درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

گزارش اجرای ارکستر سمفونیک در تخت جمشید

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گزارش اجرای ارکستر سمفونیک در تخت جمشید

واحد مرکزی خبر، میراث خبر: ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناوریان شامگاه چهارشنبه اول اردیبهشت ماه، سوییت سمفونی پرسپولیس را در تخت جمشید اجرا کرد. برنامه ارکستر سمفونیک تهران که در قالب کنگره بزرگ فارس شناسی و به مناسبت یاد روز سعدی برگزار شد با استقبال گسترده و بی سابقه مردم فارس مواجه شد. برنامه ویژه ارکستر در این شب، سوییت سمفونی پرسپولیس اثر لوریس چکناوریان بود که شامل پنج قسمت اورتور، ورود پادشاهان به پیشگاه کورش کبیر، مجلس بزم اسکندر، آتش سوزی و جاودانگی بود. همچنین ارکستر قطعاتی از خاچاطوریان، برامس، کورساکف و حشمت سنجری را اجرا کرد. حضور بیش از سه هزار نفر شرکت کننده (که همگی به دعوت متولیان برنامه آمده بودند) موجب شد تا بسیاری از آنها به صورت ایستاده نظاره گر برنامه باشند. چکناوریان ضمن ابراز خرسندی از اجرای خوب گروه در این باره گفت: بسیار خوشحالم که برای اولین بار در مهمترین بنای تاریخی دنیا موسیقی و قطعه پرسپولیس را که نماد فرهنگ و تاریخ ملت بزرگ ایران است، اجرا کردیم. وی به مدت کم تمرین گروه اشاره کرد و افزود: کنسرت ارکستر بزرگی چون ارکستر سمفونیک در فضای باز مشکلات خاصی دارد، ضمن آنکه نبود امکانات پیشرفته صدابرداری و وزش باد نیز اجرای برنامه را مشکل تر کرد اما با همه اینها من از این اجرا به عنوان نخستین تجربه ارکستر در تخت جمشید راضی هستم. وی در پایان ضمن تشکر از حضور رییس مجلس در این برنامه از او خواست تا با توجه بیشتر به ارکستر سمفونیک شرایط مطلوب تری را برای ادامه چنین برنامه هایی ایجاد کند. لطیفی سرشت مدیر امور استانها و جشنواره های مرکز موسیقی که مسوؤلیت این سفر را برعهده داشت در خصوص برنامه های آینده ارکستر گفت: با موافقت و مساعدت رییس مرکز موسیقی ارکستر سمفونیک در آینده قصد دارد در محل های تاریخی و فضاهای فرهنگی سراسر کشور به اجرای برنامه بپردازد. وی یاد آور شد در این خصوص همکاری دیگر نهادها از جمله میراث فرهنگی ضروری است.

سوم اردیبهشت هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131