درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

حافظ هزار هنر

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حافظ هزار هنر

حافظ نه گمشده ای است که کسی او را کشف کند و نه اندیشه مبهمی دارد که کسی در پی رفع آن ابهامات برآید. برای شخص حافظ و برای شعر حافظ آنقدر کتاب نوشته اند که شاید تعداد آنها از غزلهای حافظ افزون باشد. همواره هنرمندان، فرزانگان و فرهیختگان با گره زدن نام خود با نام حافظ ارج و منزلتی برای خود کسب کرده اند. حافظ آشنای تمام غریبان و مرهم درد دردمندان است. حافظ معلم رموز عشق به عاشقان و همدم عارفان است. در تمام ایران عموما و در خطه فارس و شیراز خصوصا کمتر کسی را می توان یافت که الفت و انسی با خواجه شیراز نداشته باشد و با آن تفالی نزند و او را راهنما و حلال مشکلات خود نبیند. او با هر کس به زبان خود او سخن می گوید. به غمزدگان می گوید: دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور، و به افراد مغرور می فرماید: راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش. به افراد ثروت اندوز می گوید: بنده پیرخراباتم که درویشان او، گنج را از بی نیازی خاک بر سر می کنند، و به عاشقان می آموزد: طریق عشق پر آشوب و فتنه است ای دل، بیفتد آنکه در این راه با شتاب رود. حافظ را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده اند. شادروان دکتر عبدالحسین زرین کوب رندی حافظ را مورد بحث قرار می دهد و دکتر ابراهیم باستانی پاریزی آشتایی ارتباط حافظ با موسیقی و قالی بافی را مورد بررسی قرار می دهد. دکتر داریوش آشوری حافظ را از منظر جامعه شناسی بررسی می کند و شهید مطهری عرفان حافظ را اثبات می کند. محمد بهمن بیگی حساب حافظ را از دیگران جدا می داند و محمد رضا شجریان حافظ را پدر خود می داند. دکتر مهاجرانی درباره تنفر حافظ از شحنه سخن به میان می آورد و دکتر سعید قهرمانی درباره، جهان بینی ریاضی گونه حافظ، صحبت می کند. اما دکتر محمد علی اسلامی ندوشن بحث ماجرای پایان ناپذیر حافظ را مطرح می کند و به راستی که ماجرای حافظ پایان ناپذیر است. در مقاله آوای ماندگار شجریان تا حدودی در مورد رابطه حافظ با موسیقی ایرانی مطالبی بیان کردم، اینک قصد نوشتن مطلب مفصلی درباره تاثیر حافظ بر موسیقی ایران ندارم، فقط هدف گرامیداشت یاد حافظ بود. چرا که بیستم مهرماه روز جهانی حافظ نامگذاری شده است. اما بیایید یک لحظه چشمان خود را ببندیم و فرض کنیم شعر حافظ اصلا وجود نداشت، واقعا موسیقی آوازی ما بدون حافظ (ودر مرحله بعد سعدی و مولوی) چه معنایی دارد؟

ایاز رزمجویی (پدرام )

هفدهم مهر ماه هشتاد و یک

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131