درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

آن‌ها از این خانه نمی‌روند

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آن‌ها از این خانه نمی‌روند

آن‌ها از این خانه نمی‌روند

آن‌ها از این خانه نمی‌روند
آن‌ها از این خانه نمی‌روند

انتخابات 10 کانون "خانه موسیقی" برگزار شد تا چشم همه‌ی اعضای این خانه به انتخابات هیئت‌مدیره و در نهایت تعیین مدیرعامل جدید باشد اما نتیجه‌ی انتخابات کانون‌ها نشان می‌دهد که این خانه قرار نیست با تغییر و تحول چندانی مواجه شود.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، انتخابات کانون‌های تخصصی خانه‌ی موسیقی 23 فروردین‌ماه با کانون صدابرداران آغاز شد و پس از آن سایر کانون‌ها مانند مدرسان،‌ سازندگان ساز، خوانندگان سنتی،‌ نوازندگان و... انتخاباتشان را برگزار کردند که بسیاری از آن‌ها به دور هم موکول شدند.

این دوره از انتخابات خانه موسیقی حساسیت بیشتری برای اعضای این خانه و اهالی موسیقی داشت؛ چرا که حدود 700 منتقد از اهالی موسیقی نسبت به هیئت‌مدیره‌ی خانه موسیقی و عملکرد آن‌ها نامه‌های سرگشاده‌ی پی در پی منتشر می‌کردند و خواستار برگزاری انتخاباتی دموکراتیک بودند. منتقدان حتی یک‌بار در قالب نامه‌ای اعتراض‌آمیز خواستار به تعویق افتادن انتخابات خانه موسیقی شدند که این این تغییر زمانی هم به خواست آن‌ها اتفاق افتاد اما پرسش اینجاست که این 700 نفر منتقد در زمان انتخابات کجا بودند؟

انتخابات خانه، طبق قوانین و تاریخ‌های اعلام شده برگزار شد و در بسیاری از روزهای انتخابات خبرنگاران هم حضور داشتند اما نکته اینجا بود، هیچ‌کدام از منتقدانی که بیانیه‌های مختلف برای خانه صادر می‌کردند نه تنها در رای‌گیری شرکت نکردند بلکه نظاره‌گر روند انتخابات هم نبودند که در جریان امور قرار گیرند. انتخابات، مثل دوره‌های گذ شته با حضور همان افراد مشخص که در جلسات ماهیانه‌ی خانه موسیقی حضور دارند، برگزار و جایگاه اعضای هیئت‌مدیره‌ی فعلی این بار در کانون‌ها تثبیت شد.

حمیدرضا نوربخش که هم‌اکنون ریاست خانه موسیقی را بر عهده دارد، در این دوره به عنوان عضو هیئت‌مدیره‌ی کانون خوانندگان سنتی رای آورد و در این خانه ماندنی شد.

نصرالله ناصح‌پور (عضو هیئت‌مدیره فعلی) در همین کانون رای آورد. محمد سریر که رییس فعلی هیات‌مدیره است‌، در انتخابات کانون مدرسان رای آورد و او هم در خانه موسیقی می‌ماند. داود گنجه‌ای (عضو هیئت‌مدیره‌ی فعلی) هم در کانون مدرسان ماندنی شد. از طرفی داریوش پیرنیاکان (سخنگوی فعلی خانه موسیقی) طی فرآیند انتخابات، عضو هیئت‌مدیره‌ی کانون نوازندگان سنتی شد. این در حالی است زیدالله طلوعی (عضو هیئت‌مدیره‌ی فعلی) نیز در همین کانون به فعالیت‌هایش ادامه خواهد داد.

نکته‌ی دیگر اینجاست که نتیجه‌ی انتخابات کانون‌ها با انتخابات هیئت‌مدیره مرتبط است، به گونه‌ای که افرادی که در انتخابات کانون‌ها رای بالایی آوردند، در انتخابات هیئت‌مدیره کاندید خواهند شد بنابراین این پیش‌بینی بعید نیست که افراد فعلی هیئت‌مدیره‌، باز هم در خانه موسیقی باقی بمانند.

خانه موسیقی طی ماه‌های اخیر، روزهای پرفراز و نشیبی داشته است و حتی اتهامات مختلفی به اعضای هیئت‌مدیره‌ی خانه موسیقی زده‌اند و برخی معتقد بودند که هیات‌مدیره‌ی خانه فعالیت غیر قانونی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131