درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

کنسرت اساتید در کانادا

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کنسرت اساتید در کانادا

واحد مرکزی خبر، سینا: اجرای کنسرت اساتید با حضور محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان در ونکوور کانادا همراه با قطعاتی جدید و با اشعار نو ساخته حسین علیزاده با استقبال فراوانی روبه رو شد. قسمت اول این برنامه با قطعات نو اجرا شد که کلیه قطعات با شعرهایی نو تنظیم شده بودند و قسمت دوم با شکلی سنتی تر و با اشعاری از سعدی و مولانا اجرا شد اگر چه در این بخش نیز ساخت ملودی ها دارای ساختی جدید تر بود که قسمت اعظم این قطعات از ساخته های علیزاده بودند. در ابتدای برنامه، شجریان به همراه کیهان کلهر به روی صحنه آمدند که قطعه ای از اخوان ثالث را در بیات اصفهان و با همراهی کمانچه اجرا کردند که اجرای این قطعه یاد اجرای زمستان استاد از شعری با همین نام را در یادها زنده کرد. بعد از این قطعه دیگر اعضای گروه چون استاد علیزاده و همایون شجریان به روی صحنه آمدند و دو قطعه دیگر را اجرا کردند که قطعه اول در آواز افشاری بود و با یکی از پیش درآمدهای استاد علیزاده شروع شده بود و به دنبال آن تصنیفی با شعری از سهراب سپهری به شکل همخوانی اجرا شد و کیهان کلهر، حسین علیزاده و گاهی همایون شجریان با بم خوانی استاد را در اجرای این قطعه یاری داده و استاد شجریان خود خط ملودی را دنبال می کردند. گفتنی است در اواسط این برنامه اشاره ای به چهارگاه شد که قسمت اول برنامه پس از چهل و پنج دقیقه به پایان رسید. لازم به ذکر است قسمت دوم برنامه در بیات ترک (زند) و دشتی اجرا شد که این قسمت برنامه طولانی تر بود و حدود یک ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید. گفتنی است در این قسمت از برنامه اعضای گروه یک پایه را دنبال می کردند و استاد خود جمله ای را خارج از ریتم تحریر می کردند و این فرم تا چند بیت تکرار شد که به یک تصنیف پیوست. قسمت دشتی برنامه بیشتر حالت کلاسیک، ساز و آواز، داشت و در این بخش تصنیفی از علی اصغر کردستانی و با شعر سلسله موی دوست اجرا شد که با تنظیم جدید اجرا و سپس به بیات ترک برگشت. تصنیف دار فانی ساخته علیزاده نیز از دیگر قطعات اجرا شده در این برنامه بود و در پایان برنامه نیز تصنیف دوش دوش مه لقا در افشاری به اجرا در آمد. استاد شجریان در ابتدای برنامه خطاب به حضار بیان داشت: در پاسخ به درخواست بعضی از عزیزان قسمت کوتاهی به عنوان نمونه از قطعه اولی که در کنسرت اجرا شد را بار دیگر اجرا خواهم کرد. گفتنی است استاد در چند شهر دیگر کانادا نیز به اجرای برنامه خواهد پرداخت و بعد از آن برای اجرای برنامه به امریکا خواهد رفت.

ششم اسفند هشتاد و سه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131