جشنواره موسیقی فجر 94

گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران در سالن کوچک تالار رودکی

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2984

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران در سالن کوچک تالار رودکی

گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران در سالن کوچک تالار رودکی
گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران در سالن کوچک تالار رودکی

یکی دیگر از عجایب جشنواره امسال موسیقی فجر، بحث اختصاص سالن های کوچک به گروه های مهم و بزرگ است ، به طوری اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالن کوچک رودکی منظقی به نطر نمیرسد البته همانطور که اجرای سهراب پورناظری در مرکز همایش های برج میلاد قابل تامل است.

رازمیک اوحانیان، رهبر ارکستر، پیانیست و آهنگساز ارمنی‌تبار ایرانی است. او برنده‌ی دیپلم افتخار آواز و آهنگسازی در فستیوال موسیقی ایروان است، و مدت چهار سال مدرس آواز و گروه کر در هنرستان موسیقی و دانشکده‌ی موسیقی صدا‌وسیما بوده است. وی همچنین رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک صدا‌وسیما از سال 79 تا 88 بود و در سه دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی رضوی آهنگسازی کرده و عضو هیئت انتخاب و داوری در بیست چهارمین و بیست و‌ پنجمین جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده است.

او در حال حاضر مشغول تنظیم پایان‌نامه با عنوان رهبری ارکستر کنسرواتوار ایروان است و به دعوت دفتر موسیقی از آذرماه 85، رهبری گروه کر دفتر موسیقی را برعهده گرفته است.

این برنامه در سه بخش اجرا می‌شود: در بخش اول به مناسبت ایام دهه‌ی فجر، دو قطعه‌ی انقلابی اجرا می‌شود. در بخش دوم قطعاتی برگرفته از لهجه‌ها و گویش‌های اقوام ایرانی، و در بخش سوم موسیقی کلاسیک اجرا خواهد شد.

 

از کنسرت رفیق آقای رئیس در برج میلاد تا اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالنی کوچک

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2982

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

از کنسرت رفیق آقای رئیس در برج میلاد تا اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالنی کوچک

از کنسرت رفیق آقای رئیس در برج میلاد تا اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالنی کوچک
از کنسرت رفیق آقای رئیس در برج میلاد تا اجرای گروه کر ارکستر سمفونیک در سالنی کوچک

منبع: نسیم. اجرای مشترک سهراب پورناظری و آنتونیو در حالی امشب روی صحنه میرود که بیلبوردهای زیاد  این اجرا در سطح شهر تهران سرو صدای زیادی به پا کرد  وحتی صدای علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک را درآورد و در مصاحبه ای نصب بیلبوردهای شهری جشنواره را به رفیق بازی رئیس جشنواره ربط داد.

حال سهراب پورناظری که امسال به همراه برادرش تهمورث، نقش پررنگی در برپایی جشنواره موسیقی فجر دارند در شرایطی نابرابر با سایر اجراها(به لحاظ تبلیغاتی) در یکی از مجلل ترین سالن های جشنوار ه(برج میلاد) روی صحنه میرود تا به قول منتقدان حمیدرضا نوربخش یکی دیگر از تفاوت های برپایی جشنواره امسال با ادوار گذشته جشنواره از نگاه آقای رئیس رونمایی شود.

سهراب پورناظری آهنگساز و نوازنده‌ی کرمانشاهی، تا کنون آثار متعددی را برای خوانندگان بزرگی نظیر شهرام ناظری، همایون شجریان، علیرضا قربانی، حسام‌الدین سراج، بیژن کامکار و... ساخته است. وی با محمدرضا شجریان، شجاعت حسین‌خان و چند گروه و هنرمند خارجی نیز همکاری کرده است.

آنتونیو رِی نوازنده‌ی مشهور گیتار فلامنکو، در سال 1981 در شهر مادرید اسپانیا به دنیا آمد. جایزه‌ی نخست مسابقه‌ی ملی هنر فلامنکو دو کوردوبا، جایزه‌ی بهترین نوازنده‌ی‌ گیتار «گیرالدیلو» در دوسالانه سویل، جایزه‌ی جشنواره‌ی گیتار بوردون ماینرو، جایزه‌ی رقابت بین‌المللی گیتار فلامنکو، جایزه‌ی مسابقه‌ی ملی گیتار فلامنکو ال و جایزه‌ی جشنواره بین‌المللی گیتار فلامنکو خِرِز در سال ۲۰۱۴ از جمله افتخارات این نوازنده اسپانیایی است.
پورناظری و آنتونیو ری، امشب تلفیقی از موسیقی ایرانی و فلامنکو را در برج میلاد به نمایش خواهند گذاشت.

