درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

فرهنگفر از زبان اهالی موسیقی ( دو) ٢٣⁄۵

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فرهنگفر از زبان اهالی موسیقی ( دو)

فرهنگفر از زبان ارشد تهماسبی: این که او چگونه زیست و چه کرد را اهل موسیقی و دوستدارانش خوب می دانند. من نه با او دوست بودم و نه آنکه دائما از حال و اوضاعش با خبر. اما با شیفتگی دوستش داشتم. ما در چاووش همکار بودیم و چند سال در کنار هم. زمانی ما در گروه عارف تمرین می کردیم، تا نوازنگان همراه و هم صدا شوند، نیاز به حضور فرهنگفر نبود و یا به عبارتی سر پرست گروه (پرویز مشکاتیان) نمی خواست وقت و انرژی او را بیهوده مصرف کند. گروه صدا داد و روزی فرهنگفر آمد تا همراه شود. دست به تنبک که برد لبهای همه شکفته به تبسمی پر رمز و راز شد. گویی تمام ریتم های هماهنگ و خوش صدای دنیا همراه گروه شده بو د. در ابتدای چهار مضرابی دو سه میزان تکنوازی داشت و هر بار آن را به گونه ای می نواخت. در هیچ قالبی حتی قالب خودش نمی گنجید. اما هر بار قالبی می آفرید که در ذهن کند و جوان امثال من نمی گنجید. هیچ گاه نتوانسته ام از موسیقی آوازی آنچنان که باید لذت ببرم. اما وقتی که فرهنگفر می خواند از خود بی خود می شدم. این را شاهد دارم. روزی به اتفاق داریوش زرگری (شاگردش) به عیادتش رفتیم، که در بیمارستان اعصاب بستری شده بود. به نظرم فرهنگفر دیوانه ای بود عاقل تر از همه. راست و استوار بر تختش نشسته بود و خیره. تا در آمدیم اندکی شادمان شد و گفت: می خواهم برایتان راست پنجگاه بخوانم. عجب در بیمارستان؟ گفتم که در هیچ قالبی نمی گنجید. بلند و رسا و با صدای زنگ دار و دردمندش خواندن گرفت. هنوز هم هر وقت به آن روز فکر می کنم بر این باورم که هیچ کس نمی تواند لحظه ای را که او خلق کرد و راست پنجگاه استواری را که خواند خلق کند و بخواند. در تمام طول خواندنش آرام گریستم و او در حال و بند آن نبود که مرا دریابد گویا خودش را هم. فرهنگفر در اوج شکفتگی اش برید. تاب خیلی از چیزها را نداشت. کمتر چون اویند. مردم به طور معمول با ایجاد پلی بین واقعیت و حقیقت کار خود را می گذرانند و عمر به آخر می رسانند. فرهنگفر چنین نبود. از ده سال پیش (از مرگش) تاب نیاورد و در انزوای خویش زیست. استاد حسین علیزاده وقتی از سفر طولانیش باز گشت و تدارک کار دید، اول او را خبر کرد. چند جلسه ای آمد و تلنگری به ضرب زد و لطیفه ای گفت و اعلام کرد که نخواهد آمد. دیگر در هِچ چیز و هیچ جا نمی گنجید. افسوس. فرهنگفر خیلی زود در کارش و عشقش به کمال رسید. شاید دیگر چیزی نمانده بود که برایش بتپد و دوام آورد. عارف( قزوینی) گفته: طبیعت هنر داد بر من چهار، که آن چار در صفحه روزگار، ندادست و ندهد از این پس دگر، به تنهایی آن چار بر یک نفر. بی شک عارف به خطا رفته است. نیم قرن بعد فرهنگ فر نام آوری شد که چهار هنر به کمال داشت. خط خوش، شعر خوش، صدای خوش و ضرب خوش.

برگرفته از: همساز (جزوه تخصصی نوازندگان تار و سه تار) ویژه ناصر فرهنگفر

تلخیص: سید علیرضا میر علینقی

داریوش زرگری نوازنده تمبک، به دلیل حادثه ای که برایش اتفاق افتاده، هم اکنون در کشور نروژ تحت مداواست. سلامت او را از خداوند خواهانیم.

ایاز رزمجویی

بیست و سوم مرداد ماه هشتاد و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131