت بگیرد؟ آیا کپی برداری غیر مجاز موسیقی سرقت نیست؟ چه نامی برای دانلود غیرقانونی آثار و آلبوم های هنرمندان می توان گذاشت؟ به گزارش روز سه شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، چند سالی است که حوزه هنر موسیقی به شدت درگیر مساله ای به نام کپی غیر مجاز و دانلودهای آثار شده است.
اثر خوبی به بازار می آید اما پس از چند روز به طور تعجب آوری با افت فروش مواجه می شود در حالیکه در تاکسی ، مهمانی ها، محافل دانشجویی و دوستانه و در خلوت و جلوت افراد آن را می شنویم و می شنوند و از طرح این پرسش که آیا فلان اثر را شنیده ای، پاسخ مثبت می گیریم.
چگونه شده که آلبوم و اثری شنیده می شود اما فروش آن پایین است؟ کپی و دانلود غیر مجاز تنها گزینه ای است که ذهنمان را به سمت خود برای پاسخ این پرسش می برد.
چه راهکارهایی برای این جلوگیری از این سرقت هنری و احترام به اهل موسیقی و آثارشان پیش رو داریم؟
این گزارش بنا دارد با مطرح کردن این سوال پاسخ های خود را از زبان هنرمندان این رشته به نظر مخاطبان برساند.
*** هوشنگ ظریف، نوازنده تار، وجود کپی‌های غیرمجاز را ناشی از آزادی عمل سودجویان می‌داند.
به اعتقاد این هنرمند، این وضعیت ناشی از آزادی عمل افرادی است که رو به سوءاستفاده از فروش آثار هنری آورده‌اند و در واقع برای انجام فعالیت غیرقانونی‌شان، اختیار و آزادی دارند.
وی می افزاید: سال‌های سال است که مشکل کپی غیرمجاز از آثار موسیقایی در جامعه ما وجود دارد و هر روز شاهد تکثیر غیرمجاز آلبوم‌های موسیقی هستیم که در بازار به فروش می‌رسند و همه نیز از این وضعیت ناراضی هستند.
به گفته این نوازنده، دست‌اندرکاران تولید آلبوم‌های موسیقی، همه بر وجود کپی‌های غیر‌مجاز تولیدات‌شان واقف‌اند و متوجه نمی‌شوند چه زمانی و چگونه این کپی‌ها به بازار می‌آید.
عضو شورای عالی خانه موسیقی همچنین تاکیدکرده، ازسوی دیگر کسی هم مسوولیت سوء‌استفاده از آلبوم‌های موسیقی را قبول نمی‌کند و درواقع تولیدکنندگان یا نمی‌دانند این کار از سوی چه کسی صورت می‌گیرد یا نمی‌توانند جلوی فعالیت‌شان را بگیرند.
به نظر این هنرمند، قانون نمی‌تواند جلوی فعالیت این سودجویان را بگیرد چراکه اگر می‌توانست طی این همه سال، بالاخره باید این مشکل حل می شد.
*** "آذر هاشمی" مدرس موسیقی و نوازنده سنتور نیز درباره گفته است، قانون کپی رایت جهانی به دلیل گستردگی در سطح دنیا، قدرت و تاثیر بیشتری برای رعایت مالکیت معنوی دارد اما با این وجود معتقدم، قانون «حمایت از حقوق مصنفین و مولفین» به دلیل سنخیت فرهنگی برای رفع مشکل کپی های غیر مجاز از آلبوم های موسیقی راهگشا خواهد بود.
متاسفانه هنوز در جامعه ما این مساله جا نیافتاده که تولید یک اثر، هزینه هایی دربر دارد و اگر قرار است از نتیجه آن سودی عاید کسی شود، این سود باید به جیب تولید کنندگان آثار رود.
به اعتقاد وی فرهنگ عمومی کشور به آسیب شناسی نیاز دارد و یکی از مسائلی که در زمینه مالکیت معنوی آثار موسیقایی اهمیت دارد، نظارت بر فروش آثار است.