 

عذرخواهی سیروان برای شروع به‌موقع کنسرتش!

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2505

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

عذرخواهی سیروان برای شروع به‌موقع کنسرتش!

عذرخواهی سیروان برای شروع به‌موقع کنسرتش!
عذرخواهی سیروان برای شروع به‌موقع کنسرتش!

در حالی که ستاد برگزاری سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر بر به‌موقع برگزار شدن رویدادهای این جشنواره تأکید دارد، «سیروان خسروی» در کنسرتش به‌خاطر به‌موقع برگزار شدن اجرایش عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، سیروان خسروی - خواننده جوان موسیقی پاپ - شامگاه 27 بهمن‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در دو سانس با مخاطبانش دیدار کرد.

این اجرا تقریبا بدون تأخیر آغاز شد و این هنرمند در ابتدا، اظهار کرد: ما همیشه اجراهای‌مان را دیرتر شروع می‌کنیم تا همه مخاطبان به سالن برسند؛ اما از آنجا که این اجرا در قالب جشنواره فجر برگزار می‌شود، باید به‌موقع آغاز شود و من از این بابت از شما عذرخواهی می‌کنم.

او اجرایش را با قطعه «تو خیال کردی بری» آغاز کرد و در بخشی از سخنانش نیز گفت: چندی پیش، دچار سرماخوردگی شدیدی شدم و هنوز آثار بیماری در من باقی است.

تمام قطعات این خواننده‌ی پاپ در حالی اجرا شد که حاضران در سالن با شور و هیجان با او هم‌خوانی می‌کردند.

او همچنین تیتراژ سریال ساختمان پزشکان را نیز اجرا کرد و «کجایی تو»، «بارون پاییزی»، «بی‌قرار»، «اگه تو مال من نیستی»، «به همین زودی» و «بازم بتاب» از دیگر قطعاتی بودند که یکی پس از دیگری اجرا شدند.

خسروی سپس از مخاطبانش پرسید، چند نفر اولین‌بار است که به کنسرت او آمده‌اند. پس از این‌که عده‌ای از افراد حاضر دست‌های خود را بالا بردند، او خطاب به آن‌ها گفت: من سرما خورده‌ام، به همین خاطر صدایم خش دارد و این موضوع، اعصابم را به‌هم ریخته است. این را به کسانی که اولین‌بار است به کنسرتم می‌آیند می‌گویم.

اعضای گروه این خواننده پاپ را در این اجرا، امیر دانایی (گیتار الکتریک)، نریمان نائمی (ساکسیفون)، مجید پروریان (گیتارباس)، علیرضا ثنایی (گیتار آکوستیک)، یاشا حکمی (کیبورد) و علی طاهایی (درامز) تشکیل می‌دادند.

این هنرمند همچنین از خبرنگاران و عکاسان برای تلاش‌های‌شان تشکر کرد و خواست تا عکس‌های خوبی از او منتشر کنند.

خسروی اجرایش را با یکی از معروف‌ترین قطعه‌هایش، یعنی «دوست دارم زندگی‌ رو» به پایان رساند.

به گزارش ایسنا، برخی ضوابط در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی با دیگر سالن‌های میزبان جشنواره موسیقی فجر تفاوت دارد؛ به‌عنوان مثال با وجود این‌که در برخی اجراها، سختگیری بیش از حدی برای خارج نشدن حاضران هنگام اجرای موسیقی اعمال می‌شد، در کنسرت سیروان خسروی که فضای سالن حتی یک لحظه هم در سکوت و آرامش نبود، مخاطبان اجازه‌ی خروج داشتند، اما این‌بار برای ورود سختگیری می‌شد!

