درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

موسیقی ایران و اساتیدش ٢۵/۴

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موسیقی ایران و اساتیدش

موسیقی ایرانی، در بسیاری موارد مورد هجوم و بی مهری قرار می گیرد. اینکه این موسیقی برای نسل جوان کاربردی ندارد، برای سنین پنجاه به بعد است، سازهای موسیقی ایرانی و خود موسیقی ایرانی تداعی کننده غم و ... هستند و غیره. حال باید ببینیم که آیا این صحبت هایی که می شود، چقدر می تواند درست باشد؟ همه ما می دانیم که موسیقی یکی از اساسی ترین ارکان زندگی بشر است که اگر دقت کنیم می بینیم که بی آنکه متوجه باشیم، در ماشین، در محل کار، در منزل و ... باید گفت احتیاج به موسیقی داریم. شاید تا به حال به این فکر نکرده باشیم. ولی اگر به یک جوان امروزی بگوییم تا یک ماه حق استفاده از تلویزیون را ندارد، کمی ناراحت شد و در بسیاری موارد هم خوشحال! ولی اگر بگوییم یک هفته حق گوش کردن به موسیقی را ندارد، با اعتراض شدیدی روبرو خواهیم شد. حال این جوان اصلا از موسیقی سر در می آورد یا نه بماند. جوان یعنی تحرک و پویایی. آیا موسیقی ایرانی می تواند این خصیصه ها را داشته باشد؟ آیا موسیقی ای که خود دچار رکود و بی برنامگی شده می تواند برای جوانان مناسب باشد؟ موسیقی دانان ایرانی همه خود را علامه دهر می دانند و دیگر شنوندگان ایرانی را قابل نمی دانند و برای اجرای کنسرت به خارج از کشور می روند. آیا با این وضعیت می شود به آینده این نوع موسیقی امیدوار بود؟ قطعا باید امید داشت ولی آیا دل کسی به حال آن می سوزد؟ آیا این اساتید! محترم به جز پول به چیز دیگری هم فکر می کنند؟ آخر تا کی باید جوان ایرانی دلش به این خوش باشد که کاست بی کیفیت فلان کنسرت فلان استاد را در مثلا پاریس، رم، نیویورک و... به دست آورده؟ ... و صحبتی با اساتید. آقایان اساتید!... ما جوانان ایرانی شما را مقصر اصلی این وضعیت می دانیم و اگر این وضع به همین منوال ادامه داشته باشد، امیدواریم هر چه زودتر نسل آینده موسیقی ایرانی عنان کار را از چنگ شما استاد نمایان بی مایه و بی ریشه و موعظه گر درآورد. امیدواریم موسیقی ایران در آینده هیچ ارثی از اخلاق، رفتار، منش و راهی که رفتید نبرد. امیدواریم هر چه زودتر سایه سنگین کسانی که در لوای نام استادی، تا می توانند به تجارت و گردش و تفریح می پردازند از سر موسیقی ایران کم شود و موسیقی ایران دارای افرادی دلسوز، شایسته و لایق شود. همگی برای رسیدن آن روز دعا می کنیم و بی صبرانه منتظریم.

شهرام نوری

بیست و پنجم تیرماه هشتاد و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131