با تحقیق پنج ساله فتح‌الله بابایی آوازهای طبری وارد موسیقی ملی می‌شود

نوشته شده توسط persianartmusic Posted in تازه ها بازدید: 572

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

با تحقیق پنج ساله فتح‌الله بابایی آوازهای طبری وارد موسیقی ملی می‌شود

موسیقی هنری ایران: ملودی‌های بکر و دست نخورده موسیقی طبری که با کلام فارسی همراه و در دستگاههای موسیقی ایرانی قالب سازی شده ،توسط فتح‌الله بابایی جمع آوری شده و هم اکنون در مرحله ضبط و انتشار است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ فتح الله بابایی،خواننده و پژوهشگر پروژه موسیقی طبری با اعلام این خبر گفت :بیش از پنج سال برای جمع آوری ملودی‌های ناب و بکر طبری وقت صرف کرده‌ام که نتیجه آن نزدیک به ۸۰ ساعت موسیقی است.

وی افزود: اکنون ۱۳ قطعه از ملودی‌های ضربی و آوازی موسیقی طبری (مازندران کنونی) ،آماده ضبط و انتشار است.

این خواننده که جزو خوانندگان نسل دوم مکتب اسماعیل خان مهرتاش است، درباره چگونگی قالب گذاری ملودیهای طبری بر روی اشعار فارسی گفت: برای این کار سعی کرده‌ام روح شعر با ملودی مطابقت و سازگاری داشته باشد؛ به فرض مثال زمانی که که ما از یک ملودی حماسی استفاده می‌کنیم نمی‌توانیم یک غزل عاشقانه به کار ببریم. برای سازگاری روح ملودی باید از اشعار حماسی که در شاهنامه فرودسی است، استفاده کرد.

وی درباره چگونگی انتخاب اشعار برای این ملودیهای طبری گفت: برای انتخاب شعر در وهله اول باید به وزن شعر و متر ملودی توجه شود.به فرض مثال روح اغلب ملودیهای محلی ما با دو بیتی سازگاری دارند.همچنین برخی دیگر به صورت منظومه و حالت توصیفی دارند که باید به عنوان مثال از اشعار نظامی(منظومه لیلی و مجنون و خسرو وشیرین) استفاده شود و برخی دیگر هم قالب مثنوی دارند.

این هنرمند با تاکید بر این موضوع که این ملودیها را با لحاظ کردن مسائل فنی و تخصصی آوازی‌اش با کلام فارسی تطبیق ‌داده است،گفت: مهمترین هدف من از تبدیل موسیقی طبری به موسیقی ملی این است که اولا این ملودیها نمیرند و فراموش نشوند و از طرفی دیگر ملودیها در سطح ملی باشد تا مخاطبان از نظر مفهومی بتوانند ارتباط بهتری با ملودی برقرار کند ولی متاسفانه تاکنون بر روی ملودیهای طبری یک کار جدی که برای حضور در موسیقی ملی صورت نگرفته است.

وی که تزکیه نفس را برای آوازخوانان امری ضروری می داند و ریشه پاکترین ملودیها را در موسیقی فولکلور جستجو می‌کند، اظهار داشت: اکنون فقط "گوشه امیری " که استاد بنان آن را در آواز دشتی اجرا کرد از آوازهای طبری به شکل فارسی درآمده و در قالب موسیقی ملی مطرح شده است.

این خواننده در ادامه با اشاره به اینکه برای تحریرهایی ملودیهای طبری سعی کرده است که از تحریرهای تکراری استفاده نکند،تصریح کرد: از دو سال پیش ، یکسری از خوانندگان که تحریرهای استانداردی دارند از بعضی از آوازخوانهای نامی چون شهیدی ، قمر، تاج،منتشری،بنان، قوامی،صدیف و ادیب خوانساری و محمودی خوانساری ،جهانسوز دادبه،اقبال آذر،طاهر زاده،ایرج،گلپا و... را در مقامها و گوشه‌های مختلف را تفکیک و ضمن مطالعه آنها را با هم مقایسه کردم.

وی افزود:با این مطالعات و همچنین استفاده از تحریرهایی که تحت تاثیر ساز اساتیدی مانند فرهنگ شریف،جلیل شهناز،کسایی،لطفی،علیزاده،علی اضغر بهاری،یاحقی و... می‌توان گفت که بیش از ۷۰ درصد تحریرهای پروژه موسیقی طبری جدید است.

فتح اله بابایی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه موسیقی طبری هم اکنون در مراحل پایانی است، افزود : امیدوارم تا پایان شهریورماه سال آینده بتوانم این ۱۳ قطعه را به بازار موسیقی عرضه کنم و به مرور دیگر قطعات را نیز منتشر خواهم کرد.

سیزدهم دی ماه هشتاد و نه

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام
09226521131