 

سهراب پورناظری در رادیو از جشنواره می‌گوید

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2448

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

سهراب پورناظری در رادیو از جشنواره می‌گوید

سهراب پورناظری در رادیو از جشنواره می‌گوید
سهراب پورناظری در رادیو از جشنواره می‌گوید

رادیو فرهنگ چهارشنبه، 28 بهمن در ویژه برنامه جشنواره موسیقی فجر با سهراب پورناظری درباره جشنواره گفتگو می‌کند.

در بخشی از این برنامه خسرو مقصودی آهنگساز و نوازنده تار درباره سهراب پورناظری صحبت می‌کند.

به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، فرنوش تدین، کارشناس موسیقی در این برنامه با خسرو مقصودی آهنگساز و نوازنده تار در مورد سهراب پور ناظری گفتگو می کند.

ندا رادمهر گزارشگر برنامه نیز درباره جشنواره موسیقی امسال به سهراب پور ناظری گفتگو می کند. همچنین به بهانه‌ی اجرای ارکستر موسیقی ملی که پنجشنبه ساعت 18.15 در تالار وحدت خواهد بود، با استاد فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر گفتگوی اختصاصی خواهد داشت.

گفتگو با علی اکبرقربانی و شهرام توکلی تنظیم کننده برخی از قطعات اجرایی در ارکستر ملی و محمدکرد خواننده جوان ارکستر از بخش‌های دیگر برنامه است.

برنامه «دستان» ویژه برنامه رادیو فرهنگ درایام برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر است که از ۲۲ بهمن تا یکم اسفند به پخش اخبار اجراهای موسیقی این جشنواره وهمچنین تحلیل و بررسی رویدادها و وقایع جشنواره موسیقی فجر اختصاص دارد.

برنامه دستان به تهیه کنندگی وحید رستگاری در طول برگزاری جشنواره موسیقی فجر هر شب ساعت 22 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in جشنواره موسیقی فجر 94 بازدید: 2576

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند

تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند
تاجیک ها و هندی‌ها روی صحنه رفتند

شَشانگ سوبرامنیم نوازنده صاحب نام فلوت و گروه «بدخشان» از کشور تاجیکستان در هفتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر آثار خود را برای مخاطبان در تالار رودکی و وحدت اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، شَشانگ سوبرامنیم نوازنده صاحب نام فلوت از کشور هندوستان که سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت جایزه گرمی و برنده چندین جایزه از جشنواره های معتبر بین المللی بوده است، سه شنبه ۲۷ بهمن ماه در هفتمین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر میزبان علاقه مندان موسیقی هند در تالار وحدت بود.

در این کنسرت که چندان نیز برای مخاطبان جشنواره های موسیقی فجر از حال و هوای متفاوتی برخوردار نبود گروه هنری ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران برای اجرای برنامه با همراهی سازهای کوبه ای به هنرمندی پروپالی فلگون و تنپورا به هنرمندی سوبرامانیا ماریتاماهالی، قطعاتی از موسیقی کلاسیک هند را برای حاضران در تالار وحدت اجرا کردند.

تماشاگران بعد از گذشت چند دقیقه از آغاز کنسرت به دلیل اجرای آثاری که پیش از این هم در کنسرت های این چنینی بارها و بارها اجرا شده بود و چندان تفاوتی با آثار قبلی نداشت، سالن اجرا را ترک می کردند.

تمرکز گروه اجرایی بر اجرای خلاقانه آثاری در سبک «راگا آلاپ» و آثار دیگری مبتنی بر سنت های آوازی موسیقی شمال هندوستان بخش عمده ای از کنسرت ششانگ را تشکیل می داد.

در تالار رودکی نیز گروه موسیقی «بدخشان» که در سال ۱۹۷۰ توسط صاحبا دولتشوا تشکیل شده در همان قالبی که معمولا از اجرای کنسرت گروه های تاجیکی در ایران سراغ داریم موسیقی عرفانی منطقه خود را با الهام از اشعار شاعرانی چون حافظ و مولانا برای مخاطبان اجرا کردند.

آنچه در این کنسرت برای مخاطبان ایرانی مانند کنسرت های مشابه اجرا شد، ارائه آثاری از ملودی های برگرفته از موسیقی آسیای میانه بود که پیش از این با کیفیت و قدرت بیشتری توسط خواننده بزرگی چون دولتمند خلف در ایران اجرا شده بود و می توان گفت حرف متفاوت و تازه ای نداشت.

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131