درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله کرمانشاه را تسلیت می گوییم

حاج قربان سلیمانی، تنها بخشی خراسان

نوشته شده توسط persianartmusic. ارسال در مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

حاج قربان سلیمانی، تنها بخشی خراسان

واحد مرکزی خبر، مهر: حاج قربان سلیمانی، تنها بازمانده از بخشی های خراسان از هشت سالگی دو تار به دست گرفت و نزد پدرش که از نوازندگان صاحب نام دو تار شمال خراسان به شمار می رفت، به شاگردی پرداخت. در مشهد، او هنگام درگذشت پدر، بیست و دو سال سن داشت و از آن پس نزد غلامحسین بخشی جعفر آبادی، حاج محمد بخشی قیطانی و عوض بخشی به آموختن دو تار روی آورد. اما کار حاج قربان از دو تار نوازی در مراسم عروسی، ختنه سوران، شیرینی خوران از سال هزار و سیصد و بیست و یک آغاز شد. او ازسال هزار و سیصد و چهل و شش تا شصت و شش دست به ساز نبرد. علت آن هم اعتقادات و پای بندی وی به سخنان متشرعین بود که باعث شد او بر اساس گفته شیخی ساز را به کناری نهد اما وقتی روحانیون دیگری به وی توصیه کردند که موسیقی موهبتی الهی است، دوباره ساز در دست گرفت و به نواختن پرداخت. او فعالیت مجددش را از سال شصت و هفت با برنامه تلویزیونی اندیشه هنر شروع کرد و در سال شصت و نه در جشنواره موسیقی فجر، نوازنده برتر انتخاب شد و از آن سال به بعد هم به عنوان داور در جشنواره موسیقی فجر حضور یافت. این استاد صاحب نام در سال های اخیر هشت بار به فرانسه اعزام شد و به عنوان پدیده و ستاره آوینیون فرانسه معرفی شد. او همچنین به کشورهای بسیاری مانند پرو، هلند، تونس، ترکیه، بلژیک، انگلستان، سوئیس، کلمبیا، اکوادور، پاناما، فرانسه و چند شهر آمریکا نیز عزیمت کرده است. حاج قربان سلیمانی معتقد است: مردم جهان بخصوص فرانسوی ها، بهتر از ایرانی ها مرا می شناسد چون هنر طلبند و هنر را دوست دارند، آنها واقعا موسیقی را می فهمند چون اهل تحقیق و پژوهش اند. این نوازنده چیره دست خراسانی که دوتار را شوق دل می داند، به عنوان گنجینه ملی لقب گرفت و از دست سید محمد خاتمی رییس جمهوری وقت نشان درجه دو فرهنگ و هنر دولتی دریافت کرده است. حاج قربان سلیمانی را می توان آخرین روایت گر از نسل بخشی های بزرگ شمال خراسان به شمار آورد که خوشبختانه در قید حیات است. او بخشی را یک موسیقیدان کامل در عرصه موسیقی مقامی می داند و بر این باور است: بخشی هم باید ساز بسازد، هم بتواند آنرا کوک کند و هم از حافظه خوبی بهره مند باشد تا بتواند تمام افسانه های فولکلوریک خراسان را حفظ کند. یک بخشی، همیشه افسانه هایش را با یک شعر و نثر آمیخته و با ساز و آواز همراه می سازد. حاج قربان درباره وضعیت موسیقی مقامی خراسان می گوید: اگر شما روزهای اوج موسیقی مقامی را می دیدید، مطمئن باشید که موسیقی فعلی را مرده به حساب می آورید. موسیقی مقامی یعنی شما نگاه کنید که در گذشته مردم از پنجاه شصت کیلومتر با اسب و الاغ در جست و جوی موسیقی بودند. نوازش ارزش داشت، مردم به مجالسی می رفتند که نوازنده داشته باشد، روزها را با دهل سپری می کردند و شب ها پای صحبت های بخشی می نشستند. گفتنی است استاد حاج قربان سلیمانی هم اکنون کار کشاورزی می کند. از چهارده فرزند حاج قربان فقط دو دخترش به موسیقی روی آورده اند و یک پسرش که این آخری پنجاه ساله بوده و علیرضا نام دارد و در بیشتر اجراهای پدر به عنوان همنواز حضور جدی داشته و دارد.

پنجم مهرماه هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    ساز مورد علاقه خود را انتخاب کنید

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟

    آيا مي توان رديف دستگاه هاي موسيقي را فقط با بمل و ديز اجرا كرد؟ برای اجرای یک دستگاه یا آواز، نخست باید به فواصل آن توجه کرد، که اگر مطابق با فواصل موجود در سازهای غیر ایرانی (سازهای با فواصل نیم پرده ای) باشند، می شود این دستگاه ها یا آوازها را با این سازها اجرا کرد. مثل دستگاه ماهور. ولی نکته ای مهم وجود دارد و آن اینکه دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی، هر کدام از گوشه هایی تشکیل شده اند که ممکن است مطابق با گوشه های ابتدایی دستگاه نباشند. مثلا در دستگاه ماهور، گوشه "دلکش" در ماهور آمده ولی از نظر فواصل مطابق دستگاه "شور" است، پس با اینکه در ماهور آمده ولی علامت های تغییر دهنده آن مانند دستگاه شور است. حال اگر ما بخواهیم ماهور را با سازی مثل گیتار اجرا کنیم، وقتی به گوشه دلکش می رسیم، باید فواصل شور را اجرا کنیم که در حالت طبیعی امکان پذیر نیست. در گذشته و زمانی که سازهای غیر ایرانی وارد ایران شدند، چند راهکار برای اجرای دستگاه های ایرانی در نظر گرفته شد. (به غیر از سازهای زهی مثل ویولن که مشکلی از نظر فواصل نداشت). یک راه این بود که سازی مثل…

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131