درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

یادی از اساتید موسیقی دانان در نوروز

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یادی از اساتید موسیقی دانان در نوروز

یادی از اساتید موسیقی دانان در نوروز

یادی از اساتید موسیقی دانان در نوروز
یادی از اساتید موسیقی دانان در نوروز

 

همزمان با فرا رسیدن سال نو جا دارد یادی کنیم از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایران به ویژه آنهایی که در بستر بیماری هستند ولی کمتر نامشان شنیده می‌شود.

 

خبرگزاری مهر - گروه هنر: موسیقی سرزمین ایران طلایه دارانی دارد که نباید نقش بی بدیل آنها را در حفظ و نگهداری اصالت های ناب موسیقایی وام گرفته از قدما نادیده گرفت. آنها بدون شک سرمایه‌هایی برای فرهنگ و هنر سرزمینی بوده و هستند که موسیقی آن در سیبل تهاجم بی رحمانه فرهنگ بیگانه قرار گرفته که البته چنین دیدگاهی نافی حضور و توجه به گونه های مختلف موسیقی جهانی نیست، اما باید به این موضوع توجه کرد که موسیقی اصیل ایرانی امروز در معرض آسیب های جدی در حوزه آوازی و سازی قرار گرفته و نمی توان به همین راحتی از چنین آسیبی عبور کرد.

 

این موسیقی ارزش دارد و ارزشش را هم کسانی رقم زدند که در بدترین شرایط از معرکه آسیب‌ها و سختی ها و مشکلات، سلامت بیرون آمدند و شرایطی را رقم زدند که باید آنها را قهرمان موسیقی نامید، اما برخی از این قهرمانانان از حمایت و توجه کمتری برخوردارند؛ هنرمندانی که هر یک به سهم خود نقش تاثیرگذاری در جلب توجه مخاطبان به موسیقی داشتند.

 

هنرمندانی چون حسین دهلوی، هوشنگ ظریف، فرهنگ شریف، عبدالوهاب شهیدی، فضل الله توکل، حسین خواجه امیری، پروین بهمنی و ... که این روزها خبرهایی از بیماری آنها به گوش می‌رسد هر یک به سهم خود سکان دار بخش عمده ای از جریان آموزش و پاسداری از موسیقی اصیل ایرانی هستند و آیا وقت آن نرسیده هم علاقمندان به موسیقی هم مسئولان به همه پیشکسوتان موسیقی ایرانی توجه بیشتری داشته باشند.

هوشنگ ظریف
یادی از اساتید موسیقی دانان در نوروز

 

هوشنگ ظریف مرد دوست داشتنی و محبوب، مرد سپید موی موسیقی، هنرمندی است که یادگار تلمذ کرده محضر بزرگانی چون روح الله خالقی، جواد معروفی، علی اکبر شهنازی و حسین تهرانی است و تا کنون هنرمندان تاثیرگذاری را به موسیقی کشور تحویل داده که از برجسته ترین آنها می توان به حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم اشاره کرد.

فرهنگ شریف
فرهنگ شریف

 

فرهنگ شریف هم که اصولا نیازی به معرفی ندارد. او هم یگانه‌نوازی است که دستان مهربانش نقاشی های سحرآمیزی را برای موسیقی ایرانی ترسیم کرده و به قول بسیاری از هم مسلکانش به قدری در نوازندگی تار منحصر به فرد است که  همتایی برای او نیست. او نوازنده ای صاحب سبک در حوزه تار نوازی است  که ابداعات و نو آوری هایش در مضراب زنی و انگشت گذاری از وی نوازنده ای بی بدیل خلق کرده که هر شنونده ای زیباترین نغمات را از صدای ساز او می شنود. این هنرمند ۸۵ ساله خوش پوش موسیقی نیز مدت هاست که درگیر بیماری است و اتفاقا به همین دلیل است که روزهای طولانی اهالی موسیقی از وجودش بهره مند نشده اند

عبدالوهاب شهیدی
عبدالوهاب شهیدی

 

عبدالوهاب شهیدی نیز از خوانندگان و نوازندگان موسیقی سنتی است که از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خود را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. این هنرمند که از اوایل دهه چهل با برنامه گل‌ها شروع به فعالیت و همکاری در رادیو کرد و در برنامه‌هایی با استادانی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی همکاری کرد.

 

او که طی سال های اخیر از کم توجهی به خوانندگان و پیشکسوتان موسیقی انتقادهایی را با تعدادی از رسانه ها مطرح کرده این روزها در بستر بیماری است و در یک گوشه نشینی محض چشم انتظار یاری بیشتری هنرمندان و مسئولانی است که در این ماه ها کمتر به او توجه داشته اند. استاد عبدالوهاب شهیدی این روزها چشم انتظار مهربانی شاگردانی است که روزگاری در محضرش تلمذ کردند.

