یادی از خواننده‌ی «دیگه نمی‌رم ولایت»

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 893

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یادی از خواننده‌ی «دیگه نمی‌رم ولایت»

واحد مرکزی خبر، ایسنا: سعید توکل که در دهه‌ی ۶۰ با «نجم‌الدین»، خواننده‌ و نوازنده‌ی تازه درگذشته‌ی بومی خراسان در برنامه «صبح جمعه با شما» همکاری داشته است، مطالبی را درباره‌ی شیوه کار وی و هم‌چنین شهرت او به دلیل اجرای ترانه «دیگه نمی‌رم ولایت» بیان کرد. سردبیر برنامه «جمعه ایرانی» درباره مرحوم نجم الدین یادآور شد: یکی - دوسال بعد از شروع همکاری با برنامه «صبح جمعه با شما» و در سال‌های ۶۶ - ۶۷ با مرحوم نجم‌الدین آشنا شدم. درآن زمان ایشان سال‌های سال بود که به عنوان خواننده محلی فعالیت می‌کرد.

وی با یادآوری این که مرحوم نجم‌الدین به عنوان خواننده و ترانه‌سرای، تصنیف «دیگه نمی‌رم ولایت» شناخته می‌شد، در این ارتباط گفت: از مهمترین ویژگی‌های کارهای ایشان پرداختن به مسایل روزمره زندگی در ترانه‌هایشان بود. بر این اساس او از ملودی‌های آشنا و محبوب مردم استفاده می‌کرد و موضوعات تربیتی و اجتماعی روز را در قالب این ملودی‌ها به مردم ارائه می‌داد. در حقیقت مرحوم نجم‌الدین از دیرباز به ساده‌ترین وجه این کار را انجام می‌داد. توکل یادآور شد: بارزترین کاری که ایشان ارایه کرد، تصنیف «دیگه نمی‌رم ولایت» بود. وقتی در رادیو نوار این اثر پخش شد بسیاری از کاست‌فروشان آن را از رادیو ضبط کردند و فروختند.

او درباره دلایل موفقیت این تصنیف به ایسنا گفت: مرحوم نجم‌الدین با ظرافت خاصی مسأله‌ای که همان موقع موضوع روز جامعه بود، یعنی بحث مهاجرت روستاییان به شهر را در ترانه «دیگر نمی‌رم ولایت» بیان کرده بود. این ترانه به حدی با استقبال مواجه شد دست به دست می‌گشت. بعد از ترانه «دیگه نمی‌رم ولایت»، مرحوم نجم‌الدین ترانه‌های دیگری هم برای طرح مسایل اجتماعی روز اجرا کرده بود. که به دلیل ریشه‌دار بودن این کارها مورد استقبال قرار می‌گرفت.

ششم آبان هشتاد و هشت

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131