درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

دلشدگان؛ فیلمی که به آن رحم نمی شود

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دلشدگان؛ فیلمی که به آن رحم نمی شود!

Delshodegan_small

دلشدگان، فیلمی از مرحوم علی حاتمی، که در ساختن سریال ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی ایران، آثار به یادماندنی بسیاری دارد، در نخستین ساعت های روز دوشنبه، بیست و نهم اردیبهشت از شبکه دوم سیما بار دیگر پخش شد. قبل از دیدن آن، این نکته به ذهنمان آمد که چگونه می خواهند آن را پخش کنند؟ فیلمی که بیشترین تصاویری که در آن به نمایش در می آید، همراه با ساز است و ... منتظر حذف بیشتر از پیش این فیلم بودیم که همان هم شد.

قطع تصویر و پی آمد آن ناقص ماندن قطعات اجرا شده در نماهای مختلف، تکه تکه شدن تصنیف های اجرا شده، ناقص کردن آوازها، سازها... همه و همه باعث شد تا آرزو کنیم دیگر این فیلم از تلویزیون پخش نشود. فیلمی که در مورد مقطعی از تاریخ موسیقی کشورمان است، مسلما آن چه در آن به نمایش در می آید، موسیقی است و ساز و آواز و... در حالی که آنچه دیده و شنیده می شود، تکه تکه هایی از یکی از بهترین کارهای موسیقی حسین علیزاده و محمد رضا شجریان است. آیا اگر حاتمی زنده بود، اجازه تکه تکه کردن فیلمش را می داد؟ آیا می توانست ببیند که یکی از آثارش را به صورت بسیار نامطلوب به نمایش درآورند؟ در مورد فیلم دلشدگان صحبت زیاد است. کاری به کیفیت فیلم نداریم که خود از ساختاری ضعیف و داستانی دستکاری شده و غیرواقعی برخوردار است. ولی حال که چنین فیلمی ساخته شده و زحمتی کشیده شده، آیا درست است که با آن چنین کنند؟ هر بار که پخش می شود از زمان آن کم می شود و به بدترین شکل ممکن هم سانسور می گردد. از دست اندرکاران زحمتکش تلویزیون که می دانیم آن ها هم نمی خواهند چنین شود، خواهشمندیم که دیگر دلشدگان را پخش نکنید. چون کم کم داستان آن در حال تغییر است و از موسیقی به سمت چگونگی زندگی سفیر ایران در فرانسه و نشان دادن آثار باستانی و معماری فرانسه و نشان دادن گل و... گرایش پیدا کرده است. اکبر عبدی هم در صحبت هایش به اهمیت موسیقی در این فیلم صحبت کرد و شکل نامطلوب پخش فیلم، تبلیغات و... که باعث شد این فیلم به این حال و روز بیفتد. در پایان یاد علی حاتمی را گرامی می داریم.

رضا کلانتری

بیست و نهم اردیبهشت ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131