درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

شجریان و مردم

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شجریان و مردم

کتابی به تازگی به کوشش عرفان قانعی فرد منتشر شده که به زندگی و اندیشه های استاد محمدرضا شجریان می پردازد. قانعی فرد در این کتاب به توضیح چگونگی برگزاری مراسم بزرگداشتی برای شجریان که بدون حضور او برگزار شد پرداخته است. قانعی فرد برای در میان گذاشتن موضوع بزرگداشت شجریان، در یک روز تابستان سال هشتاد و یک برای دیدن او به منزل حسین علیزاده می رود و طرح اولیه سروش مردم [بزرگداشت شجریان] را با او در میان می گذارد. او به شجریان می گوید: استاد در دانشگاه محل تحصیلم (کمبریج) تصمیم بر آن است تا از حضور پرتکاپوی شما در هنر موسیقی ایران یاری و تقدیری شود. استاد شجریان با اندکی تواضع در پاسخ می گوید: بسیاری از همکاران و استادان هستند که سال ها است با آن ها بی مهری شده است و در گوشه ای دنج، کنج خلوت گزیده اند چرا مرا انتخاب کرده اید؟! در پاسخ او، قانعی فرد می گوید: دوست دارم که در ایران هم مراسمی مشابه اجرا شود. در این حالت شجریان با چهره بر افروخته ای می گوید: در حال حاضر فضای اجتماعی مردم کشورم آنچنان نامساعد و دردآلود است که اگر حرکت و اقدامی عملی که رنگ و بویی و نشانی از قدردانی و سپاس از من باشد، مخالفم، مردم آن قدر درمانده و عاجز شده اند که دوست دارم در خشم و جوشش آن ها شریک باشم. نه آنکه در بساط شادی خودم بنشینم. وانگهی تاکنون سال ها است که کوتاهی های بی شمار در مورد اهل هنر شده است. چرا از من شروع شود؟ فضای فرهنگی و سیاسی امروز ایران، فاقد صداقت لازم در مورد ادعای بزرگداشت هنرمند است! قانعی فرد در ادامه در پاسخ می گوید: باور کنید با مسئولان موسیقی ساعت ها به مذاکره و بحث نشسته ام. اما جز اتلاف وقت، توهین، ادعا و وعده سرخرمن، سوءاستفاده ابزار و مانور تبلیغی، چیزی عایدمان نشد، اما در هر چیز مشکلات ناخواسته و آزاردهنده اجرایی بسیاری هم هست، اما [شما] در برابر نسل جوان مسئول هستید! وی در ادامه می گوید: حضور استادان و نوازندگان موسیقی ملی ایران و استادان و اهل فرهنگ را در ایران می توان در کنار هم دید اما در کمبریج یا SOAS انگلستان نمی شود این خیل عظیم را در زیر یک سقف گرد هم جمع کرد. اما شجریان که هنوز بر باور و عقیده اش سخت راسخ بوده در جواب می گوید: اما بدانید که من شرکت نمی کنم و بدانید که احتمال درگیری و بحث و جدل و یا اتفاقی که دور از شان فرهنگ و هنر، دور از ذهن نخواهد بود و ممکن است بعضی ها به سوءاستفاده و منفعت طلبی تبلیغاتی بپردازند. گفتنی است بالاخره عرفان قانعی فرد بزرگداشتی از جلیل شهناز، محمدرضا شجریان و بهبهانی در روز بیست و پنجم شهریور در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد، بزرگداشتی که بدون حضور شجریان و شهناز نیمه کاره به پایان رسید و تقریبا نیمی از برنامه های پیش بینی شده به اجرا در نیامد. در همان موقع هوشنگ ظریف در گفت وگویی با ایسنا گفته بود: برپایی بزرگداشت، بدون حضور کسی که بزرگداشتش برگزار می شود معنی ندارد! شایان ذکر است کتاب سروش مردم متن فارسی مجموعه ای پژوهشی درباره اصول و عقاید شجریان درباره موسیقی است که قانعی فرد پیش از این آن را به انگلیسی ترجمه کرده بود.

از: همشهری

بیست و ششم اردیبهشت ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131