درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

موسیقی مفاخر ایرانی نیازمند برنامه مدون است

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موسیقی مفاخر ایرانی نیازمند برنامه مدون است

واحد مرکزی خبر، مهر: استاد محمد تقی رنجبر معاف گفت: ایران زیبا ترین موسیقی دنیا را دارد و برای ارائه هر چه بیشتر و بهتر این موسیقی فاخر و زیبا به علاقه مندان باید برنامه تدوین شده داشت. این استاد موسیقی سنتی کشور اظهارداشت: علاوه بر این متولیان فرهنگ و هنر جامعه باید برنامه های شفاف و مشخصی در این زمینه ارائه کنند تا هنرمندان متخصص، دلسوز و متعهد بتوانند برای پیشبرد و تعالی موسیقی برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. وی عنوان کرد: به نظر همه دلسوزان و متخصصان، رشته موسیقی از دوران کودکی (دبستان) تا مراحل بالاتر تحصیلی باید جزء برنامه درسی دانش آموز مثل نقاشی، خط ، ورزش و ... باشد. رنجبر معاف همچنین گفت: برنامه های متنوع آموزشی و اجرایی در رسانه های مختلف هم می تواند کمک کار و تاثیرگذار باشند نه اینکه تنها جشنواره سرود دانش آموزی و...برگزار و از بیان واژه موسیقی در کنار کلمه جشنواره امتناع ورزیده شود. نوازنده تار و سه تارگیلانی درخصوص موسیقی فولکلور گیلان نیز گفت: همه مناطق ایران برخوردار از موسیقی محلی فولکلور و تا حدودی مقامی است. وی خاطر نشان کرد: موسیقی گیلان با وجود تهاجم و دستبرد به وسیله موسیقی شهری و گاه وارداتی که خاستگاه و فرهنگ مشخصی ندارد با این همه زیبایی خود را دارد و مقدارکمی از آن به وسیله هنرمندان ارائه شده است ولی در ارائه همین مقدار به گونه ای که می رود تا اصالت خود را از دست دهد. رنجبر معاف ادامه داد: آواهای گیلکی و تالشی اگر با آگاهی و اجرای بهتر با سازهای محلی و یا ارکسترهای بزرگتر و نوازندگان چیره دست که حس و آگاهی لازم را داشته باشند مسلما گیرایی و جذابیت وجودی آن برای مردم روشن تر خواهد شد. این نوازنده گیلانی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تکلیف مردم در قبال شناخت واقعی موسیقی چیست و این تبادل و شناخت بین هنرمند و مخاطب چگونه اتفاق می افتد، افزود: نمی گویم که همیشه همه چیز باید مهیا باشد و هنرمند در پرقو بخوابد و مشکلی نداشته باشد خیر بلکه برنامه های کوتاه مدت ودراز مدت تخصصی باید به گونه ای باشد که انگیزهها و ذوقها روز به بروز بیشتر و بالنده تر شود تا هنرمند بتواند با همراهی و همدلی سایر متولیان فرهنگ و هنر که امکانات بیشتری را در اختیار دارند غذای فرهنگی مناسبتری به مردم بدهد. وی در ادامه با اعلام اینکه مردم ما دارای شعور بالایی بوده و از نظر احساس و عاطفه زبانزده جهان هستند، یادآورشد: عده ای شناخت درستی از موسیقی فاخر و غیر آن ندارند مقصر نیستند چرا که تنها با ارائه چند نوار و کنسرت نمی توان انتظار بیشتری داشت در عین حال با تحمل مصائبی که در راه ساختن جامعه پویا و پیشرو وجود دارد بردباری، تعقل و دوست داشتن باید جزء برنامه کاری ما باشد و در این میان تکلیف مردم مشخص است و این متولیان فرهنگ و هنرمندان اند که وام دار مردم اند.

بیست و ششم فروردین هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131