درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

آواز چیست، ... تا بیاری سبدی!

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آواز چیست، ... تا بیاری سبدی!

چقدر بد می خواند. آدم ناراحت می گردد! اصلا نمی تواند بنوازد که ما خوشمان آید اینگونه، اینجوری!

صدای سازش، بسان قابلمه است!

فلانی بدجور می نوازد! بیچاره ساز...

(جمله معترضه: آقا چه کار داری، بگذارید مردم زندگی کنند)

شعر از من برای چند نفر:

ابر و ماه و فلک و چرخ و زمین در کارند

تو چرا بی کاری؟

پس که باشد سر کار؟

چه کسی کار کند، تا تو بیاری سبدی...

پر زگل، خوشگل و خوب...

تو برو کار کن و بیل بزن...

تو که چیزی نیستی...

یک دفعه خوب شدی، امکانات

مثل تو هست، به هر جا نگری

هر کسی می خواند

تو که خود می دانی

اه، خودت می گفتی...

که بسانم هستند، بهتر و عربده کش تر ز خودم

اه، ببخشید، منم بلبل سر بلبل عشق

اتفاقی خواندم

که خودش یکدفه (یک دفعه) شد

که ز دستان و ز بیداد و زمستان و نوا

راست پنجگاه خواندم

لطفی از دوست رسید

من که خود نتوانم

که صدایم عاریه بود ز دوست

من اگر عشق بداند، یاد ایام کنم

من خودم دلشده دلشدگانم، و دلم

آبی و قرمز بود

در شبی، کویری و پر ز سکوت

شعر باران خواندم

همه گریان بشدند و همه نالان کردم

تقصیر کیهان بود!

من اگر تانستم (توانستم)، شب نوردی بکنم (تصنیف شب نورد)

تقصیر من که نبود، خودتان می دانید

که علیزاده مرا وادار کرد

لطفی و پرویز و فرهنگ و جلیل، که حسین و ناصر و باز فرامرز عزیز

همگی باعث بدبختی و بیچارگیم می باشند

و چه بیچارگی از این بهتر

که برای مردمت می خوانی

و نمی دانی که در دل، دل من

چه خوشم، هیچ مگو

در دلم می گویم

من برای تو و امثال تو و خود به یقین

خوانده ام، می خوانم

اصلا، خودش شد...

بله، در اثر اثراتی که اتفاقات زمانه چرخ روزگار بشد، همه چیز شد و او آن شد!!!

آقا نقد می کنیم، آقا شعر می گیم، با قافیه، بی قافیه، همه چی...

اگه از طرف، خواننده بهتر سراغ داری، حتما به ما نشون بدین...

بعضی ها فقط صداشو می خوان، چی کار دارین، بگذارید حالشان را ببرند!

هم شما درست می گویید، هم ما!

هم اینکه طرف یه چیزهایی داشته که شده ...

به ما خرده مگیر... که دوستش دارند...

رضا کلانتری، ناشناس!

هفدهم مهر ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131