درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

یادی از ناصر فرهنگفر، نوازنده تنبک

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

HTML clipboard

یادی از ناصر فرهنگفر، نوازنده تنبک

Farhangfar Naser

استاد فرهنگ فر، که به درستی یکی از استادان قدر تنبک (ضرب) بود و در سال های پایانی زندگی تقریبا کوتاهش کمتر کسی قدرش را دانست، به سال هزار و سیصد و بیست و شش دیده به جهان گشودִ او به قدری تنها شده بود که روزی ازغم تنهایی چنین سرود: به سردروازه هستی نوشتیم، غم بی هم زبانی کشت ما را. علت آنکه یکی از نوارهایی که به مناسبت گرامیداشت ایشان درآمد و خلوت گزیده نام گرفت این بود که به گفته خود استاد، ایشان از جلوت رمیده و خلوت گزیده بودندִ این تنهایی و چند دلیل دیگر ایشان را آن چنان افسرده کرد تا سرآخر در سن پنجاه سالگی به تاریخ بیست و سوم مرداد هزار و سیصد و هفتاد و شش خورشیدی دیده ازجهان فرو بستִ

ناصر فرهنگفر

اگر بگویم که ایشان پس از پدر تنبک نوازی نوین ایران، یعنی زنده یاد استاد حسین تهرانی محبوب ترین سبک تنبک نوازی ایران را به وجود آورد سخنی به گزاف نگفته امִ او که خود شاگردی استادان بزرگی همچون حسین تهرانی و عبداله دوامی و نورعلی برومند را کرده بود، آنچنان استاد تنبک شد که جامعه هنری ایران او را صاحب سبک دانست و بعدها سبکش، سبک فرهنگ فر نام گرفتִ پدرش تارنواز و عمویش تنبک نواز بودندִ در اوایل نه سالگی آغاز به آموختن تنبک کردִ در نوجوانی به زورخانه می رفت و همین امر روی نحوه نواختنش تاثیر بسیار نمودִ او رسما از سال هزار و سیصد و پنچاه و یک، فعالیت هنری اش را آغاز کرد و آنرا تا هزار و سیصد و شصت و سه، ادامه دادִ در فاصله همین دوازده سال بود که سبکش را ترویج داد و دوستداران زیادی پیدا کردִ اما همان گونه که اشاره شد کم کم خانه نشین شد و کمی بعد نیز حتی تدریس تنبک را کنار گذاشتִ در اواخر زندگی اش که به دیدنش می رفتم و با هم صحبت می کردیم، از فانی بودن دنیا سخن می گفتִ یک روز به ایشان عرض کردم که استاد شما خیلی جوان هستید و زود است که این چنین ناامیدانه صحبت بفرمایید که در جواب فرمودند: من کارم را کرده امִ حالا نوبت شما جوانان استִ و بعد این شعر را ازحافظ برایم خواند: خلوت گزیده را به تما شا چه حاجت است... . شاید هم راست می گفت! سه روز پیش از مرگش ساعت دو بعد از نیمه شب به ما زنگ زد و با پدرم که به هرحال از دوستان قدیمی اش بود درد دل کرد و چند بیت از شعرها یش را براى پدرم خواندִ گویی وصیت می کرد!

یادش گرامی بادִ

شاگرد کوچکش، پیمان ناصح پور

http://nasehpour.tripod.com/peyman

 بیست و چهارم مرداد ماه هشتاد و دو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131