به باور وی، شاید افرادی که اقدام به کپی غیر مجاز از آثار موسیقایی می کنند به واقع قصد و غرضی نداشته باشند و این عمل را از روی ناآگاهی نسبت به قانون یا ارزش یک اثر هنری انجام دهند ولی اگر نظارت دقیق تری بر فروش باشد شاید بتوان جلوی چنین کاری را گرفت و با نظارت دقیق، فرهنگ استفاده صحیح از آثار در جامعه را به مرور زمان درونی کرد.
این مدرس موسیقی با بیان این که احترام به مالکیت معنوی حتی در کشورهای توسعه یافته نیز سابقه طولانی ندارد تصریح کرده است، در هر حال این فرهنگ سازی نیاز به زمان داشته و برای رسیدن به آن نیز راه های مختلفی وجود دارد؛ برای نمونه در حوزه سینما، ساخت تیزر و یا نصب بنرهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی جذاب تا حدودی این مشکل را حل کرده که می توان از این راه در حوزه موسیقی نیز بهره برد.
هاشمی در ادامه صحبت های خود اجرای قانون حمایت از حقوق مصنفین و مولفین را موثر خوانده و گفته است این قانون با توجه به فرهنگ ایران تدوین شده است و به نظر می رسد اگر آن را جدی گرفته و اجرایی کنیم بسیاری از مشکلات کپی غیرمجاز حل شود.
این هنرمند با بیان اینکه ما میراث، فرهنگ، هنر و آثار خودمان را داریم و برای تولید این آثار از سرمایه ملی مان هزینه می کنیم اظهار داشته است اجرای قانون حمایت از حقوق مصنفین و مولفین که برخاسته از فرهنگ ماست می تواند پایبندی بیشتری را از سوی افراد به همراه داشته باشد.
وی تاکید کرده است که البته باید توجه داشته که قانون کپی رایت جهانی به دلیل گستردگی در سطح دنیا، قدرت و تاثیر بیشتری برای رعایت مالکیت معنوی دارد اما با این وجود، حمایت از حقوق مصنفین و مولفین به دلیل سنخیت فرهنگی، راهگشا خواهد بود.
به نظر هاشمی هر شخص باید فرهنگ استفاده از آثار هنری را به خود بیاموزد و این اصلاح را باید از خودمان شروع کنیم.
وی به مخاطبان توصیه کرد مالکیت معنوی هنرمندان را رعایت کنند تا در آینده دیگر با مشکلی با عنوان کپی غیر مجاز و سوءاستفاده هایی از این قبیل روبه رو نباشیم.
*** اما "علی لهراسبی" خواننده پاپ کشورمان نیز گفته است که قانون کپی‌رایت، تجارت موسیقی را حرفه‌ای می‌کند.
به اعتقاد وی برای رفع معضل کپی های غیر مجاز باید سخت گیری وجود داشته باشد تا به مرور زمان، فرهنگ استفاده از آثار هنری اصلی، میان مردم شکل بگیرد.
وی بر این باور است که قانون کپی رایت و رعایت آن در جامعه، تجارت موسیقی را هم حرفه ای و انگیزه برای تولید آلبوم‌های موسیقی را بیشتر می کند.
لهراسبی اظهار داشته است: تا زمانی که ما در جامعه مان قانون کپی رایت نداریم، هنرمند مدام در استرس است که مبادا کارش لو برود یا کپی غیرمجاز آن بیرون بیاید و متاسفانه با وجود اینکه هر روز دستمزد عوامل تولید، بالا می‌رود هنرمندان با ضرر بیشتری روبه‌رو هستند و در چنین شرایطی، تولید آلبوم کاهش می‌یابد و دیگر انگیزه‌ای برای تهیه‌کنندگان باقی نمی‌ماند.