حسین دهلوی
حسین دهلوی

 

حسین دهلوی مرد دوست داشتنی موسیقی ایران، بازمانده ای دیگر از دوران طلایی موسیقی که خیلی ها آرزوی بودنش را دارند. این هنرمند فارغ التحصیل هنرستان عالی موسیقی همانی است که موسیقی را از پنج سالگی آموخته و بعدها پس از تلمذ در محضر استادانی چون ابوالحسن خان صبا، روبیک گریگوریان، حسین ناصحی سرمنشا خدمات بسیار ارزشمندی در عرصه موسیقی شد. ریاست هنرستان موسیقی ملی، رهبر ارکستر صبا، رهبری ارکستر مضرابی، چهره ماندگار موسیقی در سال ۸۲ و صدها عناوین و القاب دیگر فقط بخشی از خدمات استاد نازنین موسیقی است. اما حیف و صد حیف که آب رفته به جوی باز نمی گردد، بگذریم...

 

 حسین دهلوی به یقین مرد فراموش نشدنی تاریخ موسیقی ایران خواهد شد. او در این روزها خیلی ها را فراموش کرده، شاید دلش خواسته که فراموش کند. شاید دلش رنجیده از کسانی که دیگر به دیدارش نمی آیند. او این روزها فقط همسرش را می شناسد، فقط سوسن اصلانی را که ایثارگرانه در کنارش حضور دارد و با تمام رنج و مشقت هایی که می توانیم برای یک فرد سالخورده متصور شویم، نمی گذارد که مردم دهلوی را فراموش کنند. او خوب می داند که حافظه تاریخی چیست. او خوب می داند که ما نمی دانیم.

 

فضل الله توکل
فضل الله توکل

 

فضل الله توکل. راستی یادمان بیاید که استاد نازنین دیگری هم این روزها جنگجویانه مشغول مبارزه است. یادمان بیاید که نوای سنتور فضل الله توکل چگونه مخاطب به دریایی از آرامش و تفکر می برد. او همانی است که مردم از موسیقی اصیل ایرانی می خواستند. او هنرمندی است که با سبک دلنشین و به روز نوازندگی خود به قدری با قدرت حرکت کرد که اگر اغراقی در کار نباشد، خیلی ها با نوای سنتور او به موسیقی سازی ایران علاقه مند شدند. او در آثارش همواره حال و هوای این روزگار را بیان می کند، اما صد افسوس که این روزگار، حال او را بیان نمی کند.

 

توکل برای نسل ما و نسل قبل ما عاشقانه های زیادی خلق کرده، او همانی است که باید بیشتر از اینها دوستش بداریم، او نباید در تخت بیمارستان که در این ماه ها بارها و بارها آن را تجربه کرده شکایت از این کند که چرا خیلی‌ها جایشان خالی است. او این روزها فقط و فقط در انتظار لبخندهایی به رنگ بهار زیبای ماست که باید گرامی اش بداریم.

 

قطع یقین پیشکسوتانی چون حسین خواجه امیری و پروین بهمنی هم که هر یک به تناسب کارهایی که در موسیقی انجام دادند فارغ از دلسوزی های تبلیغاتی و رایج فضای مجازی که این روزها به شکل عجیبی گسترش یافته اند نیازمند یک حمایت معنوی هستند. مگر نه اینکه بهنام صفوی به لطف دعای خیر و پشتیبانی معنوی مردم قدرتمندانه در حال مبارزه با بیماری است؟ مگر نه اینکه در همین نسبت های فامیلی خودمان تا می شنویم کسی بیمار می شود، به دیدارش می رویم و از او دلجویی می کنیم. پس باور و اعتقاد داشته باشیم که این بزرگان هم همچون نزدیکان ما هستند. اگر نامشان برای عوام شهرتی در بر ندارد اما روحشان و کارشان وسعتی دارد به پهنای فرهنگ و هنر این سرزمین.

 

در این میان جا دارد یادی هم از پیشکسوتان موسیقی بومی در اقصی نقاط کشورمان داشته‌ باشیم که تعدادی از آنها در شرایط سخت مالی زندگی می کنند و سرمایه‌های معنوی که نزد آنها است در حوزه موسیقی بومی کشورمان با رفتن آنها از یادها می‌رود.

 

پس بیاییم و نگذاریم که دل هنرمندان این سرزمین نوای تنهایی را زمزمه کند.

 

و نگذاریم اینگونه شود که:

 

این همه گنجشک بر یک درخت

 

 این همه آواز با یک نُت

 

این همه چتر در یک باران

 

این همه تنهایی در یک شهر...(محمدعلی بهمنی)

 

علیرضا سعیدی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131