درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

جشنی معلق برای یک موسیقی خاص

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

جشنی معلق برای یک موسیقی خاص

جشنی معلق برای یک موسیقی خاص

جشنی معلق برای یک موسیقی خاص
جشنی معلق برای یک موسیقی خاص

 

حدود هفت‌ ماه از انتشار فراخوان سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران می‌گذرد و پس از یک‌ بار به تعویق افتادن و تعیین تاریخ جدید برای این رویداد، همچنان خبری از ساز و آواز هنرمندان موسیقی کشور نیست.

 

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، موسیقی نواحی و مقامی یکی از ژانرهای مهجور مانده‌ی موسیقی در ایران است که حتی نتوانسته طی این سال‌ها جشنواره‌ای منظم و سالانه از سوی بخش دولتی داشته باشد. انتشار فراخوان نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران به دبیری ایرج نعیمایی در سال 94 آن هم پس از دو سال وقفه، خبر خوشی برای فعالان این نوع موسیقی بود؛ اما در آن مقطع زمانی دوام چندانی نیاورد.

 

در فراخوان نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران که 20 مهرماه سال 94 منتشر شد، آمده بود: «نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از 4 تا 7 دی‌ماه 1394 به‌مناسبت خجسته میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت در کرمان برگزار خواهد شد. نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در دو محور موسیقایی و پیرا موسیقایی (هنرهای موسیقی‌محور) برگزار خواهد شد. محور موسیقایی شامل دو بخش رقابتی و غیررقابتی خواهد بود

 

قرار بود، این جشنواره به اجرای شادمانه‌های اقوام اختصاص داشته باشد که یکی از دلایل انتخاب موضوع شادمانه‌ها تاریخ جشنواره محسوب می‌شد که مقارن با هفته‌ی وحدت بود.

 

18 آبان‌ماه 94 یک نشست خبری برای تشریح جزییات این جشنواره با حضور فرزاد طالبی (سرپرست وقت دفتر موسیقی)، ایرج نعیمایی (دبیر جشنواره) و محمدرضا علیزاده (رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) برگزار شد.

 

طالبی در آن نشست خبری گفته بود: «براساس تفاهم‌نامه‌ای که توسط وزارت ارشاد با استان کرمان بسته شده‌، سیر جشنواره به‌طور کامل مشخص و قرار است به‌صورت مشترک توسط استانداری کرمان و وزارت ارشاد برگزار شود. اهمیت جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران کمتر از جشنواره‌ی موسیقی فجر نیست. جشنواره‌ی موسیقی نواحی ابعادی ملی دارد و یک جشنواره‌ی کارکردی است، زیرا انواع موسیقی‌های کشور ما از آبشخور موسیقی نواحی تغذیه می‌کنند. بنابراین اهمیت این موسیقی بر کسی پوشیده نیست

 

ایرج نعیمایی نیز اظهار کرده بود: «این جشنواره همزمان با هفته‌ی وحدت برگزار می‌شود و بی‌شک این تقارن با موضوع جشنواره بی‌ربط نخواهد بود. ما موضوع شادیانه‌ها را محور بخش رقابتی قرار داده‌ایم

 

محمدرضا علیزاده هم اظهار امیدواری کرده بود که کرمان می‌تواند میزبان خوبی برای این رویداد باشد.

 

با وجود این‌که جزییات این رویداد با اطمینان کامل از سوی این مسؤولان تشریح شده بود، اما نتیجه‌ی کار، خبر از برنامه‌ریزی‌های دقیق نمی‌داد.

 

روزها گذشت و هیچ خبری از پیش رفتن جزییات بیشتر این رویداد نبود و گزارشی هم از سوی روابط‌ عمومی جشنواره درباره‌ی روال کار ارائه نمی‌شد تا این‌که خبرنگاران، خودشان پیگیر دلایل مسکوت ماندن این جشنواره شدند و 22 آذرماه 94 پس از پیگیری خبرنگاران معلوم شد این جشنواره به تعویق افتاده و برگزاری‌اش به سال 95 موکول شده است.

 

نعیمایی دلایل این اتفاق را در آن برهه‌ی زمانی این‌گونه تشریح کرد: «تمام فعالیت‌هایی که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته بودیم، به‌طور کامل برنامه‌ریزی شده بود و ما آماده‌ی برگزاری این رویداد طبق تاریخ اعلام‌شده در استان کرمان بودیم؛ اما به‌دلیل درخواستی که از سوی استانداری و ستاد برگزاری جشنواره در کرمان با توجه به شرایط فعلی استان داشتیم، بنا بر این شد تا با توجه به مناسب بودن شرایط آب‌وهوایی کرمان در فصل بهار، حضور بیشتر توریست‌های داخلی و خارجی و استفاده‌ی بهینه از اماکن ارزشمند تاریخی استان برای اجرای برنامه‌ها، نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران به‌مناسبت ایام مبعث و شعبانیه از 17 اردیبهشت سال 95 مصادف با مبعث حضرت رسول (ص) تا 21 اردیبهشت‌ماه در استان کرمان برگزار شود

 

با سخنان ایرج نعیمایی این سوال در ذهن پیش می‌آمد که آیا مسؤولان جشنواره در هنگام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری طولانی مدت‌شان برای این رویداد، اصلا به فکر شرایط آب‌وهوای کرمان نبودند و چندماه بعد از اعلام جزییات به این فکر افتادند؟!

 

حالا سال 95 آغاز شده و کمتر از یک‌ماه به تاریخ مقرر باقی مانده است، اما باز هم هیچ خبری از مسؤولان این جشنواره نیست. همچنین خبری درباره‌ی گروه‌های شرکت‌کننده، سالن‌های میزبان در کرمان و ... اعلام نشده است.

 

ایرج نعیمایی که ترجیح می‌دهد دبیری کم‌حرف باشد، در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مطمئن باشید جشنواره در تاریخ مقرر برگزار می‌شود. اگر سوالی داشتید و اطلاعاتی خواستید از مدیر روابط‌ عمومی جشنواره بپرسید.

 

این در حالی است که مدیر روابط‌ عمومی این جشنواره هنوز به‌شکل رسمی معرفی نشده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131