این خواننده در این باره افزوده است هیچ تهیه‌کننده‌ای امروز رغبت سرمایه‌گذاری روی خوانندگان جدید را ندارد و همه، سرمایه‌شان را روی خوانندگان شناخته شده و مشهور صرف می‌کنند تا با ریسک و استرس مواجه نباشند و البته این در حالی است که اعتماد تهیه‌کننده به سرمایه‌گذاری بر روی خوانندگان مشهور هم در فروش اولیه است چرا که به هر حال کپی‌های غیرمجاز از آلبوم‌ها به سرعت وارد جامعه می‌شود و تمام سایت‌های اینترنتی با افتخار، آثار را با سه کیفیت عرضه می‌کنند، این کار غیرقانونی را با افتخار و به‌راحتی انجام می‌دهند و تهیه‌کنندگان گاهی مجبورند به سایت‌ها هزینه ای را بدهند تا مثلا امکان دانلود آلبومی را تا ۱۰ روز به تاخیر بیاندازند.
لهراسبی در ادامه صحبت‌های خود به نبود انگیزه خرید آلبوم‌های اورجینال اشاره کرده و گفته است: امروزه شاهد هرچه ارزان‌تر شدن لوح فشرده هستیم، لوح های فشرده آثار سینمایی را هم با بسته‌بندی و برچسب‌های ارزان ‌قیمت تولید می‌کنند تا بدین ‌گونه انگیزه خرید کپی غیرمجاز از میان برود و خرید اثر هنری اصلی به فرهنگ عمومی تبدیل شود اما به نظر می‌رسد انجام این کار در حوزه موسیقی چندان جالب نباشد.
وی پیشنهاد داد مراجع قانونی با نظارت دقیق و سخت‌گیری بیشتر و وضع مجازات، جلوی فعالیت سایت‌های اینترنتی در امر تکثیر غیرمجاز آغاز موسیقایی را بگیرند و همانطور که در گذشته بستن کمربند ایمنی از سوی افراد ضروری نمی‌نمود و برای رعایت آن به اجبار متوسل شدند و بالاخره بعد از مدت‌ها رفته رفته این کار به فرهنگ تبدیل شده است برای رفع معضل کپی‌های غیرمجاز هم باید سخت‌گیری وجود داشته باشد تا به مرور زمان، فرهنگ استفاده از اثر هنری اصلی، میان مردم شکل بگیرد.
لهراسبی گفته است:‌ مردمی که هنرمندان خود را دوست دارند باید بدانند که مثلا اگر آهنگ‌های منِ را دانلود می‌کنند به ضرر من تمام می‌شود و ممکن است دیگر نتوانم به فعالیت‌ام ادامه دهم.
به اذعان وی، پیوستن ایران به کپی‌رایت جهانی می‌تواند راه‌کار خوبی برای حل مشکلات مربوط به مالکیت معنوی آثار هنری باشد.
*** "رحیم شهریاری" خواننده موسیقی پاپ آذری نیز در این باره گفته است:‌ موسیقی زیرزمینی عامل اصلی کپی های غیر مجاز است و این نوع موسیقی و عدم پخش آنلاین آثار هنری، زمینه بروز و گسترش کپی غیر مجاز آثار موسیقی را فراهم کرده است.
به گفته وی کپی غیر مجاز آلبوم های موسیقی از بدو روی کار آمدن موسیقی زیر زمینی به وجود آمده و از آن جا که خوانندگان این نوع موسیقی نمی توانستند به طور قانونی آثار خود را به بازار عرضه کنند اقدام به کپی و توزیع غیر مجاز آنها کردند تا اینکه این روش عمومی و همه گیر شده و بسیاری از آثار موسیقی مجاز نیز در حجمی وسیع، کپی شده و در اختیار مردم قرار می گرفتند.
به باور وی، عاملی که کپی غیر مجاز آهنگ های مجاز را افزایش داد این بود که برخی از شرکت های توزیع کننده آلبوم های موسیقی، پخش آنلاین نداشتند و به صورت سنتی، آلبوم ها را در قالب نوارکاست و لوح های فشرده در اختیار فروشگاه ها قرار می دادند و گاها اتفاق می افتاد که به دلیل تاخیر در ارسال آثار، مردم مدت ها منتظر می ماندند از این رو به کپی غیر مجاز آلبوم های جدید روی می آوردند.
شهریاری اطلاع رسانی سینما را برای جلوگیری از کپی غیر مجاز فیلم ها موثر ارزیابی کرده و گفته است: انیمیشن های خوبی که در سینما ساخته شد تاثیر زیادی در آگاهی بخشی مردم داشت و شاهد بودیم که بسیاری از جوانان و نوجوانان نیز نسخه اصلی فیلم ها را تهیه می کنند ولی متاسفانه در حوزه موسیقی نه تنها کاری در این راستا انجام نمی شود که بعضا یکسری ناملایمات هم به این هنر روا می دارند.
وی رسانه ملی را کاملا در اختیار موسسه سروش دانست و خاطر نشان کرد: رسانه ملی به جای این که نقش موثری در این زمینه ایفا کند کاملا در اختیار موسسه فرهنگی هنری سروش قرار دارد و عامل اصلی فروش بالای آثار آن است، بنابراین تا زمانی که برای این رفع این معضل، فرهنگ سازی درستی صورت نگیرد کاری از پیش نمی رود.
این خواننده آذری تصریح کرده اگر رسانه ملی از بعضی مسایل حاشیه ای و سریال های تکراری فارغ شود و در نهادینه کردن حقوق آثار هنری گامی موثر بردارد نیمی از مشکلات را حل خواهد کرد.
به عقیده وی، موسیقی و به طور کل هنر، جزو میراث فرهنگی یک کشور محسوب می شوند و اگر این مساله به درستی برای مردم بیان شود بازتاب خوبی خواهد داشت.
سرپرست گروه "آراز" در ادامه گفته است: تهیه کننده های دولتی هزینه های هنگفت پخش آثار موسیقی در صدا و سیما را از آن خود کرده و درصدی از آن را به خالقان آثار نمی پردازند، برای مثال حدود ۵۰ درصد موسیقی صدا و سیمای استان های آذریابجان شرقی، غربی و اردبیل را آثار بنده تامین می کند ولی تا کنون، این سازمان ها هیچ مبلغی بابت پخش مکرر آن ها پرداخت نکرده اند و حتی بر روی بخشی از تیزرهای تبلیغاتی نیز قطعاتی از آهنگ های من را گذاشته اند در حالیکه برای این کار نه اجازه ای گرفته شده و نه رضایت نامه ای در خواست کرده اند.
شهریاری ورشکستگی و نابودی بسیاری از شرکت های تولید آثار فرهنگی بخش خصوصی را ناشی از کپی های غیر مجاز آثار موسیقایی دانسته و افزوده است: این شرکت ها آلبوم را خریداری می کنند اما هنوز به مرحله توزیع نرسیده، متوجه قاچاق آثار در بازار نمی شوند و این درحالی است که با شکایت و پیگیری قانونی نیز کاری از پیش نمی برند و نابود می شوند.
به باور وی، حمایت از حقوق آثار هنری به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه نهادهای اجرایی و قضایی، مسوول پیگیری این امر هستند و در کنار آنها صدا و سیما نیز نقش موثری می تواند ایفا کند.
این خواننده آذری پیوستن ایران به کپی رایت جهانی و اجرای قانون کپی رایت در کشور را کارساز ندانسته و گفته است: تا زمانی که قانون قابل اجرا و محکمی در مجلس شورای اسلامی برای این مساله تصویب نشود، اجرایی شدن قانون کپی رایت کمکی به رفع این پدیده مضر فرهنگی نمی کند.
این گزارش که از زبان هنرمندان این رشته مشکل کپی ها و دانلود های غیر مجاز را بیان می کند همچنان ادامه دارد ...
از: علی بهرامی

هشتم تیرماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131